Mer effekt...hur gör jag......

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Mumin

Mer effekt...hur gör jag......

Post by Mumin »

....för att få ut mer ur min 605 SRTi -93:a, (ingen diesel)???
Har fått en del tipps, men tänkte fråga Er som tycks hålla på en hel del....

Detta är gjort:
Chippat...(vet ej märke eller när det är gjort....har original kvar)
Dumpvent. bytt....(vet ej till vad förngn.....)
Justerat Wastgaten (felstavat.. :?: )...vet inte hur på vilket sätt..

All detta "vet ej" beror på att jag nyligen köpt bilen av en på jobbet...och han säger sig ha gjort allt detta,....men jag vet inte!!

Har ngn ngr bra tips på vad mer jag kan göra.....
:)
Jonny306

Post by Jonny306 »

kolla om det verkligen är gjotr :wink:
wavik©

Post by wavik© »

den ska väll med ganska enkla knep piska ur en 180 kusar om ja inte missminder mig helt
Eric Josefsson

Re: Mer effekt...hur gör jag......

Post by Eric Josefsson »

Mumin wrote:....för att få ut mer ur min 605 SRTi -93:a, (ingen diesel)???
Har fått en del tipps, men tänkte fråga Er som tycks hålla på en hel del....

Detta är gjort:
Chippat...(vet ej märke eller när det är gjort....har original kvar)

Du kan ju testa och byta tillbaka o se om det är nån skillnad
Dumpvent. bytt....(vet ej till vad förngn.....)

Dumpventil ger inte extra effekt..(om inte org. läckte dvs)
Justerat Wastgaten (felstavat.. :?: )...vet inte hur på vilket sätt..

Rättstavat=wastegate.. förmodligen förspänd arm om det inte sitter en pysventil
All detta "vet ej" beror på att jag nyligen köpt bilen av en på jobbet...och han säger sig ha gjort allt detta,....men jag vet inte!!

Har ngn ngr bra tips på vad mer jag kan göra.....
:)

Rejäl downpipe?
Last edited by Eric Josefsson on Fri Nov 21, 2003 13:36, edited 1 time in total.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Mumin

Post by Mumin »

Ja, det tycker jag oxå......killen som hade den innan påstod ca 195....(????), men med tanke på tidigare komentar om att "kolla om det verkligen är gjort", hur kan jag se det??
Dumpventilen "pyser o fräser" lite nu o då, men bara när motorn är riktigt varm.....är det bra eller...skall inte den göra det typ "hea tiden"....vill ju ha det ljudet.... 8)
Mumin

Post by Mumin »

Eric....downpipe...??? (e inte så high på turbobilar...ÄN!!!) :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Mumin wrote: Dumpventilen "pyser o fräser" lite nu o då, men bara när motorn är riktigt varm.....är det bra eller...skall inte den göra det typ "hea tiden"....vill ju ha det ljudet.... 8)

Sitter det en öppen dump? har inte du LMM? isf borde du har en återcirkulerande=tystare men bättre..
///Mi16
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Mumin wrote:Eric....downpipe...??? (e inte så high på turbobilar...ÄN!!!) :)

Avgasröret från turbo ner till övriga avgassytem..
///Mi16
Mumin

Post by Mumin »

Eric Josefsson wrote:
Mumin wrote: Dumpventilen "pyser o fräser" lite nu o då, men bara när motorn är riktigt varm.....är det bra eller...skall inte den göra det typ "hea tiden"....vill ju ha det ljudet.... 8)

Sitter det en öppen dump? har inte du LMM? isf borde du har en återcirkulerande=tystare men bättre..

hmmmm...om jag fattar rätt om hur det ser ut under huven på bilen så sitter det en "tyo rund liten burk" med en ganska "grov" slang in på ena sidan och en lika grov på andra sidan, ovan har den en lite fördjupning med en tunn salng som går in i insuget (sitter med nippel typ) :?
Är det den??
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Mumin wrote:
Eric Josefsson wrote:

hmmmm...om jag fattar rätt om hur det ser ut under huven på bilen så sitter det en "tyo rund liten burk" med en ganska "grov" slang in på ena sidan och en lika grov på andra sidan, ovan har den en lite fördjupning med en tunn salng som går in i insuget (sitter med nippel typ) :?
Är det den??

Då har du en återcirkulerande men den borde inta nysa så mycket.

Den ska bara låta när du släpper gasen btw
///Mi16
Mumin

Post by Mumin »

Ok, så den är alltså bättre eller....men fungerar på samma sätt som en öppen?? Kan den tappa funktionen om den blir skitig.....kan den bli skitig.... :?:
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Finns egentligen inga direkta fördelar med öppen vad jag vet.. bara att det pyser mer...

