Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
tysken wrote:ok... vad vi also har kommit fram till är att bilen för att köra på sprit behöver : större spridare (37 -40 procent större) och en liten "data box för öppetiderna på spridarna
vardet allt? eller glömde jag sammanfatta nogåt? Ni som har konventerad skulle inte ni kunna tipsa mig om spridarna? och vilket styraystem är bra nog ?
......
Du behöver inte större spridare OCH databox. Inte heller större spridare och högre bränsletryck. Det räcker med EN av åtgärderna
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Rekommenderas byte av något annat som bränslerör etc.? Går det att starta bilen vintertid utan motorvärmare om man enbart byter spridare? Och nej, jag orkar inte regga mig på något etanolforum för att få svar...
Ingen som vill ta över min gamla etanolspis, står å dammar på uppfarten här , snart styckas den.
Säljes för 300:- å då sitter det ett ställbart (hemmatillverkat) kamdrev på den också. Ventilstyrningarna e lite glappa, men tätningarna är nya. Bottendelen har gått 18500mil numera, avgasvärden kanonfina och går som ett skållat troll ,komp cirka 11:1. Drar ingen olja att tala om, ett par liter på 1000mil å då flåkördes den en HEL del.
Finns annons.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Funkar det att köra på endast etanol utan att man byter till Flexitune Sequential och spridare menar om man bara tankar i bilen utan att göra nått eller går den som en påse skit då ?
dalle023 wrote:Funkar det att köra på endast etanol utan att man byter till Flexitune Sequential och spridare menar om man bara tankar i bilen utan att göra nått eller går den som en påse skit då ?
Den går som en påse skit om du kör med 100% E85, jag har en Flexitune Sequential och slår jag över den i bensinläget när jag kör på etanol så stannar motorn nästan..
dalle023 wrote:Funkar det att köra på endast etanol utan att man byter till Flexitune Sequential och spridare menar om man bara tankar i bilen utan att göra nått eller går den som en påse skit då ?
Den går som en påse skit om du kör med 100% E85, jag har en Flexitune Sequential och slår jag över den i bensinläget när jag kör på etanol så stannar motorn nästan..
Men det är ju för att du inte har större spridare Om du ökar flödet till ca 300cc så kommer bilen gå hur bra som helst. Detta kan göras på flera olika sätt bla flexitune eller spridare. Jag kör på 100% E85 och har bytat till större spridare, 3,6 bars bränsletryck & annan pump. Men det viktiga i det hela är att hamna på rätt flöde, sen vad man väljer är en annan femma
Edit: Läste för fort. JA den går som en påse nötter om du bara tankar E85 och inte gör några andra modifikationer
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator! SKÅNE ÄGER! just nu... 205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Har nu satt i nya spridare i min 205'a Saab's 431or Testat en vecka. Går som tåget, lite ökad förbrukning men det var väntat. Satte ett motstånd för kallstarten så den är inga problem. Fick konstigt nog en K-lampa en dag i veckan. Försvann efter omstart och har inte kommit igen. Inga felkoder utan bara 12 och 11. Någon som har en ide vad det kan bero på?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Har nu satt i nya spridare i min 205'a Saab's 431or Testat en vecka. Går som tåget, lite ökad förbrukning men det var väntat. Satte ett motstånd för kallstarten så den är inga problem. Fick konstigt nog en K-lampa en dag i veckan. Försvann efter omstart och har inte kommit igen. Inga felkoder utan bara 12 och 11. Någon som har en ide vad det kan bero på?
Förmodligen bara tillfälligt fnatt pga det nya bränslet, inget att bry sig om. Man får nästan räkna med lite sånt om man kör på e85. Tänk på att byta bränslefilter ganska snart också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Har bytt för ett tag sen och kört blandat etanol o 95. Ska byta innan Knutan.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.