peugeot 205 gti går dåligt ("hostar")

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nille1985

peugeot 205 gti går dåligt ("hostar")

Post by nille1985 »

Tja, har just ställt på min peugeot 205 gti "le mans" 91:a som stått stilla över vintern på bakgården hos min mamma. Just innan den ställdes av började den gå lite dåligt, vilket inte försvunnit under vintern (inte för att jag förväntade mig det heller).

När man startar den låter allt ok till en början och den går jämnt och fint. Efter att ha kört ett tag (stadskörning) börjar den hacka sig fram och reagerar mycket dåligt på gas (undantag vid full gas då bilen accelererar precis som den ska). Om man då accelererar upp i högre hastighet (över ca 80-90) försvinner problemet nästan direkt och bilen går som den ska, man kan även sakta ner och köra "normalt" ett tag efter att ha varit upp i högre hastighet, men hostandet återkommer förr eller senare (ca 1-10 minuter).

Har testat rycka tändkablar en efter en för att se om någon av dessa strular men tycker mig höra skillnad på motorn efter varje tändkabel jag lossat. Har även dragit ur kontakten till luftmängdsmätaren (om det är den som är lådan som kommer efter luftfiltret) och testat köra så för att se om det gör någon skillnad och då går bilen RIKTIGT illa, så kanske inte var den trots allt? Min sista idé till att lösa problemet var att köra ner bilen i älven, men väntar nog med det ett tag till, bilen går ju trots allt bra bara man kör fort nog :wink:

Finns det någon som har tips om vad som skulle kunna vara fel?

Har inte hemskt mycket mek-vana, men är inte rädd att testa och lära mig så var gärna noga i formulering av svaren, tack på förhand!

/Nille
Frederic

Post by Frederic »

Du kan ju börja med att byta stiften.
Fred

http://www.garaget.org/?car=106744
205 Gti 90 röd
206 Gti 00 svart (såld)
nille1985

Post by nille1985 »

Stift, kablar, rotor och fördelarlock är inte alls gamla. Skulle förstås kunna vara något med tändningen, men tror inte det. Dessutom är det en onödigt dyr chansning för mig som student.

Har nu suttit och läst på forumet och hittat en del liknande trådar. Om jag inte missuppfattat så tyder "symptomen" på bilen på fyra möjliga fel:
"luftläcka" på insug, läckage i avgassystem (före lambda sonden),
trasig lambdasond eller trasig temperaturgivare (ingen aning om var den sitter). Någon som kan bekräfta detta och kanske gradera mest - minst trolig?

Läste även av felkoder occh fick: 51, 52, 33 (vad är det?) och 13. Finns det något sätt att nollställa felkoderna för att se vad som dyker upp igen? (tänkte att mitt mixtrande med luftmängdsmätaren kan ha orsakat nån av felkoderna)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Ta av + eller - polen på batteriet ett par minuter så har du nollat felkoderna
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

51x Syresensorn Defekt krets (endast med katalysator)
52 Blandningsregleringen Matningsspänning/luft/avgasläcka
13x Lufttemperaturgivaren

Samt läs denna tråden: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... elkod++205
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
nille1985

Post by nille1985 »

Har kört bilen lite sedan jag nollade felkoderna. Nu är det enda som dök upp felkod nr 52 (som tidigare var den första att visas). Om man ser till hur bilen beter sig, vad är då troligast orsak till felet? (den går ju som den ska bara man kommer upp i varv o fart lite dessutom går den alltid bra ca 1-2 km efter att man startat den)

Såg att det var en spricka i en böj på slangen som går ut till höger från olepåfyllningslocket, kan detta orsaka allt besvär? (känns som en så liten sak, men visst står ju luftläcka på felkoden...) Ska i alla fall byta den så fort jag bara får tid att köpa en ny.
nille1985

Post by nille1985 »

Har fixat vacuumslangen och det löste förstås inget. Ska ge mej på temperaturgivaren (sitter väl nånstans kring termostathuset vad jag läst?) kommer jag åt givaren utan att ta bort en massa annat?

Sen undrar jag om trasig termostat kan ge felen jag har? Undrar även om lambdasonden från biltema passar till 205 gti lemans? (tänkte byta den om tempgivaren inte fixar problemet)

Sista frågan för stunden, är det något som måste göras/man måste tänka på i samband med tempgivarbyte?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

nille1985 wrote:Undrar även om lambdasonden från biltema passar till 205 gti lemans? (tänkte byta den om tempgivaren inte fixar problemet)

Den passar finfint, samma färger på kablarna också. Tänk på att orginal kan vara ett mög att få loss. Om den inte släpper på plats är det lättaste att montera ner katten, sätta fast lambdan i ett skruvstäd och vrida hela katten...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
nille1985

Post by nille1985 »

Sådär, har bytt tempsensor för motorstyrningen nu och bilen går lika dåligt som tidigare. Skillnaden är att jag fick "felkoderna" 91, 92, 93 och 94. Vad jag har läst på forumet är det ju inga fel, men bilen fungerar iaf inte. Någon bra gissning på felet, kanske är något med tändningen ändå? Det smäller ju i avgasröret lite då och då....

Ska testa nolla felkoderna igen och köra ett tag för att se om det dyker upp något annat.
nille1985

Post by nille1985 »

nollade felkoderna och körde 1 mil, studsar och har sig fortfarande som sagt. Det som dyker upp är 91, 92, 93 o 94. Alltså har gamla felkoderna försvunnit efter tempsensor bytet.

Beskrivning av nuvarande fel: Bilen går bra då den är kall 1-2 km sen börjar den tveka då man gasar, men trycker man gasen i botten går det bra annars händer så gott som inget förutom att motorn kanske stannar. K-lampan lyser dessutom, men inte hela tiden utan lite emellanåt. Sista biten (2 km) jag körde märkte jag att bilen gick bra då k-lampan tändes (hade varit släckt ett tag då, har itne tänkt på det tidigare men kan vara så att bilen alltid går bra då lampan är tänd).

Hoppas verkligen någon kan ge nått hett tips, känner mig ganska uppgiven och vore tråkigt att behöva skrota bilen :(
André V

Post by André V »

Skulle kunna vara dålig LMM (luftmängsmätare). Missade själv att koppla in den på min bil efter en mek-session, och fick då liknande symtom. Beggad LMM bör du kunna hitta för max ett par hundringar.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nille1985

Post by nille1985 »

Nu har jag fått lite tid att göra nya försök på att laga bilen. Började med att byta lmm till en jag tog från skroten, men det gjorde om möjligt så bilen gick sämre så satte tillbaka den jag hade och gick tillbaka med den jag testade till skroten.

Efter det bytte jag till en helt ny lambdasond (tack biltema :) ) och nu går bilen mycket jämnare, skulle rentav kunna säga att den går bra. Enda problemet är att bilen fortfarande ger felkod 52...

Nu är frågan: vad kan felet nu vara?

Jag undrar om det är möjligt att tändningen måste justeras på något sätt? Kan även nämna att den gamla lambdan var helt svart av sot, men det kanske är normalt?
Quinness

Post by Quinness »

Jag hadde liknande fel, gick bra i en halv, ja, upp till en minut, så gick den dåligt. Då var det massor av vatten i en cylinder. Bytte topplockspackning och allt blev fint. Det är väl lite svårare, när din går bra så länge så att den blir varm, att se vatten där.
205 -89 aut 1.9i, grå i färgen, går som... (går ...)
Haynes Manual-sitat: "...skruva loss relevanta skruvar"
Post Reply