Dyrt med rep av Peugeot.....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Knorren

Post by Knorren »

Låter helt klart intressant!
Kollade lite på eBay nu och grovt räknat så kostar svänghjulet inkl frakt från UK lite drygt 5000:-

Edit: bifogar länken också då:
http://cgi.ebay.co.uk/PEUGEOT-307-2-0-H ... m153.l1262
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Borde väl finnas hyffsade svänghjul på någon av våra bildemonteringar i detta land eller ?
Citroen Jumpy -98
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mozzarella wrote:Borde väl finnas hyffsade svänghjul på någon av våra bildemonteringar i detta land eller ?

Bilen min polare just demonterat har bara gått 16k mil och svänghjulet är redan slut, hur hittar man en diesel med färre mil i sverige och som dessutom har friskt svänghjul?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
öhl-in

Post by öhl-in »

TheDagger wrote:
Mozzarella wrote:Borde väl finnas hyffsade svänghjul på någon av våra bildemonteringar i detta land eller ?

Bilen min polare just demonterat har bara gått 16k mil och svänghjulet är redan slut, hur hittar man en diesel med färre mil i sverige och som dessutom har friskt svänghjul?

Ja det kan du fundera på Dagger :wink: Jag bara måste komma med ett inlägg: väldigt många påstår att kopplingen är slut, men det som till syvene o sist oftast är det ÄR LAMELLEN :roll: ...okej för en del med svänghjulsproblematik :shock:
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T

WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..:(
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

öhl-in wrote:Jag bara måste komma med ett inlägg: väldigt många påstår att kopplingen är slut, men det som till syvene o sist oftast är det ÄR LAMELLEN :roll: ...okej för en del med svänghjulsproblematik :shock:

Kopplingen består även av en tryckplatta som tappar sin spänst med åldern. Har bytt massor med kopplingar som slirat trots att lamellen var nästan lika tjock som den nya. Hjälper inte med material på lamellen om inte tryckplattan orkar hålla emot.
öhl-in

Post by öhl-in »

TheDagger wrote:
öhl-in wrote:Jag bara måste komma med ett inlägg: väldigt många påstår att kopplingen är slut, men det som till syvene o sist oftast är det ÄR LAMELLEN :roll: ...okej för en del med svänghjulsproblematik :shock:

Kopplingen består även av en tryckplatta som tappar sin spänst med åldern. Har bytt massor med kopplingar som slirat trots att lamellen var nästan lika tjock som den nya. Hjälper inte med material på lamellen om inte tryckplattan orkar hålla emot.

Känner väl till detta Dagger.. men insisterar på mitt uttalande ändå eftersom lameller dock är det första som ger sig.. vet väl att du är en välrenomerad bilmeck, som säker känner till mer än jag själv gör men vill ändå komma fram med mitt påstående :wink:
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

Mozzarella

Post by Mozzarella »

TheDagger wrote:

Mja nu gällde det en 307a och några krockade lågmilare borde det finnas. Men att ett svänghjul är slut efter 16k mil låter oroväckande :shock: .
Citroen Jumpy -98
Patrik R

Post by Patrik R »

öhl-in wrote:
TheDagger wrote:

Känner väl till detta Dagger.. men insisterar på mitt uttalande ändå eftersom lameller dock är det första som ger sig.. vet väl att du är en välrenomerad bilmeck, som säker känner till mer än jag själv gör men vill ändå komma fram med mitt påstående :wink:

Finns många snålisar utan bättre vetande som byter enbart lamellen, enbart för att få vända tillbaka till verkstan igen för att byta resten.

En koppling som är slut i förtid är det oftast pga överhettning och då är tryckplattan ofta mer slut än lamellen pga att materialet har gett sig av värmen.
.::Independent Variant User::.
C.

Post by C. »

Rosefors wrote:
öhl-in wrote:
TheDagger wrote:

Finns många snålisar utan bättre vetande som byter enbart lamellen, enbart för att få vända tillbaka till verkstan igen för att byta resten.

En koppling som är slut i förtid är det oftast pga överhettning och då är tryckplattan ofta mer slut än lamellen pga att materialet har gett sig av värmen.

"Trycket" i tryckplattan försvinner inte bara sådär pga värme. Absolut inte.

Det finns miljoner saker som händer med en komplett koppling innan dess, det är faktiskt inga problem att köra med en tryckplatta över 40,000 mil. Det krävs riktigt med mycket värme för att få fjäderstål att mattas av min kära herre. Långt mycket mer än de 250 grader som gammelmormor klarar av att slira fram innan den organiska lamellen kokar sönder och bindningsmaterialet blir poröst. Långt mycket mer temperatur än det behövs för att glasera anliggninsytan tryckplatta<>lamell så du förlorar minst 20% av friktionen.

