Nytt avgassytem till 206 RC

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
KennethRC

Nytt avgassytem till 206 RC

Post by KennethRC »

Jahapp så var det dags att byta avgassystem på våran 206 RC efter att den börjat att bröla som en brunstig tjur nu i helgen. Men frågan är ju då vad man ska satsa på. Funtade först på ett nytt orginalsystem till bilen då man inte vet hur länge man äger den, men har nu istället börjat att fundera på rostfritt sportsystem från Ferrita.

Vad säger ni andra? Hur mycket låter deras system i motorvägsfart?

Vill ju att det givetvis ska låta läckert osv men utan att bli allför tröttande i längden när man lunkar på motorvägen.

Kom med åsikter! :D
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tror Ferrita är en klart bättre investering än original.
Dom kan ju göra lite enligt dina önskemål, så vill du ha det tyst så ficar dom det.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
KennethRC

Post by KennethRC »

Då verkar dom klart vettigare. Måste också ställa dagens nybörjarfråga: Blir det nån effekthöjning att tala om iaf man byter till nåt sånt där system? Eller är det fränare ljud man får räkna med?

Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

va brukar ett specialanpassat rostfritt ferrita gå på ca? 5-8k?
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Lövva

Post by Lövva »

jag köpte ferrita avgassystem till min 206rc med dubbla slutrör. jag gav 7.800kr och är mycket nöjd med det. orginalavgasrör på en rc e ganska så dyrt om jag inte mins fel. det blev ett härligt ljud på tomgång och när man har kört du blir inte besviken låvar dig :lol:
peugeot 205 skroten
peugeot 206cc såld
vw corrado g60 såld
peugeot 206rc kör med
volvo 945 ägare inom kort vinterbil
KennethRC

Post by KennethRC »

Lövva wrote:jag köpte ferrita avgassystem till min 206rc med dubbla slutrör. jag gav 7.800kr och är mycket nöjd med det. orginalavgasrör på en rc e ganska så dyrt om jag inte mins fel. det blev ett härligt ljud på tomgång och när man har kört du blir inte besviken låvar dig :lol:

Hehehe är ju visserligen en bit över vad jag trodde det skulle gå på. Men men, får försöka övertala damen lite.. 8)

Hur upplever du det i motorvägsfart?

m@s

Post by m@s »

Du kan kolla me Stjärnqvistracing, de bygger oxå efter behov...
Jag kör me ett system som Stjärnqvistracing byggde å d funkar kanon!
...visst låter det mycket i motorvägsfart men d e byggt i 2,5" rostfritt med endast 2 fullflödesdämpare.
De kan bygga precis som du vill ha d, tyst å komfortabellt eller räjsigt. :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Lövva

Post by Lövva »

KennethRC wrote:
Lövva wrote:jag köpte ferrita avgassystem till min 206rc med dubbla slutrör. jag gav 7.800kr och är mycket nöjd med det. orginalavgasrör på en rc e ganska så dyrt om jag inte mins fel. det blev ett härligt ljud på tomgång och när man har kört du blir inte besviken låvar dig :lol:

Hehehe är ju visserligen en bit över vad jag trodde det skulle gå på. Men men, får försöka övertala damen lite.. 8)

Hur upplever du det i motorvägsfart?

nu har jag dubbla blås ut på vänster och höger sida och att slut rören gick på 800kr styck 2x. hur jag upplever det på motorvägsfart ljudet hörs inget när man kör motorväg det jag har märkt e att det längre man har kört så stannar man sen kör igen så hörs det lite muller inte mycket i kupen men det lilla man hör det e skönt ljud men ut vändigt låter ju lite mer. jag är mycket nöjd med avgassystemet. det kommer du också bli.
peugeot 205 skroten
peugeot 206cc såld
vw corrado g60 såld
peugeot 206rc kör med
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Klart värt pengarna, vad kostar 2 kompletta "pirat" typ walker egentligen? Troligen får du inte ens 2 såna för 7800.-
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Lövva

Post by Lövva »

TheDagger wrote:

Klart värt pengarna, vad kostar 2 kompletta "pirat" typ walker egentligen? Troligen får du inte ens 2 såna för 7800.-

ja det e värt pengarna. jag vet inte om det finns pirat till rcen har inte sät något på marknaden. hade varit kul och se vad dom hade tagit för det avgas
jag för mig att bara bakre dämpare kostar ca från 4.000kr och upp har. byttat en gång på en rc bakre den var dyyyyr kan har fel
peugeot 205 skroten
peugeot 206cc såld
vw corrado g60 såld
peugeot 206rc kör med
KennethRC

