Mer effekt...hur gör jag......

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Patrik R

Post by Patrik R »

Dom flesta G-techmätare kan även visa bara G-kraften. Bästa referensmetoden är att dra bilen exempelvis 4an ut och se vad för värden man får vid olika hastigheter.
.::Independent Variant User::.
Zyxx

Post by Zyxx »

Eric Josefsson wrote:Finns egentligen inga direkta fördelar med öppen vad jag vet.. bara att det pyser mer...

Dumpventil till turbo är ju en bra pryl och kan hålla effekten uppe då du drar iväg med din bil...

Dumpen släpper ut den laddade luften som ska in i insuget.. eftersom du har släpt gasen så kan inte luften fortsätta in i ditt insug och med det så blir det en liten broms för turbon som vill snurra vidare men som ej kan och drar då ner rotationen på din turbo och när du växlat färdigt och ger gas igen så får turbon nästan ladda från början igen

Men har dumpen släpt ut den luft som finns i insuget när du växlar så har turbon högre rotation och behöver inte anstränga sig så mycket för att få upp trycket igen

Dumpventilen ger längre livsläng på din turbo

Så dumpventilen ger nog lite effekt ändå : )
Patrik R

Post by Patrik R »

det finns inga fördelar med öppen dump KONTRA EN ÅTERCIRKULERANDE. Dock inte sagt att det inte finns fördelar med dump överhuvudtaget.

Dock vad jag vet finns det ingenting som säger att man förlänger livslängden på turbon med en dump.
Zyxx

Post by Zyxx »

Rosefors wrote:Dock vad jag vet finns det ingenting som säger att man förlänger livslängden på turbon med en dump.

Varför inte : )

En axel som ständigt bromsas ner för att den inte kan snurra vidare måste belasta diverse delar i turbon... här har vi bra snurr + mycket värme som en turbo får hantera.....

Medan dumpen gör det lättare för turbon att arbeta

En EN ÅTERCIRKULERANDE dump släpper till baka luften in i systemet igen och man får ingen jätte pys... en öppen dump släpper ut luften i motorumet och du får en högre och markerande pys

Märkligt att de som kör racing använder en öppen dump om den nu inte har en märkbar skilnad mot ett återcirkulerande system
Patrik R

Post by Patrik R »

jag har dividerat det där fram och tillbaka om att en dump sparar på turbon eller inte. Hintentills har 99% sagt att dumpen skyddar turbon men inte en enda har kunnat förklara exakt varför.

Min egen teori säger dock att den belastning som sker när tryckvågen slår tillbaka är så liten jämfört med belastningen vid fullt drag. Denna myt är nått jävla säljknep som på något sätt levt vidare. Jag har denna diskussion på TPC också och dom är lika insnöade där.

Det hela handlar om förändring i rörelseenergi, vars energi är minst ju längre in mot centrum man kommer. Den förändring kring axel där lager sitter är marginell mot den kraft som bildas utav rotationen vid fullt varvtal.
Den andra belastningen är just förskjutningen i sidled som man oroar sig för. Även den belastningen är mycket marginell jämfört med den sidledsförskjutning som sker vid fullt drag.

T16 har ingen dump. Ändå hade originalturbon på min suttit där 16000 mil innan jag plocka av den, o då var den fortfarande levande trots att den gemon hela sitt liv laddat 1.3bar och däröver.

Det är en myt.
Last edited by Patrik R on Sat Nov 22, 2003 14:37, edited 2 times in total.
Zyxx

Post by Zyxx »

Rosefors wrote:Denna myt är nått jävla säljknep som på något sätt levt vidare.

Ja så är det nog....
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

tips ínnan chipbyte e att hänga av strömmen ett par minuter så den nollar sej.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Mumin

Post by Mumin »

shit vad mycket svar....ja, då har jag en del att göra då.....ska kolla det där med "dumpen", för enligt snubben som hade bilen har han bytt dump., men frågan är till vad för ngn., om den kanske är för hård och inte släpper ut luft som den ska.......!!
Naja, jag få la ta och hänga på på eventuellt nästa träff och dra ngn repa och se vad som kan justeras!! :)

Men bilen känns ändå seg....liksom inget bottendrag....känns som den börjar ladda först där vid 3500.....kanske ska va så?? :?:

Avgas då....2,5 eller 3.....?? SIMONS, ngt att ha??
Måste ju bygga ett eget av lösa delar, då det inte finns ngt färdig till bilen...
Lundin

Post by Lundin »

Du kan väl höja laddtrycket lite också. Annars kan du köpa större turbo osv.
Patrik R

Post by Patrik R »

Svempa wrote:Du kan väl höja laddtrycket lite också. Annars kan du köpa större turbo osv.

... och montera vardå?
Power Pug

Post by Power Pug »

Du kan svetsa i rostfritt med vanlig MIG men det är en fördel att ha rostfri tråd för det är kanske inte så trevligt om svetsarna rostar :wink: men det är ganska svårt att få tag i rostfria svetsar
nevyn

Post by nevyn »

vaddå rostfria svetsar?
TomasG

Post by TomasG »

Rosefors wrote:
Svempa wrote:Du kan väl höja laddtrycket lite också. Annars kan du köpa större turbo osv.

... och montera vardå?

På grenröret?? ;-)
Post Reply