En öppen på en bil med LMM innebär att du dumpar luft som är uppmätt av LMM och som den förväntar sig ska komma till motorn så den kommer spruta in bensin i motorn till luft som inte finns och bilen kommer förmodligen släppa ut ett svart rökmoln bakom sig..
///Mi16
Mumin

Post by Mumin »

OK, jag börjar fatta galoppen....
Men finns det ngn risk att dumpventilen kan bli skit....och om så tappar den sin funktion då?? Om den läcker som du nämde tidigare... :?:

Öppet luftfilter...är det ngt att kanske prova??
Är det svårt att byta chippet...jag har "original" (tror jag, han gav med ett iaf) liggande i haskfacket......
Kan motorn ta skada genom att byta o prova....läste i en tråd tidigare att "motorn ställer in sig efter ett par mil..", och om jag då byter, vad kan hända??
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Ja dumpventilen kan börja läcka vad som går snett vet jag inte men om du tar loss den kan du testa att blåsa i anslutningen som kom från tryckröret.. du ska inte kunna blåsa igenom utan det ska vara stopp.. tänk dessutom på att du med lungorna inte åstadkommer något tryck att räkna med kanske 0,01bar? så läcker den då så är det icke bra..

Ev så kanske du kan bygga en specialare där du sätter ett bit cykelinnerslang i anslutningen och tätar andra änden på cykelslangen.. sedan är det bara att pumpa med en cykelpump(går att pressa till 1,5bar iaf..)

Likaså wastegaten kan börja läcka.. här så sitter det oftast ett membran som kan börja läcka med lite otur skenande laddtryck som följ.

Om chippet sitter som i Mi16 så är det lättbytt bara att öppna boxen och byta.. finns nån instruktion i nån gammal tråd tror jag men boxen kan ju vara annorlunda på turbosarna (dålig koll där)

Kan ta skada tja visst ska den väl kunna göra det om man nu programerar ett chip för det syftet men jag tror du går ganska säker.
///Mi16
quamen

Post by quamen »

Chippen brukar väl göra sig bäst med öppet filter avgas ??
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
Mumin

Post by Mumin »

Tack Eric, känns som om jag börjar föstå det där med nysande bilar.. :)
Då tar jag och kikar på dessa puckar som varit uppe, tack för hjälpen!!

Om ni har fler roliga idér om vad jag kan göra för att "klämma" ut dom sista ur bilen så lyssnar jag!!
Mumin

Post by Mumin »

GTI wrote:Chippen brukar väl göra sig bäst med öppet filter avgas ??

Ja, jah har ju inte öppet än...finns inget till den, måste "bygga" eget...inga bekymmer.
Nix, inget avgas än...har original......men funderar på 2,5" med dubbla utblås bak....finns inte heller klart till denna "ovanliga" bil, utan måste snickra själv.....SIMONS...ngt. att ha?? (deras rostfria alltså)
Går det att svetsa precis som det "vanliga"??
quamen

Post by quamen »

inga erfarenheter av att svetsa i rostfritt tyvärr, filter finns det väl i en uppsjö olika sorlekar
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
Mumin

Post by Mumin »

JO, det finns det ju, olika fabrikat oxå....men inget färdigt "kit" liksom...utan jag får snckra lite själv...rör o så alltså! Filtret köper jag, men märke vettefan...plånboken får bestämma.... :!:
Niklas

Post by Niklas »

Mät bilen till och börja med, mät och räkna. använd en g-tech till exempel, hyggligt exakt ifall du kör flera repor och tar medel, sen kan du räkna ut hk. g-techen kan göra det åt dig men den tar ingen hänsyn till luftmotstånd och så vidare.

det alla har skrivit är ju felsökning som jag ser det. varför förutsätta att saker inte fungerr om du inte har något problem med bilen?

sedan är det ju som följer. luftfilter, downpipe, avgassystem, grenrör (extraktor) pysventil? (ifall man vill leva lite på gränsen) kolvar + stakar + kolvbultar + effektivare turbo + bättre intercooler (laddluftkylare) + mer bensin.

möjligheterna är oändliga, men kostar massor! av pengar när du har passerat filter+avgas biten ;)

SÖK! forum lite här och där har antagligen info på vad som fungerar och inte fungerar på din motor. samma sitter väl i någon annan pegga (406?) samt säker någon cittra. finns många forum världen över.

lycka till :)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Post Reply