Hur man gängar in smörjnippel i 205 / 309 - bakvagn.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Hur man gängar in smörjnippel i 205 / 309 - bakvagn.

Post by Pär H »

Visst ska man renovera och hålla ordning på grejerna och se till att packningarna är OK, men faktum är att man kan rädda en halvdålig axel och förlänga livet på bra axlar genom att gänga i smörjnipplar!

Nu blir det inte riktigt representativt med bilder på min rostiga 309-axel, men det ger en hint iaf.

EDIT: Genomskärning för att ge ett begrepp om var vi borrar:

Image

Vänster sida:

Detta är den viktigaste sidan eftersom man måste tänka lite. Om inte hjulet är utfjädrat, t ex p g a att bilen står på backen, måste du ta hänsyn till att torsionsstaven för vänster hjul passerar axelröret ganska nära. Om du sätter nippeln 45° från horisontalplanet så är du på säkra sidan. Du får då dessutom lite mer plats för gängverktygen. Lockas inte att borra alltför långt ut eftersom det då blir svårare att gänga.

I sidled ska nippeln sitta ungefär mitt på sektionen som är lite tjockare, dvs ca 7-8 cm från där bakaxelröret är anslutet till den smidda/gjutna ramen som i sin tur håller bl a torsionsstavarna. Så träffar du ungefär mitt emellan de två lager som lagrar svingarmen.

Image

Välj helst en gängtapp utan spets. Diametern på gängan spelar ingen roll, men välj förstås en gänga på nippeln som det finns tapp till. M6 är nog vanligast.

Eftersom axelröret är ca 3 mm tjockt och det är bara 2-3 mm spalt in till röret som lagrar svingarmen, svingarmstappen, kan det vara svårt att få gängtappen att ta. Var inte rädd för att borra en bit in i det innanliggande röret för att få mer plats för gängtappen, men försök att inte borra igenom eftersom stora delar av fettet då hamnar där det inte gör nån nytta.

Svingarmstappen blir inte försvagad till betydelse ens vid en genomborrning, den är dessutom härdad, så det är jobbigt att borra igenom. Om du trots allt skulle råka göra ett hål igenom, försök att plugga det med t ex papper innan du skruvar i nippeln.

Tänk också på att gängorna på smörjnipplar ofta är koniska så du behöver inte bryta gängan till full diameter för att nippeln ska ta gäng.

Om du borrat en bit in i den innanliggande axeln för gängtappens skull kan det vara läge att hissa eller sänka hjulet/spindel innan du skruvar i nippeln för att undvika låsning.

Oavsett hur du borrat hålet så är det ju inte bra om nippeln träffar den inre axeln, men det är heller ingen katastrof, det är ingen lagerbana där inne och delarna sliter in sig mot varandra. Nippeln nöts ned ganska snabbt.

Höger sida:

På samma sätt som vänster sida, men här kan man sätta nippeln lite högre upp om man vill eftersom torsionsstaven nästan inte rör sig i höjdled här:

Image

Klart å betalt:

Image

Kommentarer:

Det är baksidan av axelröret jag beskriver och bara du minns att det ska borras ungefär mitt på den lite tjockare delen ca 7-8 cm innanför de gjutna/smidda så kan det inte gärna gå fel.

Om bilen står på hjulen, tänk på utfjädringen av torsionsstaven på vänster sida.

Pumpa i mycket fett, men om det börjar pysa ut genom yttre lagringen (mot svingen) är det lika bra att sluta.

Blås rent efter borrning och gängning, men det kommer att hamna spån inne i axeln vad du än gör. Detta är dock ett acceptabelt "offer". I synnerhet om du gör detta i syfte att förlänga livet på en lagring som håller på att ta slut.

Vanligt "grå-fett" funkar utmärkt.

fettnippel smörjnippel fettnipplar smörjnipplar nippel nipplar bakvagn bakaxel 106 205 206 306 309 405 AX ZX montering montera gänga gängning borra borrning bakfjädring
Last edited by Pär H on Mon May 05, 2008 22:03, edited 3 times in total.
EN 14497
Nicklas

Post by Nicklas »

Eller så sätter man nippeln neråt så slipper man ta hänsyn till torsionstavarna. Med vinklad nippel blir det fortf. enkelt att fylla på med fett.
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Barris Lombardo

Post by Barris Lombardo »

Jävulen vad rostigt!

