Peugeot 605 -95 Hastighetsmätare, tomgång + ljud.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Thompan

Peugeot 605 -95 Hastighetsmätare, tomgång + ljud.

Post by Thompan »

Sökte runt lite på forumet och fick lite idéer om vad orsakerna kan vara, men det jag hittade stämde inte helt så jag utökar lite.

* Hastighetsmätaren låser sig ibland på 80km/h. Det uppkommer oftast när jag kör i lägre hastigheter och ger sig ibland när jag stannar vid ett rödljus och sedan fortsätter.
Vad jag förstått så har denna modell ingen vajer för detta, utan det är givare och grejer. Något jag kan fixa själv utan att köpa någonting eller lämna in bilen? Eller blir det till att beställa något?

* Ibland, inte allt för ofta, så vill bilen varva på en del när jag står stilla och inte rör gaspedalen. Med eller utan växel i. Kände mig lite orolig när jag stod vid rödljusen och bilen varvade över 2K. Tomgångsmotor har folk nämnt i liknande inlägg. Låter det rätt, och är det lätt och billigt att fixa?

* Ett dunkande ljud uppkommer när det förekommer någon ojämnhet på vägen, t.ex. trottoarkant, gammal tant :twisted: eller hål i vägen. Jag uppfattar att ljudet kommer från höger-bak någonstans. Låter ungefär som att någonting hoppar till i kofferten, men jag har inte hittat någonting som sitter löst.
Bengt C

Post by Bengt C »

Beträffande hastighetsmätaren så är det väl troligen så att den kärvar. Jag vet inte så noga. Tidigare modeller har mätare med wire. Dessa är tillverkade av Jaeger och är inte särskillt bra. Senare modellers är antagligen lite halvkassa de också.

Tomgångsventilen spökar antaligen, ja. Man kan gå fram ock knacka lite på den med en skruvmejsel om man misstänker att den hängt sig. Då brukar varvtalet sjunka direkt när man slår lite på den. Ventilen är en rund pryl, nägot mindre än en ölburk som leder luft föbi gasspjället. Stäng av motorn, ta av slangen som leder in i ventilen och spruta in lite 5-56. Låt det "verka" lite innan du startar motorn igen, annars sugs oljan in i motorn direk och hinner inte göra nytta. Upprepa behandlingen 1 - 2 ggr/år.

Klonket i bakvagnen är med största sannolikhet glapp i ett stag mellan bärarm och krängningshämmare. Det är inte så kul när det händer bak av två skäl: I motsats till de främre finns inte de bakre stagen på Biltema och därför är de lite dyra. För det andra är de betydligt besvärligare att byta än de främre. De sitter med några låsmuttrar och det är nästan omöjligt att hålla emot när man ska dra upp dem. Skaffa ett bra blad (Bacho) till bågfilen för du kommer att behöva såga en stund i en kass arbetsställning med bladet snedställt 90 grader.
Thompan

Post by Thompan »

Tackar för svar :)
Det med stagena där bak är nog ingenting jag ska försöka hoppa på själv med tanke på tummen mitt i handen. Men jag ska kika lite på det med startmotorn i alla fall.

Hastighetsmätaren har inte bråkat lika mycket sen jag gav den lite örfilar, så har jag tur så är jag av med glappet snart.
Ingo

Post by Ingo »

Vad gäller hastighetsmätaren lär det vara vanligt att en givare på växellådan behöver bytas har jag för mig att Claes här på forumet har tipsat mig om. Kostar ca 500 och det kan man klara själv ganska enkelt, tror jag.

Jag har nämligen också en 605 95 med samma problem. Precis som på din hänger den sig ibland på 80 km/h och i farter över 110 pendlar den ibland som ett flipperspel mellan 110-240++. Ibland verkar det som den vill gå hela varvet runt och tar emot pinnen som sitter på 0 :roll: Men jag har gett f*n i och byta min. Oftast fungerar den och dessutom har den behagat fungera på besiktingen :) Dessutom har jag memorerat vilka varvtal jag skall ligga på för att köra 50, 70 osv.

Klonket bakifrån känner jag också igen från min kärra men det har jag också givit f*n i. Låter bara på dåliga vägar än så länge för mig. Låter ungefär som om hatthyllan bak hoppar upp och ned. Men iaf inget de sa nått om på bes. för mig så jag kör glatt vidare då det inte irriterar mig. Brukar bara höja volymen till dist.gränsen så slipper man bekymra sig om ev. oljud man helst vill vara ovetande om.
Thompan

Post by Thompan »

Jo precis, på min förra bil så kunde jag höra ungefär hur fort jag körde. Alternativt se på varvmätaren. Puegoten är däremot ny för mig, så jag har bara lärt mig 50 än så länge.

Är det någonting dumt som kan hända/förvärras om man struntar i dunket där bak? Förutom eventuella irritationsmoment pga ljudet..
Ingo

Post by Ingo »

Thompan wrote:Jo precis, på min förra bil så kunde jag höra ungefär hur fort jag körde. Alternativt se på varvmätaren. Puegoten är däremot ny för mig, så jag har bara lärt mig 50 än så länge.

Är det någonting dumt som kan hända/förvärras om man struntar i dunket där bak? Förutom eventuella irritationsmoment pga ljudet..

Ingen aning om det är dumt att köra med eller inte. JAg tycker dock att bilen min går lika bra som vanligt. Om du tycker att det låter alltför illa kanske man inte ska strunta i det. Men på min är det inget man känner av väghållningsmässigt iaf. Det klonkar bara lite ibland när man kör över ojämnheter.
Thompan

Post by Thompan »

Klonkar ingenting när jag kör i högre hastigheter, men inåt stan eller på landsväg så klonkar det till t.om. vid mindre ojämnheter.

Nu tycks jag även fått något glapp/elfel med blinkersen. Det låter som den fladdrar fram och tillbaka (av/på) väldigt snabbt i kortare stunder ibland. Får väl skicka in den på service så det kan fixas till också om det är värt det.

Hastighetsmätaren har nästan helt slutat bråka med mig efter lite örfilar på sidan av instrumentbrädan, så det är bra i alla fall. Om det nu inte beror på varmare väder :D
Thompan

Post by Thompan »

Är det någon som har en bild att visa på nämnd tomgångsventil? Vart den sitter t.ex.

Jag läste lite om någon skruv som man ska kunna ställa in nån luft som har med tomgången att göra. Vet inte om det har något med min bilmodell att göra, men man kan alltid testa lite om det finns en. Är det en sådan på en 605? :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Thompan wrote:Är det någon som har en bild att visa på nämnd tomgångsventil? Vart den sitter t.ex.

Jag läste lite om någon skruv som man ska kunna ställa in nån luft som har med tomgången att göra. Vet inte om det har något med min bilmodell att göra, men man kan alltid testa lite om det finns en. Är det en sådan på en 605? :)

Har du fått i ordning på hastighetsgivaren? Den påverkar även tomgången.
Tomgången går f.ö. inte att justera på nåt sätt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Thompan »

Tjaa för det mesta så är hastighetsmätaren ok. Ibland, ganska sällan numera, så flyger den upp och fastnar på 80km/h, men ger jag den en liten örfil på sidan på instrumentbrädan bakom ratten så hoppar den tillbaka där den ska vara och fungerar fint.

Själv ser jag inte något direkt samband mellan det och tomgången, men så är jag inte världens allvetare om bilar heller. Speciellt inte denna som är ny för mig sedan min gamla Volvo 740 :D
Post Reply