Gåta för de kunniga XU9J4

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Nicklas

Gåta för de kunniga XU9J4

Post by Nicklas »

Har nu försökt få igång bilen efter den stått en vecka, det börjar med att bilen inte startar, går runt fint men startar inte, kollar efter gnista och då får jag ingen gnista, verkar det som, så jag rullar inte bilen i garaget och börjar kolla lite, kollar rotor, fördelare och det är juste, kablarna är hela.

Nu så får jag gnista på samtliga 4 stift när dom ligger på insuget, och jag stoppar i stiften o kablarna och bilen går inte, gissar att jag i all hast lyckats kasta om kablarna och testar då att sätta kablarna som jag tror.

Eftersom jag bara har grenröret på så ser man att det slår stora gnistor och det eldar ur grenröret... se bild:

http://w1.155.telia.com/~u15520932/pix/PICT3162.JPG

Och nu så tänder den iaf, men kollar ändå upp hur kablarna ska sitta och nu sitter dom fel, men den tänder ut och lever jävlar.

Jaha tänker vi, sätter kablarna rätt som det ska vara och testar igen då, men nu tänder den inte, eller ytterst lite på en cylinder, tar upp stiften och kollar på dom, de är dyngsura med soppa, 1 stift är ljusare (eller var det mörkare, jaja ett var olikt de andra tre iaf) än dom andra, och på den cylinder som det stiftet i verkade den tända till ibland om man pumpade med gasen.

Observera att alla stift fortfarande får gnista när vi har dom löst på insuget!

Så, tror att stiften tagit skada av att blivit så blöta och införskaffar nya stift och i med dom och kör på starten och...

nej inte mycket mer den här gången heller...

Nån som har några ideer?

Luft får han ja, soppa får han ja, och gnista får han, verkar det som iaf, kammarna är hela, kamremmen är hel, lambdasonden urkopplad (spelar ingen roll, bilen ska gå ändå), soppapumpen går, har inte tankat diesel...´

Gåta? ja...

/Nicklas
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Loffas

Post by Loffas »

e den påväg att tända, och när den gör de, släpper du då starten o sen att den dör?

testa isf att ligga o dra länge på starten tills den verkligen går, använd starthjälpsbatteri eller bil.

sitter tomgångslang o så ordentligt?
Last edited by Loffas on Sat Nov 29, 2003 17:33, edited 1 time in total.
Adam

Post by Adam »

Komp?

Pröva att byta motorstyrning, inte troligt men du verkar ju ha prövat allt annat.

Glappande ödp?

Nja, den där var svår...
Nu med multitronic...

.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag satsar på databoxen.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Om motorn blivit riktigt sur kan den bete sig på det sättet, brukar gå att lösa på så sätt att man plockar ur tändstiften, kopplar från bränslepumpen och tändningen på nåt sätt, kör på starten med vidöppet spjäll och ventilerar ur cylindrarna ordentligt.
Sätt sen i helt torra t-stift, koppla in bränslepumpen och kör på starten med vidöppet spjäll.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dart »

jag tror det är batteriet i kamaxelbelysningen som har dött... :roll:

(öl i magen :D )
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
fuzz

Post by fuzz »

Hjälpte en kompis med hans bil för den inte ville starta. vi hadde gnista på stiften. den fick bensin. provade med en annan strybox men inget hjälpte. sen av en ren slump kom jag i mot fördelarlocket och fick en ordentilig stöt. efter det såg vi att det hoppade gnistor från fördelar locket. när vi hade bytt locket så gick bilen igen. så det kan altså vara överslag i fördelarlocket.
Nicklas

Post by Nicklas »

Fördelare och rotor är ok...

Det var tändspolen som var boven i dramat... lite mysko eftersom vi fick gnista... Och att han tände med fel tändföljd... Jävligt skumt

Men nu går han iaf
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Post Reply