Jordpunkter i motorrummet

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Jordpunkter i motorrummet

Post by zetec »

Hejsan!
Har fortfarande, efter att dragit kablarna på varsin sida i bilen, problem med generatorstörningar i ljudanläggningen.
Tänkte nu att det kanske kan vara dåliga jordpunkter till generator och batteri.
Någon som vet vart generatorn är jordad?
-hittar ingen jordpunkt. Borde den inte både vara jordad i motorblock och chassi, eller har jag fått något om bakfoten!?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

på en 206? hmm..
jag vet att de sitter fram vid kylarn samt på vxllådan på en 205a
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Bergengren

Post by Bergengren »

Det måste inte nödvändigtvis vara dåliga jordpunkter. Kan likaväl vara en dålig + anslutning på batteriet. Fast mest sannolikt är väl att batteriet börjar bli slitet? Häng på ett annat eller ett extra batteri och se om det blir någon skillnad.
Bengt C

Post by Bengt C »

Bilars elsystem är olika bra/dåligt avstörda. Jag har ett hembyggt slutsteg som är känsligt för störningar. I min gamla Saab 900 var jag tvungen att ansluta det via en drossel, i 605:an gick det bra utan. Helt uppenbart har 605:an någon form av avstörning på generatorn (även om jag faktiskt inte hittat någon...).

Drosseln måste tåla en hel del ström. Ett fett slutsteg kan dra upp mot 100 A, mitt drar max 20 A. Praktiskt sett kommer drosseln att kräva järnkärna (med luftspalt). Jag gjorde min själv av en gammal transformator, men det finns säker färdiga att köpa.
Bergengren

Post by Bergengren »

Inte att förglömma är väl att alla anslutna apparater i bilen såsom stereo, databoxar, larm, vissa motorer etc ofta har olika sorters avstörningsfilter, kondensatorer etc, som ofta slukar en del störningar åt hela systemet. Mycket elektriskt lullull kan därför vara en nyckel till det hela.

En annan kuriosa sak, undrar hur mkt kondensatorverkan allt kablage i bilen har? Det är ju trots allt ganska många meter...
XzTrAz

Post by XzTrAz »

blir nog inte mycket kondensatorverkan av kablarna. funkar nog mer som spolar. liten yta o ofta rätt långt till järnobjekt blir inte så bra konding.

har du tillgång till ett osciloscope o mäta runt lite med?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

De tre senaste svaren där är lite över min nivå, förstår inte ritkgit alla ord där, och något sånt där "osciloscope" vet jag inte vad det är så det har jag nog inget :)
Går det att sammanfatta dessa avancerade svar till något på mer ren svenska som jag kan förstå!?
Bergengren

Post by Bergengren »

Mitt tips var att slänga i ett annat bilbatteri bara för att se om det blev skillnad. Annars borde räcka att ansluta ett med startkablar på det befintliga. Ett dåligt batteri filtrerar nämnligen inte generatorns pulser ordentligt.

Sen kan det vara dålig kontakt även i +kablaget mellan generator och batteri.

Har du alltid haft problemet med denna ljudanläggningen och bilen eller fungerade det med en annan stereo? Eller började det krångla efter att ha fungerat? Som Bengt berättade, kvaliteten på spänningen varierar mellan olika bilar, det behöver inte nödvändigtvis vara något "fel" i bilen för att det ska krångla, det kan vara stereon som är för känslig. Störningar finns alltid, mer eller mindre. Kanske stereon behöver en avstörning eller stabilisering. En drossel eller kanske en fet kondensator. Borde dock inte behövas om den är vettigt konstruerad och fungerar som tänkt.

Börja med att kolla batteriet samt generator-/ batterikablaget.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Problemet uppkom när jag skaffade nya högtalare som drivs på steg till framdörrarna. Men antagligen fanns problermet innan också men det började höras då. Kanske hörs det värre i ett framsystem än basar och 6x9:or!?!?!?!?
Ska prova med nytt batteri då. Har inte hittat generatorns jordpunkt änu bara. Annars ser allt kablage och atlla punkter nu sjyssta ut. Men ingen skillnad än.
Ingen som kan säga mig vart jag hittar generatorns jordpunkt i en 206?
Bengt C

Post by Bengt C »

Troligen är ditt nya slutsteg känsligt för störningar på spänningsmatningen. Kanske är dina tidigare prylar bättre grejor som innehåller filter mot störningar.

En drossel är en sådan där ganska tung, klumpig fyrkantig plastbox som sitter på spänningsmatningen på vissa bilstereoapparater. Du behöver en extraordinärt jättetung och asklumpig drossel för att avstöra ett slutsteg som drar plenty med ström.

Generatorn har ingen separat jordpunkt. Den sitter ju fast i motorn och är följdaktligne jordad via fästet. Sedan sitter det något fett kabelsystem mellan motor, karross och batteriets minuspol.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Bengt C wrote:Troligen är ditt nya slutsteg känsligt för störningar på spänningsmatningen. Kanske är dina tidigare prylar bättre grejor som innehåller filter mot störningar.

En drossel är en sådan där ganska tung, klumpig fyrkantig plastbox som sitter på spänningsmatningen på vissa bilstereoapparater. Du behöver en extraordinärt jättetung och asklumpig drossel för att avstöra ett slutsteg som drar plenty med ström.

Generatorn har ingen separat jordpunkt. Den sitter ju fast i motorn och är följdaktligne jordad via fästet. Sedan sitter det något fett kabelsystem mellan motor, karross och batteriets minuspol.

Okej så det enda man kan göra i motorrummet är att kolla batteriets jordpunkt i chassi!? (vilket jag gjort)
Samt då som någon annan tipsade om, prova med annat batteri. (vilket jag ska göra)
Tack alla så långt iaf! Får felsöka vidare då helt enkelt
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Nu är även batteribyte provat. Men inte heller nu någon skillnad. Störningarna är kvar.
Går det alltså inte att komma åt generatorns jordpunkt för att fräscha upp den om det kan vara det som ger störningarna!?
//Sebbe
Bengt C

Post by Bengt C »

Som jag skrev, det effektivaste är en drossel. Jag har försökt googla efter en sådan produkt, men hittar bara drosslar för delningsfilter till högtalare. Dessa är inte särskillt lämpliga för detta ändamål (eftersom de saknar järnkärna).

Ett sämre sätt, men som kanske funkar, är att parallellkoppla generatorn med en kondensator. Alltså att du kopplar en kondensator mellan pluspolen och jord (en fästskruv eller liknande). Du kan ju testa med en 1 uF polyesterkonding, eller något ditåt.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

uhm drosslar till högtalare har järnkärna med.

tror inte en liten 1uf konding skulle vara till så stor nytta. det är rätt stora strömmar i en bil
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Post Reply