Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
el cacique wrote:Du ska ha en uppsättning spridare med högt ohmtal. Du behöver även en ställbar BTR (bränsletrycksregulator) en linjär blir bra.
Du för gärna förklara varför BTR behöver bytas också. Om spridaren flödar 30-40% mer, behöver inte trycket ändras...
Tänkte mer än jag skrev, men OK. Det är inte alltid så enkelt att hitta spridare som flödar exakt 40% mer än original, så då kan man enkelt ställa rätt tryck i förhållande till flöde. Hittar man t ex spridare som flödar mer än man behöver vid original 3 bar så får man sänka bränsletrycket osv.
För min personliga del som bor nära Danmark/Köpenhamn och ibland kör över dit, blir jag ibland tvungen att tanka bensin, och då sänker jag trycket.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
el cacique wrote: Tänkte mer än jag skrev, men OK. Det är inte alltid så enkelt att hitta spridare som flödar exakt 40% mer än original, så då kan man enkelt ställa rätt tryck i förhållande till flöde.
Behöver ju inte vara exakt, är det bara nåtsånär fixar motorstyrningen det sista.
Jag gick upp från 148cc till 214cc, vad det är i % vet jag inte men det funkar bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
el cacique wrote: Tänkte mer än jag skrev, men OK. Det är inte alltid så enkelt att hitta spridare som flödar exakt 40% mer än original, så då kan man enkelt ställa rätt tryck i förhållande till flöde.
Behöver ju inte vara exakt, är det bara nåtsånär fixar motorstyrningen det sista.
Jag gick upp från 148cc till 214cc, vad det är i % vet jag inte men det funkar bra.
Dryga 44% så d e helt ok! Du har marginalen åt rätt håll. Sprutet reglerar ner spridartiden i så fall så att den går optimalt. (AFR 14,7)
Dryga 44% så d e helt ok! Du har marginalen åt rätt håll. Sprutet reglerar ner spridartiden i så fall så att den går optimalt. (AFR 14,7)
Marginal behöver jag eftersom jag kör överladd. Körde dock några dagar på E85 innan turbon kom dit.
Tror min motor är en av dom smidigare att konvertera eftersom det räcker att sätta dit JAZ-spridare, och såna dräller det ju av.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Tror min motor är en av dom smidigare att konvertera eftersom det räcker att sätta dit JAZ-spridare, och såna dräller det ju av.
hehehe, ja d kan ja lova dig...
ligger en hel hög me såna i mitt garage iaf! (om du vill ha fler?)
Nä jag har nog 4-5 uppsättningar redan
En normal bränslepump flödar 100-200 liter per minut, 4 st 500cc spridare på 95% dutyrate kan släppa igenom 2 liter per minut.
Du måste tänka innan du talar Jacob.
Oj vad kör du med för bränslepumpar? 100-200liter/min det måste vara riktigt stora saker.
Hehe, var nog lite trött när jag skrev det där
Liter/h ska det såklart vara! En klen pump av den typ som sitter på bilar med monopoint brukar ligga på 110-120 liter/h. 4x500cc spridare kan släppa igenom 120 liter/h. Så man klarar sig långt på originalpump likförbaskat
klasklang wrote:Vilka spridare lämpar sig bäst för e85? (205 GTI 1,9)
Själv kör jag på SAAB 9000 2,3T spridare (91-92), helt svarta 0280 155 009. Flöde??
Jag tycker att de funkar bra, bilen har dock lite sämre tomgång när den är kall och behöver några sekunder mer på startmotorn för att starta.
K-lampan lyste några gånger under de första milen men har inte lyst sedan dess.
Bilen dricker cirka 1 l/milen.
Dricker den cirka 1liter/mil är du i hamn så långt iaf, strax över 1liter milen borde du hamna på.
Dom spridarna skall flöda strax under 350cc/min, vilket ger dig goda möjligheter till fungerande kallstarter vintertid, samt kyler motorn fint när du kör hårt.
Blandningen vid full belastning på E85 skall i % fetas på mer än på bensin, så något större spridarstorlek än den vid 14.7:1 rek ökningen på 37% är inte fel, att de är något stora vid "landsvägskörning" får styrboxen ta hand om och adaptera ned för, har den bara tillräckligt stort fönster i den tillåtna adapteringen så klarar den det fint.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
En normal bränslepump flödar 100-200 liter per minut, 4 st 500cc spridare på 95% dutyrate kan släppa igenom 2 liter per minut.
Oj vad kör du med för bränslepumpar? 100-200liter/min det måste vara riktigt stora saker.
Liter/h ska det såklart vara! En klen pump av den typ som sitter på bilar med monopoint brukar ligga på 110-120 liter/h. 4x500cc spridare kan släppa igenom 120 liter/h. Så man klarar sig långt på originalpump likförbaskat
Sak samma, men visst blir det ett högre flöde för det var väl det jag sa från början? även om det inte behövs en ny pump, så krävs det ett högre flöde, men orkar pumpen med det så är de ju lungt!
Så onödigt att märka "ord". men men, tack då vet jag att den pumpen orkar med
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Sak samma, men visst blir det ett högre flöde för det var väl det jag sa från början? även om det inte behövs en ny pump, så krävs det ett högre flöde, men orkar pumpen med det så är de ju lungt!
Så onödigt att märka "ord". men men, tack då vet jag att den pumpen orkar med
Jag märker väl inte ord för att jag rättar dig när du säger att man måste byta pump för att man sätter i lite större spridare? Kan du inte ta att du är ute och seglar?
Att man kör med betydligt större pumpar på supror med 800hk och sånt är en helt annan femma, men med såna pytteeffekter som vi kör med i denna klubben räcker standardpumpar gott och väl.
Precis och onekligen vet både du och jag det, det tar jag...
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Tobbe Tuff wrote:hahaha du är f*n vimsigast i klubben jacob.
Åh ja, säg mig något jag inte är? Du borde träffa mig i verkligheten!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
d brukar inte va flödet som dödar pumpen!
...många org pumpar tål att man uppgraderar till mycket större spridare å hänger bra me fortfarande!
Oftast e d tryckhöjningen (BTR tryckökning!) som org pumparna inte orkar me!
Men då finns ju Wallbro pumpar....
(Dagger: nää, min org pump räckte inte till för att få snurr på min Pesjå!
...men den går ju på E85 å laddar lite drygt 1,7 bar å de e ngt över PSC medel!)
Det var snällt sagt Jag bjuder på en öl eller två...
Nåja nu ska jag inte förstöra denna tråd mer (:
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
ok... vad vi also har kommit fram till är att bilen för att köra på sprit behöver : större spridare (37 -40 procent större)
och en liten "data box för öppetiderna på spridarna
vardet allt? eller glömde jag sammanfatta nogåt?
Ni som har konventerad skulle inte ni kunna tipsa mig om spridarna? och vilket styraystem är bra nog ?