vrida kamdrevet vid planad topp?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Smulgeten

vrida kamdrevet vid planad topp?

Post by Smulgeten »

Jag har kört i en planad topp och en trimkam i min 205:a men den går som en påse skit. Den jag köpte toppen av nämnde att man kunde vara tvungen att vrida kamdrevet ett hack åt nåt håll för att få det att stämma. jag kommer tyvärr inte ihåg åt vilket håll detta skulle göras. Någon som har koll?

/Andreas
Sugtrim is teh shit ;)
Peugeot 205 GTI -89 xu9jaz
Portad, planad topp. Mirafrästa ventilsäten. Trimkam.
SNILLET
Crew
Crew

Re: vrida kamdrevet vid planad topp?

Post by SNILLET »

Smulgeten wrote:Jag har kört i en planad topp och en trimkam i min 205:a men den går som en påse skit. Den jag köpte toppen av nämnde att man kunde vara tvungen att vrida kamdrevet ett hack åt nåt håll för att få det att stämma. jag kommer tyvärr inte ihåg åt vilket håll detta skulle göras. Någon som har koll?

/Andreas

Har du en JAZ topp och JAZ kam ? (alltså 205 gti motor grejer).
På min "spritmaskin" är ju toppen planad 2.55 m.m., går finfint även med bara originaldrev, även om jag har ställbart på min, står nästan som originaldrevet....

Frågan är om din tändning är för hög numera, då har du ett delikat problem eftersom den inte låter sig sänkas enkelt.

Mitt bästa tips efter du kollat att remmen står ok.

Tanka V-power, skall ju hålla 100oktan.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Smulgeten

Post by Smulgeten »

Jo jag har en JAZ motor med JAZ topp. Jag tror kammen är en cat-cam, men det spelar mindre roll. Om det är som du säger, så måste jag ha tandat kammen fel ett hack. Jag kan inte tänka mig att toppen är planad så mycket. Hmm, får kolla lite noggrannare då.
Sugtrim is teh shit ;)
Peugeot 205 GTI -89 xu9jaz
Portad, planad topp. Mirafrästa ventilsäten. Trimkam.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Frågan är om din tändning är för hög numera, då har du ett delikat problem eftersom den inte låter sig sänkas enkelt.

Har ev. en rätt enkel lösning på det. Man kan ta fördelaren från en äldre TU, den har all tändning i fördelaren så att säga. (Inte du Snillet som har MS).
Då får man fördelen att kunna höja och sänka tändningen på det gamla hedeliga viset. Perfekt vid trim och turbokonverteringar. Fördelaren är bolt-on. De kablar som behövs dras är en plus och minus och en signal från fördelare till spole som jag fattat det. Funkar såklart även reverserat ifall man vill ha en "tom" fördelare på TU och köra typ MS eller annat eftermarknadssprut.

Det bästa med PSA är att så mycket delar passar modellerna sinsemellan :D
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
snillet spambot wrote:Frågan är om din tändning är för hög numera, då har du ett delikat problem eftersom den inte låter sig sänkas enkelt.

Har ev. en rätt enkel lösning på det. Man kan ta fördelaren från en äldre TU, den har all tändning i fördelaren så att säga. (Inte du Snillet som har MS).
Då får man fördelen att kunna höja och sänka tändningen på det gamla hedeliga viset. Perfekt vid trim och turbokonverteringar. Fördelaren är bolt-on. De kablar som behövs dras är en plus och minus och en signal från fördelare till spole som jag fattat det. Funkar såklart även reverserat ifall man vill ha en "tom" fördelare på TU och köra typ MS eller annat eftermarknadssprut.

Det bästa med PSA är att så mycket delar passar modellerna sinsemellan :D

Eller varför inte fördelaren från en XU9J1 t.ex. :), fast då måste man ta hela kabelsnurvlet mellan fördelare/tändmodul/tändspole å applicera över.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:Eller varför inte fördelaren från en XU9J1 t.ex. :), fast då måste man ta hela kabelsnurvlet mellan fördelare/tändmodul/tändspole å applicera över.

Javisstja, det är nog samma konstruktion på dem. Sitter modulen direkt på fördelaren på den med?
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
snillet spambot wrote:Eller varför inte fördelaren från en XU9J1 t.ex. :), fast då måste man ta hela kabelsnurvlet mellan fördelare/tändmodul/tändspole å applicera över.

Javisstja, det är nog samma konstruktion på dem. Sitter modulen direkt på fördelaren på den med?

Ah, där sa du nåt ja, de e ju fiffigt med TU grejerna, bara den passar så.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:
TheDagger wrote:

Ah, där sa du nåt ja, de e ju fiffigt med TU grejerna, bara den passar så.

Ja det passar, och t-spolen är lika också. Är bara 3 kablar ut från modulens som jag skrev innan. Skitlätt att koppla ju :)
Post Reply