idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

PlumCrazy wrote:
Jönsson wrote:
PlumCrazy wrote:Vad är det för skillnad på polish och vax? :? Vilket applicerar man först, och hur gör man? :D

Är det bara smeta dit och vänta en stund, och sen gnugga bort? Som Autosol typ?

Vet inte var man fått ifrån att autosol bara ska apliceras och sen tas bort så blir de bra (idiotförklarar dig inte, jag trodde också det va så för många år sen).. har för mig det står på tuben att man ska polera med autosolet då det är ett polermedel och samma sak med dom medlen du nämner.

Vad är det för skillnad på bilpolish och bilvax då? Kan ju f*n ingenting om detta :P

Polish är väl typ som autosol fast för bilacker. den tar bort ytterst lite av lacken och tar fram frisk lack. sen vaxet ger lystern.. men detta är bara en massa gissningar.. gillar att gissa mig fram till saker ibland :lol:
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
PlumCrazy

Post by PlumCrazy »

Jönsson wrote:
PlumCrazy wrote:
Jönsson wrote:
PlumCrazy wrote:Vad är det för skillnad på polish och vax? :? Vilket applicerar man först, och hur gör man? :D

Är det bara smeta dit och vänta en stund, och sen gnugga bort? Som Autosol typ?

Vet inte var man fått ifrån att autosol bara ska apliceras och sen tas bort så blir de bra (idiotförklarar dig inte, jag trodde också det va så för många år sen).. har för mig det står på tuben att man ska polera med autosolet då det är ett polermedel och samma sak med dom medlen du nämner.

Vad är det för skillnad på bilpolish och bilvax då? Kan ju f*n ingenting om detta :P

Polish är väl typ som autosol fast för bilacker. den tar bort ytterst lite av lacken och tar fram frisk lack. sen vaxet ger lystern.. men detta är bara en massa gissningar.. gillar att gissa mig fram till saker ibland :lol:

Haha ja fast det låter väl iofs logiskt :lol: Men så då kör jag polish å sen vax då? Jag kommer in hit å skriker ifall bilen vart gul efter jag polerat färdigt :lol:
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Borde ju stå lite info på paketen tycker ja
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
krille!

Post by krille! »

Jag kör iaf polering först för att få bort all osynlig men kännbar skit som inte försvinner med en rejäl tvätt och då få fram glansen, sen vax för att få en skyddande yta ovanpå det.

Detta brukar som sagt stå på flaskorna också.
Ecke83

Post by Ecke83 »

håller med föregående....polish först för att få det skinande rent...sen vaxet på för att bevara det så :)
Citroën Saxo Vts -98 http://www.garaget.org/?car=201784

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

http://www.garaget.org/ekke83
PlumCrazy

Post by PlumCrazy »

Bör man vänta nån tid efter man polerat med polish innan men her dit vaxet eller är det bara smacka dit direkt? :)
Abbs

Post by Abbs »

visste inte riktigt vart jag skulle posta känns onödigt att göra en tråd...

Iaf, hittade inget om det i handboken, min fråga är hur många L bensin peugeot 205 - 89åm rymmer? när bensin lampar lyser, hur mkt är det då kvar?
/ abbs
Ecke83

Post by Ecke83 »

hur bytar jag dimljusglödlampan på min 206a??

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Abbs wrote:visste inte riktigt vart jag skulle posta känns onödigt att göra en tråd...

Iaf, hittade inget om det i handboken, min fråga är hur många L bensin peugeot 205 - 89åm rymmer? när bensin lampar lyser, hur mkt är det då kvar?
/ abbs

tanken rymmer 50liter.. vetefasen hur mycke de kan va kvar när de börjar lysa.. 5-8 liter?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
Abbs

Post by Abbs »

Jönsson wrote:
Abbs wrote:visste inte riktigt vart jag skulle posta känns onödigt att göra en tråd...

/ abbs

tanken rymmer 50liter.. vetefasen hur mycke de kan va kvar när de börjar lysa.. 5-8 liter?

tack...
hittade att när bensinlampan börjar blinka är det ca 8 L kvar, vid fast sken 3L. :)
krille!

