etanol och V6
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Jag prov-mätte lite spridare idag.
Av med kåpan och ser att det är samma svarta plast- fuel-rail i -98års modell av ES9J4.
Jag kopplade loss en av inspruts-kontakterna och skarvade i ett par sladdar och drog in kabel till ett oscilloskop jag hade i kupén.
Tyvärr lyckades jag inte få till triggern (trots att jag kopplat upp ordentligt och att sådant där var det ett H-vete att få skiten att trigga), men oscilloskopet behövde inte trigger för att kunna mäta duty-cycle.
Det blev i princip bara tre mätningar eftersom jag inte gjort upp något kör-schema med tabeller för full-gas. Jag har inte heller någon givare så jag kan mäta när jag har 70% gas och 80%, så det blev full gas enbart:
3000rpm --> 40% duty-cycle
4000rpm --> 60%
5000rpm --> 80%
varvtal lästes av direkt från varvmätaren i instrumentpanelen så noggrannheten är ju inte riktigt optimal.
Mätningen indikerar i alla fall att vid full-gas 4750rpm blir duty-cycle 77%, vilket motsvarar 100% duty för E85 om spridartiderna förlängs 30%. Ökas tiderna med 35% blir det ungefär 4500rpm.
Frågan är då... hur mycket fullgas-anrikning är det vi har vid 4000, 5000, och 6000rpm?
Någon dag framigenom ska jag mäta lite mer, och göra ett bättre kör-schema. Värdena på duty-cycle tog jag med automaten låst på 3:an.
Av med kåpan och ser att det är samma svarta plast- fuel-rail i -98års modell av ES9J4.
Jag kopplade loss en av inspruts-kontakterna och skarvade i ett par sladdar och drog in kabel till ett oscilloskop jag hade i kupén.
Tyvärr lyckades jag inte få till triggern (trots att jag kopplat upp ordentligt och att sådant där var det ett H-vete att få skiten att trigga), men oscilloskopet behövde inte trigger för att kunna mäta duty-cycle.
Det blev i princip bara tre mätningar eftersom jag inte gjort upp något kör-schema med tabeller för full-gas. Jag har inte heller någon givare så jag kan mäta när jag har 70% gas och 80%, så det blev full gas enbart:
3000rpm --> 40% duty-cycle
4000rpm --> 60%
5000rpm --> 80%
varvtal lästes av direkt från varvmätaren i instrumentpanelen så noggrannheten är ju inte riktigt optimal.
Mätningen indikerar i alla fall att vid full-gas 4750rpm blir duty-cycle 77%, vilket motsvarar 100% duty för E85 om spridartiderna förlängs 30%. Ökas tiderna med 35% blir det ungefär 4500rpm.
Frågan är då... hur mycket fullgas-anrikning är det vi har vid 4000, 5000, och 6000rpm?
Någon dag framigenom ska jag mäta lite mer, och göra ett bättre kör-schema. Värdena på duty-cycle tog jag med automaten låst på 3:an.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

TheDagger wrote:Min 106 har förresten också fuelrail av plast.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara olika material mellan dessa, och sitter det plast här även på 106 gör det det säkert på andra modeller också. Och inga andra rapporterar genomfrätta rör... Jag misstänker otur.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Tittar man lite på spridar-tiderna jag fick, ser man att en linjär kurva säger 0% duty-cycle vid 1000rpm.
När jag mätte tomgången hade jag ca 4.2% vid 800rpm med kall motor, och ca 3.5% vid 800rpm med arbetstemp.
Kurvan som är i stort sett spikrak från 3000rpm och uppåt, måste innebära en betydande procent anrikning, får om man plottar en rak linje från tomgång till 3000@fullgas så har man 10% anrikning på spridar-tider som överskrider 3000rpm.
Ganska säkert är att kurvan på spridar-tider som en funktion av varvtalet borde vara ännu flackare om man inte räknar med fullgasanrikning. Och det betyder att en med motor med flexitune som har 35% längre spridartider borde kunna köra stökiometriskt upp till 5500rpm.
Nu önskar jag att jag hade planerat bättre och tagit värden på 1500, 2000, och 2500.
Vid något tillfälle längre fram kommer jag att göra lite mer noggranna mätningar.
Om man kunde tappa av lambda-signalen... hur fungerar det? Har noll koll på denna typ av elektronik, för jag sysslar i stort sett bara med HF på jobbet... Borde kunna mäta den med oscilloskop.
1) Stökiometrisk förbränning på min motor ger vilken spänning från lambda?
2) Om jag kör med fullgas, kommer fullgasanrikningen att ge spänningar under/över detta värde?
3) När jag kör 100% E85 och spridartiderna bottnar på 100% duty-cycle vid acceleration, går motorn fett ända tills lambda passerar värdet för stökiometri...?
4) Hur snabbt reagerar lamba-spänningen på ändrade bränsleblandningar? (alltså, momentana ändringar under drift)
När jag mätte tomgången hade jag ca 4.2% vid 800rpm med kall motor, och ca 3.5% vid 800rpm med arbetstemp.
Kurvan som är i stort sett spikrak från 3000rpm och uppåt, måste innebära en betydande procent anrikning, får om man plottar en rak linje från tomgång till 3000@fullgas så har man 10% anrikning på spridar-tider som överskrider 3000rpm.
Ganska säkert är att kurvan på spridar-tider som en funktion av varvtalet borde vara ännu flackare om man inte räknar med fullgasanrikning. Och det betyder att en med motor med flexitune som har 35% längre spridartider borde kunna köra stökiometriskt upp till 5500rpm.
Nu önskar jag att jag hade planerat bättre och tagit värden på 1500, 2000, och 2500.
Vid något tillfälle längre fram kommer jag att göra lite mer noggranna mätningar.
Om man kunde tappa av lambda-signalen... hur fungerar det? Har noll koll på denna typ av elektronik, för jag sysslar i stort sett bara med HF på jobbet... Borde kunna mäta den med oscilloskop.
2) Om jag kör med fullgas, kommer fullgasanrikningen att ge spänningar under/över detta värde?
3) När jag kör 100% E85 och spridartiderna bottnar på 100% duty-cycle vid acceleration, går motorn fett ända tills lambda passerar värdet för stökiometri...?
4) Hur snabbt reagerar lamba-spänningen på ändrade bränsleblandningar? (alltså, momentana ändringar under drift)
Dr. Mabuse wrote:
Jag hittade detta på ett annat forum och det har jag utgått ifrån vid mina lambdamätningar med multimeter.
Hög signal lambdasond = fet blandning
Låg signal lambdasond = mager blandning
Lambdavärde vid fullt laddtryck-fullbelastning bör vara 12.5-11.5 air-fuel ratio (ca 0.85-0.75)lambdavärde.
Vid 14,7 delar luft till 1 del bensin får man runt 0,45volt.
Ungefärliga
mV - Lambda
>945 - < 0.80
900-945 - 0.85
855-900 - 0.90
810-855 - 0.93
540-810 - 0.97
225-540 - 0.98
180-225 - 1.0
135-180 - 1.02
90-135 - 1.04
45-90 - 1.05-1.25
<45>1.25
När du kör på full gas, eller över ett visst läge på gasen skiter ECU i signalen från lambda och går på ett "spikat" värde. Det har synts väldigt tydligt när jag har mappat in mitt piggyback efter överladdning. När lambdan jobbar vid normal körning ser man att mätaren pendlar upp och ner hela tiden, dvs reglerar. När jag ger fullt ligger den stadigt på...ja i nuläget ca 920mv.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dr. Mabuse wrote:Tittar man lite på spridar-tiderna jag fick, ser man att en linjär kurva säger 0% duty-cycle vid 1000rpm.
Du är väldig noggrann, jag önskar jag kunde ha varit det. Det är roligt med teori men borde det inte funka om man bara typ multiplicera spridaretiderna med 1.2 till 1.3 och se om ECU kommer att klaga.
Jag tänkte skriva ett enkelt program som räknar loopar när ECU skickar 1-a till spridare men sen när ECU skickar 0-a så låter man den loopa ca 20% mer innan man skickar 0-a. Sen experimentera lite fram och tillbaka med det procenttal och se om Ecu klagar. Sen kunde man självklar mäta mellanvärde på lambda och justera procenten efteråt men det blir ju onödig komplicerat program. På ingångar skulle jag ha ett motstånd som emulerar spridare och zenerdiod på 5V så att PICen får inte 12V i porten och på utgången en 8 portars darlington array ULN2803
Kan det funka tror du? borde inte ECU-n anpasas efter även om man missar lite "procenten". Den styr ju fotfarande spridare tider.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

ECU:n kommer ju att justera spridartiderna efter vad lambdan ger för värde, utom just vid full gas.
Om motorn generellt ökar bränsleförbrukningen med 30% borde ju spridartiderna också öka med 30%, så länge ECU:n går i closed loop. Det är därför det är intressant att veta när duty-cycle vid bensin når 75%.
Enligt mitt resonemang kan man mycket väl E85-anpassa motorn enbart genom att manipulera spridartiderna. Då är Flexitune ett alternativ. Det andra alternativet är att gå in i ECU:n och ändra max-gränsvärdena för Long Term Fuel Mix (eller vad det nu heter).
Smidigast borde vara att programmera om ECU:n.
Om motorn generellt ökar bränsleförbrukningen med 30% borde ju spridartiderna också öka med 30%, så länge ECU:n går i closed loop. Det är därför det är intressant att veta när duty-cycle vid bensin når 75%.
Enligt mitt resonemang kan man mycket väl E85-anpassa motorn enbart genom att manipulera spridartiderna. Då är Flexitune ett alternativ. Det andra alternativet är att gå in i ECU:n och ändra max-gränsvärdena för Long Term Fuel Mix (eller vad det nu heter).
Smidigast borde vara att programmera om ECU:n.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

zhabul wrote:På ingångar skulle jag ha ett motstånd som emulerar spridare och zenerdiod på 5V så att PICen får inte 12V i porten och på utgången en 8 portars darlington array ULN2803
Jag är tveksam om det räcker med 600mA (peak current enligt databladet) för att driva en spridare.
Dessutom, enligt databladet har transistorerna en Vce Saturation Voltage på 1.3v vid 350mA Ice. Det blir ganska mycket effekt som bränns bort där.
Figur 11 i databladet visar Peak Collector Current som en funktion av transistorernas duty-cycle. Vid 4 utgångar med 100% duty-cycle kan du inte lasta dem med mer än 250mA.
Kretsen som sådan hade nog varit smidig, men den är på tok för klen.
TheDagger wrote:
Jag hittade detta på ett annat forum och det har jag utgått ifrån vid mina lambdamätningar med multimeter.Hög signal lambdasond = fet blandning
Låg signal lambdasond = mager blandning
Lambdavärde vid fullt laddtryck-fullbelastning bör vara 12.5-11.5 air-fuel ratio (ca 0.85-0.75)lambdavärde.
Vid 14,7 delar luft till 1 del bensin får man runt 0,45volt.
Ungefärliga
mV - Lambda
>945 - < 0.80
900-945 - 0.85
855-900 - 0.90
810-855 - 0.93
540-810 - 0.97
225-540 - 0.98
180-225 - 1.0
135-180 - 1.02
90-135 - 1.04
45-90 - 1.05-1.25
<45>1.25
Det fungerar i princip aldrig att ha "riktpunkter" med en smalbandslambda, det enda värdet som är säkert är brytpunkten vid 14.7:1.
Det säkraste man kan göra för att få fram blandningsförhållandet om man har smalbandare är att tuna in till 14.7:1 punkten, sedan öka DC procentuellt efter hur mycket som man vill öka såsmängden.
Jäkla räknande men det är betydligt säkrare.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
asch
Nu blir ni besvikna på mig men jag orkade inte / hade ingen tid att bygga själv min etanol konvertering. Så jag köpte på Ebay AutoFFV för $260 (ca 1700 kr) direkt från Brazil.
Inte dålig med tanke på att det kostar 4000 kr i Sverige.
Nu är det monterat och än så länge fungerar det bra, vi få se om antipolution kommer igen.
Nu är det monterat och än så länge fungerar det bra, vi få se om antipolution kommer igen.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Re: asch
zhabul wrote:Nu blir ni besvikna på mig men jag orkade inte / hade ingen tid att bygga själv min etanol konvertering. Så jag köpte på Ebay AutoFFV för $260 (ca 1700 kr) direkt från Brazil.
Följde Bosch EV1-kontakterna med enheten, eller var du tvungen att köpa extra eller plundra från kabelmattor på skroten?
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

zhabul wrote:Jag kan fixa fram lite bilder om du vill?
Jag behöver det inte just nu, men det är ju aldrig fel att lägga upp lite bilder. Någon annan kanske har nytta av det.
Var det svårt att koppla in den?
Jag täntke på lambda och så...
Testresultat
Än så länge har jag tankat två gånger 300 kr och jag är så nöjd att jag är rädd för att skryta om bra resultat, det kan vända då och gå dålig men jag kan väl beskriva lite ändå...
Jag passade på idag och gjorde förbruknings och prestanda test.
För två veckor sen gjorde jag tester med BF95 in i bilen och idag gjorde jag om de testen med E85 och konvertering box.
Körde E6 från Hisingen till avfart mot e45 innan Kungälv. Fick bilen i 210 innan jag var tvungen att bromsa. Och det är samma resultat som med bf95.
Sen vände jag där uppe och på avfart tillbaka till E6 satta jag farthållare på 110 km/h och nollade förbrukning. Då fick jag 10,6 l/100 km med E85, med BF95 samma sträcka fick jag 10,2
Vid 90 skylt sänkte jag till 90km/h och körde tills trafikljus mot Hisingen då fick jag förbrukning sänkt till 9,6 och med BF95 var det 9,2.
Värt att poängtera att innan boxen bilen drog mycket mer med E85
Installationen gick ganska bra. Med alla plastdetaljer på plats så syns det ingenting.
Boxen ser ut så här, Den tjocka kabelbunten går till spridare, andra kontakt från väster är till temp givare och den kontakten med gul tråd är till lambda.
+12V från nyckel tog jag från säkring dosan på högersidan av motorrummet. Jag fick helt enkelt mäta up spänning tills jag hittade en kabeltråd som får spänning när man ger kontakt. Sen drog jag den genom kabelrör till ECU lådan.
Lambda anslutning tog jag direkt från ECU, jag hittade den kabel genom att kolla färger och mäta up den från första främre lambda sensor. Signal tråden är blå och är tvinnad med en gul tråd
Temp givare fäste jag provisorisk på kylare
Spridare anslutning är gjorda för plug'n'play metoden. Allt kommer färdig om man beställer rätt. Polariteten är normal, och det är EV1 anslutningar.
Jord anslutning tog jag från en av grön-gula trådar som finns gött om i ECU lådan.
Jag passade på idag och gjorde förbruknings och prestanda test.
För två veckor sen gjorde jag tester med BF95 in i bilen och idag gjorde jag om de testen med E85 och konvertering box.
Körde E6 från Hisingen till avfart mot e45 innan Kungälv. Fick bilen i 210 innan jag var tvungen att bromsa. Och det är samma resultat som med bf95.
Sen vände jag där uppe och på avfart tillbaka till E6 satta jag farthållare på 110 km/h och nollade förbrukning. Då fick jag 10,6 l/100 km med E85, med BF95 samma sträcka fick jag 10,2
Vid 90 skylt sänkte jag till 90km/h och körde tills trafikljus mot Hisingen då fick jag förbrukning sänkt till 9,6 och med BF95 var det 9,2.
Värt att poängtera att innan boxen bilen drog mycket mer med E85
Installationen gick ganska bra. Med alla plastdetaljer på plats så syns det ingenting.
Boxen ser ut så här, Den tjocka kabelbunten går till spridare, andra kontakt från väster är till temp givare och den kontakten med gul tråd är till lambda.
+12V från nyckel tog jag från säkring dosan på högersidan av motorrummet. Jag fick helt enkelt mäta up spänning tills jag hittade en kabeltråd som får spänning när man ger kontakt. Sen drog jag den genom kabelrör till ECU lådan.
Lambda anslutning tog jag direkt från ECU, jag hittade den kabel genom att kolla färger och mäta up den från första främre lambda sensor. Signal tråden är blå och är tvinnad med en gul tråd
Temp givare fäste jag provisorisk på kylare
Spridare anslutning är gjorda för plug'n'play metoden. Allt kommer färdig om man beställer rätt. Polariteten är normal, och det är EV1 anslutningar.
Jord anslutning tog jag från en av grön-gula trådar som finns gött om i ECU lådan.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Läste i natt en intressant gammal tidningsartikel från 1997 om Peugeot's "nya" V6:a. Den beskrev bränsle- och tändsystemet som "semi-sequential" och att två cylindrar arbetar i samma takt.
Det innebär ju att insprutarna bara går på tre kanaler: det räcker med en 4-kanals piggyback system för att driva den. Ex. Flexitune Sequential.
Dags att titta lite närmare på FlexiTune...
Edit: http://www.citrotech.se/data/pdf/xm/man ... 4-00-8.pdf
Bra-att-ha-länk
http://www.myweb.com.au/citroen/xantia_v6_engine.htm
Det innebär ju att insprutarna bara går på tre kanaler: det räcker med en 4-kanals piggyback system för att driva den. Ex. Flexitune Sequential.
Dags att titta lite närmare på FlexiTune...
Edit: http://www.citrotech.se/data/pdf/xm/man ... 4-00-8.pdf
Bra-att-ha-länk
http://www.myweb.com.au/citroen/xantia_v6_engine.htm