Min 206-axel var ju nästan i nyskick när den havererade!
Det i särklass hemskaste med BMW-ägare är nog att de tycks vara av uppfattningen att vi andra bilägare är avundsjuka på deras vrålåk.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Har uppdaterat första inlägget med en bra genomskärning jag hittade på nätet.
EN 14497
ducati

Post by ducati »

Det här borde läggas in under Mekartips
Mvh
Niklas
BMW 530
Porsche 944 Turbo
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Lite bättre bilder, eller på en bättre bakaxel iaf:

Image

Image
Image

Jag kom på en grej, givetvis efter att ha borrat sista hålet på GTI:n, att om man borrar snett så får man mer gods att gänga* i och det blir inte lika tajt mot krängaren.

Jag pytsade dessutom i lite olja först på högersidan innan jag gängade i nippel och tryckte i fett. Vet inte om det är bra, men tanken var att det skulle tränga in lite extra innan fettet. Om det blir för mkt olja är väl risken att fettet blir lättflytande och rinner bort, men det går ju att fylla efter med fett väldigt lätt.

*Första inlägget ligger även under mekartips numera*

*EDIT: borra -> gänga.
Last edited by Pär H on Fri Nov 16, 2007 21:26, edited 2 times in total.
EN 14497
306xrtd

Post by 306xrtd »

Tänkte fylla hela röret(axeln) med fett , det funkar väl minst lika bra?
Då räcker det med en nippel i mitten
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

306xrtd wrote:Tänkte fylla hela röret(axeln) med fett , det funkar väl minst lika bra?

Det funkar säkert, men fundera på hur många patroner det skulle gå åt! Det blir ju ganska dyrt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

306xrtd wrote:Tänkte fylla hela röret(axeln) med fett , det funkar väl minst lika bra?

Nja tre blir det snarare, två på vanliga ställena och ett i mitten om du vill ha det så.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
zilog

Post by zilog »

Jaaacob wrote:

Nja tre blir det snarare, två på vanliga ställena och ett i mitten om du vill ha det så.

Precis, för inre lagringarna vid axeltapparna har packboxar som förhindrar fettet att komma in där det gör nytta.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
306xrtd

Post by 306xrtd »

Ok men var exakt då på sprängskissen? Det handlar väl hålrummet i mitten vad jag förstår?
Och hur mycket kostar en ny axel när vi ändå håller på?
Zkronk

Post by Zkronk »

En sproilans ny axel kostar nog mer än en "ny" 205:a..
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

306xrtd wrote:Ok men var exakt då på sprängskissen? Det handlar väl hålrummet i mitten vad jag förstår?
.............
Jag vet inte vad du menar med "hålrummet i mitten" men så här har jag skrivit:

I sidled ska nippeln sitta ungefär mitt på sektionen som är lite tjockare, dvs ca 7-8 cm från där bakaxelröret är anslutet till den smidda/gjutna ramen som i sin tur håller bl a torsionsstavarna. Så träffar du ungefär mitt emellan de två lager som lagrar svingarmen.

Med den "smidda/gjutna ramen" osv menar jag att man ska mäta 7-8 cm från där pilspetsen från nr 5 pekar. Fast på aktersidan av axelröret förstås.

För att upprepa det andra har skrivit så blir det nästintill verkningslöst att fylla från mitten, även om man fyller axelröret. Så mycket mer jobb är det inte att gänga i två nipplar isf en. I mitten har fettet heller inte någon som helst verkan. Det finns liksom väldigt lite utrymme för uppfinningsrikedom i det här fallet.

Men borra snett!
EN 14497
Anders i Borås

Post by Anders i Borås »

Jag undrar om det fungerar på samma sätt på min 206 GTI som översta bilden visar, är det inte risk att man trycker ut packbox från lager när man pytsar in smörjan, då blir man ju tvungen att ha dän svingarna för att peta tebax packboxarna!?
Post Reply