Post by krille! »

Ecke83 wrote:hur bytar jag dimljusglödlampan på min 206a??

Det verkar vara olika beroende på årsmodell, men mig veterligen finns det bara två varianter för att komma åt.

Det första är att öppna luckan i innerskärmen och där klämma in handen för att vrida upp skyddskåpan bakom lampan och sedan pilla in/ut glödlampan.
Det andra sättet är att helt enkelt ta bort hela främre innerskärmen för att kunna göra samma sak, om denna luckan saknas.
Ecke83

Post by Ecke83 »

krille! wrote:
Ecke83 wrote:hur bytar jag dimljusglödlampan på min 206a??

Det verkar vara olika beroende på årsmodell, men mig veterligen finns det bara två varianter för att komma åt.

Det första är att öppna luckan i innerskärmen och där klämma in handen för att vrida upp skyddskåpan bakom lampan och sedan pilla in/ut glödlampan.
Det andra sättet är att helt enkelt ta bort hela främre innerskärmen för att kunna göra samma sak, om denna luckan saknas.

Tackar! får hoppas d inte e så komplicerat som d låter:P

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

pät

Post by pät »

Hur sitter sidolisterna fast på en 2dr Peugeot 309 -91a?

Och hur sitter blinkerserna fast?
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
philipk

Post by philipk »

Vad är det för skillnad mellan 306 GTI och 306 Rally?
Peugeot 306 GTI -99- SKROTAD
Volvo 360 GLT -88
Nissan Skyline R33 GTS25t -95
André V

Post by André V »

philipk wrote:Vad är det för skillnad mellan 306 GTI och 306 Rally?

Man har rationaliserat bort en del utrustning i Rallyen, så den är några tiotal kg lättare.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
philipk

Post by philipk »

André V wrote:
philipk wrote:Vad är det för skillnad mellan 306 GTI och 306 Rally?

Man har rationaliserat bort en del utrustning i Rallyen, så den är några tiotal kg lättare.

Okej, tack då vet jag :)
Peugeot 306 GTI -99- SKROTAD
Volvo 360 GLT -88
Nissan Skyline R33 GTS25t -95
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Vad innebär det när man mäter in cornerweight? Jag förstår ju att man mäter vikt på varje hörn/hjul men kan man göra något mer av de siffrorna, ställa in dämpare osv? Undrar själva innebörden och sammanhanget.

Måste ju börja lära mig när jag ska bygga här.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
André V

Post by André V »

Jaaacob wrote:Vad innebär det när man mäter in cornerweight? Jag förstår ju att man mäter vikt på varje hörn/hjul men kan man göra något mer av de siffrorna, ställa in dämpare osv? Undrar själva innebörden och sammanhanget.

Man använder siffrorna för att höjdjustera sina coilovers. Sedan mäta igen, justera osv. Man kan inte flytta vikt framåt eller bakåt, men väl i sidled. Med styva fjädrar är det t.ex. problematiskt om man har för stor viktdiff mellan vä och hö, eftersom bromsförmågan blir lidande (mjuka originalfjädrar jämnar ut sådant på ett bättre sätt).
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Okej, jag misstänkte att det hade några sådana samband, tack så mycket!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

André V wrote:
Jaaacob wrote:Vad innebär det när man mäter in cornerweight? Jag förstår ju att man mäter vikt på varje hörn/hjul men kan man göra något mer av de siffrorna, ställa in dämpare osv? Undrar själva innebörden och sammanhanget.

Man använder siffrorna för att höjdjustera sina coilovers. Sedan mäta igen, justera osv. Man kan inte flytta vikt framåt eller bakåt, men väl i sidled. Med styva fjädrar är det t.ex. problematiskt om man har för stor viktdiff mellan vä och hö, eftersom bromsförmågan blir lidande (mjuka originalfjädrar jämnar ut sådant på ett bättre sätt).

Varför kan man inte flytta vikt mellan fram och bak när man kan mellan sidorna?
För mig så hade lösningen med för mycket vikt i frma varit att höja den ifram? Men det stämmer inte då eller? :lol:
Förklara gärna mer, tror Jacoob vill veta mer oxå :D
Post Reply