Bytade däck + framvagnsinställning..betydligt bättre men????
-
Pierre_Cardoso
Bytade däck + framvagnsinställning..betydligt bättre men????
hejsan
det va jag som skrev inlägget om hur 206 RC är i högra farter om den är lite darrig och så.
Jag bytade däck idag och balancerade dom dåå, fick en framvagnsinställning och det är märkbart bättre men lite darrigt i högra farter är det ju ändå. inte alls som innan men lite som sagt.
innan hade jag är större bil så det va annorlunda men visst är det så att i högra farter darrar mindre bilar lite mer eller hur???
mvh
pierre
det va jag som skrev inlägget om hur 206 RC är i högra farter om den är lite darrig och så.
Jag bytade däck idag och balancerade dom dåå, fick en framvagnsinställning och det är märkbart bättre men lite darrigt i högra farter är det ju ändå. inte alls som innan men lite som sagt.
innan hade jag är större bil så det va annorlunda men visst är det så att i högra farter darrar mindre bilar lite mer eller hur???
mvh
pierre
Inga bilar ska vibrera (om det är så du menar med darra) oavsett hastighet och storlek. Vissa bilar har ett nervösare beteende än andra, särskilt i högre hastigheter, ex.v. en Volvo eller Audi är markant understyrda vilket gör att de går som tåget rakt fram men är tyngre att svänga med, medans en svängvänlig bil kan upplevas som nervös rakt fram, kan behövas lite passning av ratten osv. Men skakningar/vibrationer ska ingen bil ha.
Som sagt, orunda fälgar och/eller däck kan göra hjulen omöjliga att få vibrationsfria.
Som sagt, orunda fälgar och/eller däck kan göra hjulen omöjliga att få vibrationsfria.
-
Pierre_Cardoso
Pierre_Cardoso wrote:usch svårt att förklara detta fenomen då. alltså när jag kommer upp till 130km/h så vibrerar ratten lite mer än innan.
ska den då inte göra detta eller???
Då finns det sannolikt något roterande i framvagnen som det är obalans i!
Kan vara allt från hjul till drivaxlar...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Re: Bytade däck + framvagnsinställning..betydligt bättre men
Pierre_Cardoso wrote:hejsan
det va jag som skrev inlägget om hur 206 RC är i högra farter bla...bla...bla....
mvh
pierre
varför håller du dej inte till en o samma tråd isf!?
Re: Bytade däck + framvagnsinställning..betydligt bättre men
Pierre_Cardoso wrote:hejsan
mvh
pierre
Vad är det för däck som sitter på (fabrikat) ?
Fredrik Svensson Broby
Volvo V70N turbo med lite extra mos under huven.
http://www.garaget.org/Broby
Volvo V70N turbo med lite extra mos under huven.
http://www.garaget.org/Broby
-
Pierre_Cardoso
det är splitter nya goodyear eagle F1 nu.
ska till peugeot på måndag morgon så ska dom testa bilen och åka med mig.
det jag tycker är konstigt är bara det att 0-130 inga vibrationer ALLS. går ritkigt ritkigt bra som en klocka...men sen darrar det efter det. det är ju konstigt tycker jag. om den nu är någon obalans borde det kännas innan på bilen ju ??? eller hur är det med d?
mvh
pierre
det jag tycker är konstigt är bara det att 0-130 inga vibrationer ALLS. går ritkigt ritkigt bra som en klocka...men sen darrar det efter det. det är ju konstigt tycker jag. om den nu är någon obalans borde det kännas innan på bilen ju ??? eller hur är det med d?
mvh
pierre
- Andreas Bystedt
Pierre_Cardoso wrote:det är splitter nya goodyear eagle F1 nu.
mvh
pierre
Min coupe går vibrationsfritt upp till 100, därefter märker man små men tydliga skakningar i ratten. Det är samma fälgar som satt innan men nu är det nya däck på. Så det är ju däck eller balansering som e boven. Lämna till annan däckfirma och be dem balansera noga!
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
-
Pierre_Cardoso
saken är bara den att innan jag bytade däck så hade jag också dessa små vibrationer i ratten dock bara när man kommer till 130. och sen bytade dom däck till nya däck. balancerade dessa. gjorde framvagnsinställning och ändå lite vibrationer kvar.
som sagt. vi värsta fall är det bara jag som är petig. ska åka till peugeot på måndag morgon så ska dom få hänga med på en tur i bilen så ser vi vad dom säger.
jag håller er uppdaterade i alla fall om det är någon annan som haft detta problem med sin bil som det säkert är.
mvh
pierre
som sagt. vi värsta fall är det bara jag som är petig. ska åka till peugeot på måndag morgon så ska dom få hänga med på en tur i bilen så ser vi vad dom säger.
jag håller er uppdaterade i alla fall om det är någon annan som haft detta problem med sin bil som det säkert är.
mvh
pierre
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem