Parkeringsljus 605

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
rogga66

Parkeringsljus 605

Post by rogga66 »

Hej!
Var och besiktigade min 605:a förra veckan. De hittade ett antal fel varav ett som rör parkeringljusen går jag bet på.
När bilen är igång så funkar alla belysning runt om. Även när jag vrider reglaget till enbart parkering så lyser dessa lampor. Om jag stänger av motorn så funker helt plötsligt inte parkeringsljusen. Den lilla gröna indikatorlampan på instrumentpanelen lyser dock när jag vrider reglaget till parkerings läge. Är det någon här som har någon idé om vad detta kan bero på? Har kollat alla säkringar inne i kupén. Har tyvärr tappat bort sidorna där det står vilken säkring som är parkeringsljus, så är det någon som kan scanna in dessa sidor vore jag oxå tacksam...

Tacksam för så snabba svar som möjligt, ska snart besiktiga om....

//Roger
rogga66

Post by rogga66 »

Ingen som har någon idé????
Bengt C

Post by Bengt C »

Årsmodell och motor?
rogga66

Post by rogga66 »

-91 och vanlig sri motor....2.0.....
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Tändningslåset.
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
rogga66

Post by rogga66 »

Tändningslåset är nyss bytt....:)
iofs ett bättre beg men.............Vad trr du då??
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

rogga66 wrote:Tändningslåset är nyss bytt....:)
iofs ett bättre beg men.............Vad trr du då??

Började det traggla efter att du bytt tändningslåset då? Strömmen till p-ljus går väl både över tändningslåset och även via annan strömkälla annat än när tändning är på. Slår du på tändning så tänds både halvljus automatiskt o p-ljus med. Har du tändningen avslagen och drar på p-ljus så ska de lysa.

Ljusspaken har en tendens att spöka på dessa bilar. Kanske felet sitter i den? Mät om det kommer fram spänning till det läget när p-ljus är påslaget.
Captain Klutz
V_605

----------------
rogga66

Post by rogga66 »

Vet igentligen inte när det började strula, är ju inte så ofta man använder parkeringsljusen så jag märkte det först nu när besiktinsmannen påtalade det. Så jag vet inte om det fanns innan jag bytte tändningslåset.....
Bengt C

Post by Bengt C »

Lägg dig under instumentpanelen, be någon koppla bort batteriet och lyssna om du hör något relä som klickar.

Schemat för parkeringsljus och halvljusautomatik är minst sagt rörigt och ologiskt. Men om något relä strular, är de en stor chans att det är något av reläerna för halvljusautomatiken. Det är två reläer som sitter separat ovanför gaspedalen en bit upp i panelen. I schemat för model -90 är de märkta 2400A och 2400B, om de har märkning i verkligheten vet jag inte.

Dessa reläer ser eftermonterade ut. De kanske t.o.m. är monterade i Sverige. Så man kan inte utesluta att de faktiskt aldrig fungerat på just din bil. Om du är säker på att parkeringsljuet fungerat någon gång, så har du säkert med ett fel att göra. I sämsta fall är systemet felkopplat. Dessa reläer har strulat för mig och bl.a. orakat att jag vid ett tillfälle varit tvungen att åkat utan fungerande halvjus, på natten.

Om bara främre parkeringsljusen strular skulle något problem med säkring 10 kunna vara problemet. Då borde emellertid parkeringsljusen aldrig lysa, eftersom de i alla lägen får ström via säkring 10. (Om någon tomte tidigare monterat extraljus på bilen, kan alla dessa saker emellertid förändras...)

Du kan också prova att dra ut säkring 9 under felsökningen. Den är inblandad i halvljusautomatiken men kanske också går till annat. Kanske att det påverkar den där egenskapen att systemet "hänger sig" och kan frigöras genom att koppla bort batteriet.
rogga66

Post by rogga66 »

Hej!
Tack för svar och ideér...
-Bengt C, Ja, jag är säker på att de har fungerat och jag märker ju nu att de funkar ibland....ser nu ingen koppling till det jag skrev ovan att det blev bättre om jag bröt strömmen. Utan nu är det så att ibland funkar de och ibland inte...jag blir galen snart..............
När jag vrider på reglaget och ställer det på parkeringsljus så klickar det under instrumentpanelen och den "gröna lampan" lyser. Det gör det oavsett om parkeringljuset tänds eller inte. Det som gör att jag märker att ljusen fungerar är att sammtidigt ljuder summern för att ljuset är på när man öppnar dörren och ingen tändning på....
Bengt C

Post by Bengt C »

Man blir galen av Peugeot 605, ja! Måste ha världens sämsta elsystem...

Jag har kollat lite på schemat men jag får inga bra idéer utöver de jag nämnt. Schemat är på 350 sidor och lämnar en del i övrigt att önska beträffande sökbarhet och rubriker. Det finns fel lite här och var och ljussummern hittar jag över huvud taget inte, varken bland de delar som handlar om ljus eller innerbelysning. Signatur Peugeot_605 ovan har hittat denna trevliga sida från Ungern. Där finns schema under rubriken "schaltplan_modelljahr_91". De aktuella schemorna finns i närheten av sid 220-230.

Vicka och kläm lite på säkring 10 när parkeringsljuset inte funkar. Det kan ge en ledtråd. Kolla reläerna för halvljusautomatik. Kolla att ljusspaken funkar som den ska. Tag av undre täckkåpan på styrkolumnen, vicka och kläm på spakkontakten och dess anslutning.

Tror inte jag kommer på så mycket mer än detta idag. Lycka till!
rogga66

Post by rogga66 »

Tack Bengt....
Jag ska göra ett ryck i morgon med detta och kolla kablar och anslutningar....sen väntar besiktning på fredag och det är väl bara att åka dit och hoppas att belysningen funkar just då.... gör den det får man väl fara och köpa sig en lott...... :)
Tack för länken.......

//Roger
rogga66

Post by rogga66 »

Bengt C wrote: Tag av undre täckkåpan på styrkolumnen, vicka och kläm på spakkontakten och dess anslutning.

-Bengt, HAr funderat lite på detta. Borde det inte vara som så att eftersom att det alltid klickar i reläet under instrumenpanelen och den gröna lampan alltid tänds, då borde jag väl kunna utesluta fel i spaken och kabelstammen ner under instrumentpanelen?
Bengt C

Post by Bengt C »

Tja, det låter som en rimlig analys. Det vara bara något jag skrev för att andra säger att spakkontakten kan krångla. Jag tror mer på något glapp kring säkring 10 eller strul med reläerna för halvljusautomatik. Kolla om bakljusen lyser då främre parkeringsljusen strejkar. I sådan fall är säkring 10 och dess närhet misstänkt. Jag vill minnas att en del instrumentbelysning och smålampor i knappar, kanske även summern(?), går på säkring 10. Inte alla dock.
rogga66

Post by rogga66 »

Bengt C wrote: Kolla om bakljusen lyser då främre parkeringsljusen strejkar. I sådan fall är säkring 10 och dess närhet misstänkt. Jag vill minnas att en del instrumentbelysning och smålampor i knappar, kanske även summern(?), går på säkring 10. Inte alla dock.

När parkeringen inte funkar så är det runt om. Men det börjar kännas som att det är precis som du säger Bengt, att det är nåt glapp eller nåt relä som spökar. Idag har ljuset funkat hela dagen. Så fort jag har varit ute och kört har jag testat och det funkar...men man kan ju räkna ut med ........ att det inte funkar på besiktningen i morgon.... :(
Det kanske har att göra med att jag har varit och slitit och pillrat på kabelhärvor och säkringar, jag vet inte...
Det är så irriterande att inte hitta vart felet är....
Bengt C

Post by Bengt C »

Ja men då så. Jag sätter 5 spänn på att du har problem med reläerna för halvljusautomatiken eller glapp i någon av deras socklar. De sitter som sagt för sig själva strax ovanför gaspedalein i panelen. Det är två stycken och de ser liksom ännu "dassigare" ut än resten av elsystemet. Inkopplingen är skitkonstig; Reläerna styrs av och tar liksom över kontaktfunktionerna hos flera av ljusreglagen.
rogga66

Post by rogga66 »

Bengt C wrote:Ja men då så. Jag sätter 5 spänn på att du har problem med reläerna för halvljusautomatiken eller glapp i någon av deras socklar. De sitter som sagt för sig själva strax ovanför gaspedalein i panelen. Det är två stycken och de ser liksom ännu "dassigare" ut än resten av elsystemet. Inkopplingen är skitkonstig; Reläerna styrs av och tar liksom över kontaktfunktionerna hos flera av ljusreglagen.

Du är ett geni Bengt!!!
Jag var ute och testade nu och då fungerade inte ljusen igen. Letade reda på reläna och vips! med en liten knackning på det inre av de två reläerna så började det att fungera, du hade helt rätt......

Tack så hemskt mycket.....
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

:occasion9:

:thumbup:
Captain Klutz
V_605

----------------
Bengt C

Post by Bengt C »

Vassego vetja. Geni och geni :? det är bara så att det är rätt mycket "been there, done that" när det gäller 605:an. Har upplevt de flesta 605-fel som diskuteras här. Kul att du kom tillbaks och berättade att tipset stämde. :D
rogga66

Post by rogga66 »

Rapport från Besiktningen, Bilen godkänd, men det var på håret.
Jag monterade inte tillbaka kåpan ovanför pedalerna igår och tur var väl det. I morse när jag testade så funkade lyset som det ska. Däremot när jag stod och väntade utanför bilprovningen så gjorde jag en sista check.
Tror ni att det funkade...Näääää. efter lite knackande på reläet så tändes p-ljuset och jag rullade in på bilprovningen med p-ljuset tänt.... :D
Blir till att beställa ett nytt relä, någon som vet var man köper såna billigast?
Post Reply