Nä, ytterligare ett exempel på dålig kunskap tyvärr, en tryckplatta ska man byta. Man ska inte dumsnåla, men bara på grund av att du vill ha en fräsch yta mot lamellen, att värmen ändrar form på de rörliga delarna litegranna med åren så det kan bli anliggning om tryckplattan är dåligt konstruerad (vilket de flesta är), och att en tryckplatta brukar rosta lätt efter 10 år i en bil så det kan gå i de rörliga delarna. Men aldrig för att materialet inte klarar av värmen och mattas pga det. Aldrig.
Min Cossie
www.chicane.se
öhl-in

Post by öhl-in »

C. wrote:
Rosefors wrote:
öhl-in wrote:
TheDagger wrote:

"Trycket" i tryckplattan försvinner inte bara sådär pga värme. Absolut inte.

Det finns miljoner saker som händer med en komplett koppling innan dess, det är faktiskt inga problem att köra med en tryckplatta över 40,000 mil. Det krävs riktigt med mycket värme för att få fjäderstål att mattas av min kära herre. Långt mycket mer än de 250 grader som gammelmormor klarar av att slira fram innan den organiska lamellen kokar sönder och bindningsmaterialet blir poröst. Långt mycket mer temperatur än det behövs för att glasera anliggninsytan tryckplatta<>lamell så du förlorar minst 20% av friktionen.

Nä, ytterligare ett exempel på dålig kunskap tyvärr, en tryckplatta ska man byta. Man ska inte dumsnåla, men bara på grund av att du vill ha en fräsch yta mot lamellen, att värmen ändrar form på de rörliga delarna litegranna med åren så det kan bli anliggning om tryckplattan är dåligt konstruerad (vilket de flesta är), och att en tryckplatta brukar rosta lätt efter 10 år i en bil så det kan gå i de rörliga delarna. Men aldrig för att materialet inte klarar av värmen och mattas pga det. Aldrig.

Har 48 års erfarenhet av mekanik, och mer därtill.. jag verifierar ovanstående fullständigt :thumbup: :thumbup: :thumbup:
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Har bytt flera tryckplattor (eller kompletta kopplingar för den delen) pga att tryckplattan inte förmått att koppla ur eftersom vissa delar lossnat. På puggarna har dom dessutom en förmåga att bli mycket slitna där urtrampningslagret ligger an, varpå det till slut går igenom. Jag tvivlar därför på att en tryckplatta går 40k mil mer än i undantagsfall.
C.

Post by C. »

öhl-in wrote:
Har 48 års erfarenhet av mekanik, och mer därtill.. jag verifierar ovanstående fullständigt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tack!

TheDagger wrote:Har bytt flera tryckplattor (eller kompletta kopplingar för den delen) pga att tryckplattan inte förmått att koppla ur eftersom vissa delar lossnat. På puggarna har dom dessutom en förmåga att bli mycket slitna där urtrampningslagret ligger an, varpå det till slut går igenom. Jag tvivlar därför på att en tryckplatta går 40k mil mer än i undantagsfall.

Kan berätta om långt över 50 taxibilar bara här i Sthlm som jag har kommit i kontakt med i mitt jobb. Dessa 50 är de undantagen som faktiskt är manuella och de är övergripande Toyotor, Volvo, Saab, Bmw. Dvs hela fyra olika bilkoncerner så det är bra spridning på kopplingsleverantör. De har märkt av att de bara behöver byta lamell, urtrampningslager och växellåda (!) lite då och då. Men tryckplattorna låter de vara om de inte ser förjävliga ut för att prata ren svenska. De slipar oftast bara av anliggninsytan mot lamellen lite lätt. Dessa bilar går i genomsnitt ca 70,000 mil och ägs av folk som pratar med varandra om sina erfarenheter och inte gillar att lägga ut pengar i onödan, därav varför bilarna faktiskt går rätt långt oxh om man gämför med genomsnitts Taxin innan den säljs. De är en liten Sthlms klick som gillar manuellt och ratar automat.

Så undantagsfall? Nja, hela kopplingen på både min och sambons Focusar är fortfarande org, vi ligger på 21kmil resp 22kmil och vi sparar inte på krutet med bilarna.