Post by KennethRC »

Ska ringa Ferrita imorgon och se vad domen blir. Funderar på nån mix mellan komfort och lite sportigare ljud. Förhoppningsvis kan dom lösa det så både min sambo och jag blir nöjd. :twisted:

Lövva

Post by Lövva »

KennethRC wrote:Ska ringa Ferrita imorgon och se vad domen blir. Funderar på nån mix mellan komfort och lite sportigare ljud. Förhoppningsvis kan dom lösa det så både min sambo och jag blir nöjd. :twisted:

man märker lite skinllad det gör man. men det e ju inte mycket. jag körde lång runda i dag motorväg sen körde in till stan då hörde man mycket skinllad när man stod vid rödljus sen körde då hördedes riktigt najs ljud men det e bara när den e riktigt varm. ferrita kan säkert fixa hur ni vill ha ljudet lycka till
peugeot 205 skroten
peugeot 206cc såld
vw corrado g60 såld
peugeot 206rc kör med
Lopex

Post by Lopex »

simons har väl nån byggsats i rostfritt till RC?
tror att det gick på runt 3500 från katt o bak när jag kollade till min rc.

original är svindyrt.

mellanrör går på ca 2100 och slutburken på 7200 :shock:

grannen la ett ferrita på hans rc, och d låter möjligtvis aningen mer än original, inget bröl alls, utan bara liiiiite mer ljud på högre varv.
Ecke83

Post by Ecke83 »

m@s wrote:Du kan kolla me Stjärnqvistracing, de bygger oxå efter behov...
Jag kör me ett system som Stjärnqvistracing byggde å d funkar kanon!
...visst låter det mycket i motorvägsfart men d e byggt i 2,5" rostfritt med endast 2 fullflödesdämpare.
De kan bygga precis som du vill ha d, tyst å komfortabellt eller räjsigt. :wink:

så du har inte två smådämpare bak o en hyfsat stor bakom katten?
Du har inget ljudklipp då jar e sugen på ett sådant :roll:
Citroën Saxo Vts -98 http://www.garaget.org/?car=201784

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

http://www.garaget.org/ekke83
m@s

Post by m@s »

:-k har nog inget film/ljudklipp framme...

..ska se om ja kan lösa ngt.

Men ja d e bara 2 dämpare (fullflödes), en mellandämpare å en slutdämpare (japs). Så d låter en del när man gasar på! :-({|=
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Ecke83

Post by Ecke83 »

m@s wrote::-k har nog inget film/ljudklipp framme...

..ska se om ja kan lösa ngt.

Men ja d e bara 2 dämpare (fullflödes), en mellandämpare å en slutdämpare (japs). Så d låter en del när man gasar på! :-({|=

hehe lär d göra! japsen gör enligt min erfarenhet istortsett ljudet högre än att köra utan den :)

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ecke83 wrote:hehe lär d göra! japsen gör enligt min erfarenhet istortsett ljudet högre än att köra utan den :)

Funderar på att skaffa en japs-ljudhöjare, jag har bara en tom simons och ändå hörs den inget. Rejsade mot en CRX i Hbg i lördags och ingen hörde min bil, bara hans :lol:
Ecke83

Post by Ecke83 »

TheDagger wrote:
Ecke83 wrote:hehe lär d göra! japsen gör enligt min erfarenhet istortsett ljudet högre än att köra utan den :)

Funderar på att skaffa en japs-ljudhöjare, jag har bara en tom simons och ändå hörs den inget. Rejsade mot en CRX i Hbg i lördags och ingen hörde min bil, bara hans :lol:

o hur gick d då?

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ecke83 wrote:
TheDagger wrote:

o hur gick d då?

Med tanke på min slirande koppling så knep han såklart starten och de första 50 metrarna eftersom jag smög iväg. Men jag kom ikapp och låg jämt mot slutet.
Med bett i både koppling och däck tar jag honom säkert.
KennethRC

Post by KennethRC »

Sådär, lite uppdatering då! :D

Pratade med FErrita och det känns tyvärr inte aktuellt att sitt och åka till Köping eller nåt sånt för att fixa ett system till bilen, utan vi knatade in på Mkeonomen och beställde deras Sportsystem från Simons. Skulle gå på 4400kr från katten och bakåt. Tyckte det verkade ganska hyggligt ändå. 8)

Post Reply