KUPEFLÄKT! 605 v6 95a
KUPEFLÄKT! 605 v6 95a
Jag kan se att det är rätt så många som haft/har problem med kupefläkten,jag hade det även i min xantia för några år sedan.Nu är det så att säkringen för bla min fläkt brinner ofta eller snarare samma dag som jag bytt den men troligtvis inte om fläkten går på fulla varv som jag trodde först.Kan det bero på att kolen är dåliga eller är det mest troligt att det är dags att byta dioderna och vilka ska man sätta i för bästa funktion?Eller kan det helt ENKELT vara något annat? Tack på förhand för ett bra och kortfattat svar!
-
Bergengren
Jag utgår från att det är samma fläkt på alla bilar från -95. Då sitter det två effekttransistorer el. dyl inuti själva fläkten som kyls av fläktluften. Om dessa transistorer är kassa lär den fungera på fullfart då fläkten matas förbi dessa via ett separat relä.
Börja med att bara köra fläkten på fullfart och se om säkringen fortfarande förblir hel eller går. Är den hel så är det sannolikt just dessa komponenter på fläkten som strejkar.
Själva fläkten sitter med endast tre Philips-skruv under handskfacket och är enkel att få loss. Var försiktig med elanslutningarna bara, jag fick glappkontakt i jordstiftet utan att ha rört fläkten. Komponenternas ovansida är synliga inuti fläkten. Kommer inte ihåg hur bökigt det såg ut att byta dessa, är nog standardkomponenter man kan få tag i från Elfa, men att montera dem kanske är ett svårt projekt.
Börja med att bara köra fläkten på fullfart och se om säkringen fortfarande förblir hel eller går. Är den hel så är det sannolikt just dessa komponenter på fläkten som strejkar.
Själva fläkten sitter med endast tre Philips-skruv under handskfacket och är enkel att få loss. Var försiktig med elanslutningarna bara, jag fick glappkontakt i jordstiftet utan att ha rört fläkten. Komponenternas ovansida är synliga inuti fläkten. Kommer inte ihåg hur bökigt det såg ut att byta dessa, är nog standardkomponenter man kan få tag i från Elfa, men att montera dem kanske är ett svårt projekt.
Säkringen!
Jag har nu konstaterat att säkringen går trots att fläkten är bortkopplad:(
,vet inte vad jag ska tro nu men jag upptäckte att knappen för sportfjädringen var intryckt så jag ska prova nu utan den funktionen och se om det gör nån skillnad.Kanske att det är kortis nånstans där?
,vet inte vad jag ska tro nu men jag upptäckte att knappen för sportfjädringen var intryckt så jag ska prova nu utan den funktionen och se om det gör nån skillnad.Kanske att det är kortis nånstans där?
fortfarande!
ingen aning om varför säkringen går hela tiden!? På min före detta xantia så slutade fläkten gå om tändnings låset var utslitet,nån som har nån aning om det kan va samma på 605an?
Säkringen till kupefläkten igen!
Ja nu har sommarbilen åkt fram men problemet återstår fortfarande med att säkringen går så jag blir utan fläkt i kupen.Jag har fått ett tips, om kylfläkten för klimat har brunnit så blir det kortis i den så att säkringen går och att det förmodligen är samma säkring som till kupefläkten vilket är mycket troligt för min kylfläkt går inte heller.Nu undrar jag om någon vet hur man kommer åt att byta kylfläkt? var köper men den billigast? och ev.var kan man koppla isär kabeln så man kan se om det gör nån skillnad?Tack!
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Ingen aning vad som kan vara problemet.
Själv har jag någon typ av glappkontakt i/runt fläktmotorn. Någon gång per två veckor börjar den envisas med att inte gå. Fäller jag ner panelen och sparkar på fläkten brukar den hoppa igång efter en stunds misshandel.
Själv har jag någon typ av glappkontakt i/runt fläktmotorn. Någon gång per två veckor börjar den envisas med att inte gå. Fäller jag ner panelen och sparkar på fläkten brukar den hoppa igång efter en stunds misshandel.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Du Mabuse!
Jag är ganska säker på att kolen är slut i din fläkt.Det går att byta,jag har gjort det själv.
Angående varmgång på säkringen så är det inte mitt problem,den blir inte varm alls,den kan hålla tur och retur jobbet men nästa gång så hinner jag bara en liten bit så poff!!??
Angående varmgång på säkringen så är det inte mitt problem,den blir inte varm alls,den kan hålla tur och retur jobbet men nästa gång så hinner jag bara en liten bit så poff!!??