Image

Jag skulle nog tycka att det är undantagsfall att tryckplattan går sönder faktiskt. Inget ont om Peggor! De är roliga bilar, men de har ju som alla andra bilar lite konstiga kvaliteer på vissa utvalda delar, bromsskivor som exempel. Era tryckplattor är kanske lika konstiga kvalitetsmässigt som Volvos styrleder, Audis bakre bromsok eller era bromsskivor?
Min Cossie
www.chicane.se
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vet inte om det tillför nått, men här e lite att kolla.
http://www.lagabasen.se/steg2o3.aspx?bi ... gruppid=29

Se om nån skrot har inne en smälld lågmilarbil o ring för att se om du inte kan köpa loss de önskade delarna.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

C. wrote:Kan berätta om långt över 50 taxibilar bara här i Sthlm som jag har kommit i kontakt med i mitt jobb. Dessa 50 är de undantagen som faktiskt är manuella och de är övergripande Toyotor, Volvo, Saab, Bmw. Dvs hela fyra olika bilkoncerner så det är bra spridning på kopplingsleverantör. De har märkt av att de bara behöver byta lamell, urtrampningslager och växellåda (!) lite då och då. Men tryckplattorna låter de vara om de inte ser förjävliga ut för att prata ren svenska. De slipar oftast bara av anliggninsytan mot lamellen lite lätt. Dessa bilar går i genomsnitt ca 70,000 mil och ägs av folk som pratar med varandra om sina erfarenheter och inte gillar att lägga ut pengar i onödan, därav varför bilarna faktiskt går rätt långt oxh om man gämför med genomsnitts Taxin innan den säljs. De är en liten Sthlms klick som gillar manuellt och ratar automat.

Så undantagsfall? Nja, hela kopplingen på både min och sambons Focusar är fortfarande org, vi ligger på 21kmil resp 22kmil och vi sparar inte på krutet med bilarna.

Jag skulle nog tycka att det är undantagsfall att tryckplattan går sönder faktiskt. Inget ont om Peggor! De är roliga bilar, men de har ju som alla andra bilar lite konstiga kvaliteer på vissa utvalda delar, bromsskivor som exempel. Era tryckplattor är kanske lika konstiga kvalitetsmässigt som Volvos styrleder, Audis bakre bromsok eller era bromsskivor?

Går inte riktigt att jämföra en taxi med en normalkörd bil. En taxi går långt och körs oftast av folk som kan köra bil. Körsätt och användningsområde gör väldigt mycket för hur kopplingen slits.
Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag aldrig har sett en utsliten tryckplatta, det som brukar ge sig är solfjädern, men eftersom de sitter ihop så blir ju resultatet att man måste byta hela paketet.

Peugeots kopplingar kommer från Sachs och Valeo precis som så många andra bilars kopplingar, så nån större skillnad på kvaliteten tror jag knappast det är, de bilar jag har upplevt dålig koppling på har oftast gått runt 25-30 k mil. Jag har aldrig bytt en utsliten koppling på nån av mina egna bilar faktiskt.

Jag blir lite nyfiken på vad du menar att Peugeots bromsskivor skulle skilja sig från andra? Du menar förstås att de är bättre då eller? :?
Återigen är ju bromsskivor en detalj som påverkas i högsta grad av körsätt. Men för att ha nåt att jämföra med så kan jag säga att jag aldrig har upplevt skeva Peugeotskivor, och hållbarheten på de bakre är ivf. på mina bilar bättre än på kollegors och kompisars Audi och Volvosar... Nu verkar ju de två märkena ha riktigt kassa bakbromsar iofs.
Framskivorna på mina bilar brukar hålla runt 20-25k mil, vilket nog säger mer om hur jag använder bilen än om skivornas kvalitet.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

C. wrote:Era tryckplattor är kanske lika konstiga kvalitetsmässigt

Nu är det ju inte "mina" tryckplattor jag pratar om, utan en hel del jag bytt under 20 år i yrket.

Håller med Claes ang. taxibilar. De körs som regel av folk som kan köra bil och har stor rutin. Jag räds aldrig att köpa en bag. bil som varit taxi, det är snarare en fördel. Min f.d XM TD hade gått 42k mil och större delen av dom som taxi. Den såg faktiskt väldigt oskruvad ut så jag undrar om inte kopplingen var original på den.
En bekant hade en Xantia HDi som gått samma mil, även den en f.d taxi. Han bytte koppling på den och ryckutjämnarfjädrarna var så slut att dom höll på att ramla ut. Även det ett fel jag sett flera gånger.
Mozzarella

Post by Mozzarella »

Claes B wrote:....
Framskivorna på mina bilar brukar hålla runt 20-25k mil, vilket nog säger mer om hur jag använder bilen än om skivornas kvalitet.

Du kör som en kärring ? :wink: :D
Citroen Jumpy -98
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mozzarella wrote:

Det är om man kör som en kärring skivorna rostar, särskilt bak!
öhl-in

Post by öhl-in »

TheDagger wrote:
Mozzarella wrote:

Det är om man kör som en kärring skivorna rostar, särskilt bak!

Om det gäller Franska underbara bilar så kan jag ställa mig på din sida Dagger.. men bilar med broms-skivor bak.. är rena förlusten hos ägaren eftersom endast, och mest 20 % av bromskraften fördelas till bakvagnen.
309 look m 8V gti 1,9-89
Renault scenic 1,6-00
Hobby Prestige 545 T