Högtalare i AX

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag trodde du ville hålla det enkelt 8).

Men de data som finns på MGR F 8" borde kunna fungera där, men data på ljudias hemsida är ALLDELES för knapphändiga för min smak jag vill veta mer än T&S parametrar när jag räknar på sånt.

Du får lite på XzTrAz ord tror jag :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

med tanke på att det blir en form av open-airlådor/slutna så är parametrarna på högtalarna inte så dödsviktiga. mest bara se så lådvolymen inte skiter sig eller att upphängningarna är för mjuka för open-air. ska man räkna basreflex osv så är klart parametrarna lite mera viktiga men jag har tillomed byggt 5:e ordningens-3:kammar-isobariklådor med dessa element och det har funkat så jävla bra :)

Dom är väl inte bäst i världen men klart bland dom mest prisvärda elementen.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
XzTrAz

Post by XzTrAz »

juste. kondingarna i diskanterna bör räcka. du kan ju börja så.

någon aning vid vilken frekvens dom klipper?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Jag trodde du ville hålla det enkelt 8).

Du vet hur det blir när man väl sätter igång... :wink:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

XzTrAz wrote:juste. kondingarna i diskanterna bör räcka. du kan ju börja så.

någon aning vid vilken frekvens dom klipper?

Hittade inte dom nu, ska snart fortsätta leta. VET att jag såg dom nånstans för inte sålängesen. Har för mig dom heter Mac Audio, kanske bara är skräp? Men det är iaf såna man ställer på panelen som är typ vinklade lite mot en. Ska kolla värdet på kondingarna när jag hittar dom.

Har fått klart panelerna nu och monterat dom 6,5 jag hade som sitter original i XM. Dom är ganska bra men lite för låg effekt, bara 20w. Tror dom heter Audax. Det är nog snarare bredbandselement än basar, för man saknar inte jättemycket diskant i dom. Låter helt ok i bilen nu iaf, och dom är bara kopplade direkt till stereon eftersom dom är så klena. Vet inte riktigt var jag ska ha steget heller, det är lite klumpigt i formatet. Men kablar är ju redan dragna så det är ju lätt fixat nu. Hade tyvärr inte riktig kabel hemma, men denna bilen är skitlätt att dra om det i.
Ska ner och ta nån bild så återkommer jag.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

XzTrAz wrote:med tanke på att det blir en form av open-airlådor/slutna så är parametrarna på högtalarna inte så dödsviktiga

Nu avrundade du grovt :), det där är bara sant så länge som parametrarna på elementet passar till att sitta utan uppbackning på baksidan, och det är inte bara mjukheten i upphängningen som spelar in, det är en hel kedja av parametrar som påverkar detta.

Men bilelement e ju lite speciella då man gett efter på vissa områden för begränsningarna i volym som finns i bilar, och jag är inte så hemma på billjud egentligen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Men bilelement e ju lite speciella då man gett efter på vissa områden för begränsningarna i volym som finns i bilar, och jag är inte så hemma på billjud egentligen.

Billjud är f*n en svår vetenskap! Är inte heller så vass på det, men jag har iaf öra nog att höra när det låter bra eller dåligt.
Sen är ju hur det låter lite individuellt också, och även beroende på musiksmak. Mina öron är tyvärr lite skadade av tinnitus så jag tål inte skarp diskant, därför gillar jag lite "muffligt" ljud.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

man ska inte ha sladdriga hifihögtalare i en bil ivf. då kommer dom bara klappa i botten om man kör dom open-air.

ja jag vet kan skriva ett par sidor om parametrar hit o dit. men just dom där elementen är bra avvägda för dom flesta lådtyper. du ska såklart ha 4ohms varianten för att matcha steget så bra det går. ljudia säljer båda

ett par galler är inte fel heller så högtalarna får lite livslängd om dom sitter så att det kan trilla in folk o saker i dom.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Nu blir det bilder :)

Förslag på placering av framhögtalare:
Image

Andra sidan:
Image

I dörren blir nog inget bra nej:
Image

Nästan färdig panel bak, ska som sagt kläs men jag har inget lim hemma:
Image

Här skulle kanske inte vara dumt att ha diskanterna, spakarna till speglarna får man offra men den ena är redan bruten ändå. Är INTE som diskanterna jag tänkt använda:
Image

Ett alternativ:
Image

Steget:
Image

Min huvudenhet:
Image

Ett par BMW originaldiskanter:
Image
Post Reply