1.9 mi16 e85/e95

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Detta är min bibel när det gäller spridare.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tox

Post by Tox »

Nu ska jag ställa en lite dum fråga här i tråden, varför byta spridare överhuvudtaget?

Jag vet att en orginal mi16 pump räcker till 300hk iaf vid 5,5 bars bränsletryck, dvs 4bar i grundtryck åkte jag och laddade lite över 1,5bar med orginal soppapump.
Så pumpen kommer att flöda nog utan problem på 5,5bar tryck på en e85 konvertering.
E85 vill ha ca 35% mer sås så skulle jag iaf ställa upp bränsletrycket till 5,5bar och få runt 36% mer flöde ur orginalspridare, måste väl vara lättare att bara byta regulator och testa först eller?
Alltså 5,5bar när vacumslangen inte är kopplad till regulatorn, kan väl inte bli mycket enklare eller? :roll:

Och vill du då åka bensin på vintern så ställ ner gruntrycket till 3bar och tanka vanligt soppa
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Låter vettigt.
Klara bara pumpen trycket så e de ju ok.

De som har bränsleledningar m.m. från -"89" bör nog kolla så det inte läcker efter ett tag bara. Gamla ledningar som får sprit i sig som rensar bort gamla avlagringar kan bete sig mycket lustigt under högt tryck.

Been there (med Audi förvisso, dom har duktigthögt tryck som standard på KE jetronicen, men ändå).
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

snillet spambot wrote:

Puss på dig, heter det inte K-jetråånik, KE är väl med monopointen. De ligger väl på runt 3bar, redan från orginal. Jäkla mek, har två såna setups.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jaaacob wrote:
snillet spambot wrote:

Puss på dig, heter det inte K-jetråånik, KE är väl med monopointen. De ligger väl på runt 3bar, redan från orginal. Jäkla mek, har två såna setups.

DKW hade visst KE och det är inget monopoint.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Hm, okej.. Mycket möjligt... måste tänka efter, golfcaben låg visst på 5 bar normalt. Hursom, högt tryck är det iaf.

KE la de väl till för att de skaffade knacksensor och lambda till K-jet systemet. Monopointen är en separat historia. Var nog inte riktigt nykter när jag skrev inlägget ovan.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:
KE la de väl till för att de skaffade knacksensor och lambda till K-jet systemet. Monopointen är en separat historia. Var nog inte riktigt nykter när jag skrev inlägget ovan.

Helt riktigt, trycket ligger runt 5bar på KE också. KE är snuskigt lätta att etanolkonvertera :) Måste säga att det systemet fungerade skitbra på den A100 2.3 jag hade.

Men iomed det höga trycket blir det riktigt känsligt med gamla ledningar efter etanolkonvertering, t.o.m. stålrören började läcka, fick byta hela rasken från pumpen i tanken å fram.
Hans Hellström

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snillet spambot wrote:
Jaaacob wrote:

Helt riktigt, trycket ligger runt 5bar på KE också. KE är snuskigt lätta att etanolkonvertera :) Måste säga att det systemet fungerade skitbra på den A100 2.3 jag hade.

Men iomed det höga trycket blir det riktigt känsligt med gamla ledningar efter etanolkonvertering, t.o.m. stålrören började läcka, fick byta hela rasken från pumpen i tanken å fram.

Höjde mitt soppatryck med hjälp av shims igår, busenkelt på Mono Jetronic med :) Är bara 4 skruvar och ett lock över fjädern.
Mekaniska system är tacksamma att jobba med.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

TheDagger wrote:
snillet spambot wrote:
Jaaacob wrote:

Höjde mitt soppatryck med hjälp av shims igår, busenkelt på Mono Jetronic med :) Är bara 4 skruvar och ett lock över fjädern.
Mekaniska system är tacksamma att jobba med.

Gjorde samma sak på min när jag körde monopoint 1.6:an (MM G5). Visserligen finns det en plomberad justerskruv där men jag shimsade istället tills det blev bra.
Hans Hellström

Post Reply