Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

lasse206 wrote:Om jag har förstått allt helt rätt.. Kan man dra i lite etanol i tanken utan att ha gjort några modifieringar på motorn? Den ska väl visst gå lite bättre också?

Peugeot 206 Gti (chippad)

Ja det kan du, 30-35% tycker jag är lagom, över det brukar vissa bilar bli tröttare.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Så, ny här... Skaffade mig precis en 205 GTI (igen) och 315cc-spridare, men funderar på vad jag behöver göra mer exakt utöver det för att få bilen att gå på E85. Har läst fram och tillbaka om bränsletryckregulatorer och fläskigare bränslepumpar, men vad exakt är det min motor behöver för att gå på E85? Duger standardpumpen?

(Jo, jag satt hela gårdagen på jobbet och läste om E85 och GTI:er, blev inte riktigt klok på det hela). :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Mean Machine wrote:...315cc-spridare, men funderar på vad jag behöver göra mer exakt utöver det för att få bilen att gå på E85

Ingenting :) Bara byta, tanka billigt och var glad. Byt dock bränslefilter efter ett par tankar.

Vintern kan dock innebära problem, men lösning på det har nämnts innan i denna tråden. Den late kan dock slänga i ett par liter bensin på vintern när det är dags att tanka så elimineras problemet
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Pichå

Post by Pichå »

När jag ägde en Chevrolet G20 SL Brougham '90 (me 200hk motorn) så körde jag på 100% etanol i 6månader utan ett enda problem, nåra enstaka fuktiga kalla månar så var den trög startad men det gick etfer några försök. Så dom dagar det regnat så försökte ja tajma me att tanka 50/50 för att lättare kunna starta på månarna.
Personen innan mig som ägde denna Cheva Van körde med etanol i bilen så länge han kan minnas att man kunde tanka etanol. Det var så jag tog över "systemet" att tanka denne slukare. Bilen gick bra mkt bättre med full tank etanol än annat blyfritt val som finns på shell att välja bland.
Mašo Racing
Medlemsnr: 1474
PEUGEOT 205 GTI -92 --> GTI16
BMW X3 3.0da -06
IH SCOUT II -76
http://www.garaget.org/Maso" onclick="window.open(this.href);return false;
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Alex wrote:Ingenting :) Bara byta, tanka billigt och var glad. Byt dock bränslefilter efter ett par tankar.

Vintern kan dock innebära problem, men lösning på det har nämnts innan i denna tråden. Den late kan dock slänga i ett par liter bensin på vintern när det är dags att tanka så elimineras problemet

Alright, spanks. Ska väl ta mig tid att montera spridarna så fort jag får dem och testa.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag funderar på att köra min 205 16v på etanol...kollat lite på spridarlistan dagger länkade till och konstaterade att det fanns ganska många att välja på. förstår jag det rätt är det bara ta vilka som helst man kommer över mellan 300 - 350 cc som är högohmiga? tittade igenom knappt halva boschlistan och hittade mellan 30 - 40 att välja på. isf bara gå till skroten och börja leta....
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Känner mig sådär lagom haj, men jag har aldrig gett mig på att skruva fyrtakt eller bilmotorer (2t cross-spis är mitt område). Kort sagt, innan jag ger mig på någon montering av spridare skulle jag värdesätta om någon har en lite schysst guide för hur man bär sig åt för att byta dem eller liknande. Lite grön är jag på att skruva bil, men får jag bara klart för mig var någonstans jag ska skruva blir det lite enklare. :)

Tack på förhand.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mean Machine wrote:Känner mig sådär lagom haj, men jag har aldrig gett mig på att skruva fyrtakt eller bilmotorer (2t cross-spis är mitt område). Kort sagt, innan jag ger mig på någon montering av spridare skulle jag värdesätta om någon har en lite schysst guide för hur man bär sig åt för att byta dem eller liknande. Lite grön är jag på att skruva bil, men får jag bara klart för mig var någonstans jag ska skruva blir det lite enklare. :)

Tack på förhand.

Det är väldigt enkelt, du kommer nog att se när du tittar efter.
Du lossar skruvarna som håller railen över spridarna, drar loss alltihopa och byter spridare.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Kanon, tack för all hjälp så långt. :)
joakim759

Post by joakim759 »

Är det någon som provat flextek?
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Vad är bäst/smidigast (läs: lättast att ordna) till j4an, större spridare eller flexitune?
boh

s2 rallye
Westford

Post by Westford »

Jag har en 205 cti -86

Behöver jag bara byta spridare och sen ska allt funka?
Eller? =)
106 XSi 1.6
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Hannes Alvesson wrote:Vad är bäst/smidigast (läs: lättast att ordna) till j4an, större spridare eller flexitune?

Större spridare e väldigt enkelt. Dessutom en bättre lösning.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Westford wrote:Jag har en 205 cti -86

Behöver jag bara byta spridare och sen ska allt funka?
Eller? =)

Ja
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jaha, tänkte göra mitt första inlägg i denna tråd. Så som bensinpriserna är idag samt att man är student och att man är sugen på lite mer kräm i motorn så börjar jag fundera mer och mer på att konvertera till etanol. Jag har inte riktigt koll på 406:ans styrsystem så vad behöver jag för att konvertera till etanol? BTR och större spridare?

Samt en följdfråga, var sitter bränslefiltret på denna bilen, i motorrummet eller bak vid tanken (har knappt öppnat huven på bilen :))?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Morbidio wrote:Jaha, tänkte göra mitt första inlägg i denna tråd. Så som bensinpriserna är idag samt att man är student och att man är sugen på lite mer kräm i motorn så börjar jag fundera mer och mer på att konvertera till etanol. Jag har inte riktigt koll på 406:ans styrsystem så vad behöver jag för att konvertera till etanol? BTR och större spridare?

Samt en följdfråga, var sitter bränslefiltret på denna bilen, i motorrummet eller bak vid tanken (har knappt öppnat huven på bilen :))?

Som alltid, enklaste är att kolla spridarnumret å öka den befintlige storleken med 37-39%. Med överladdning är du säkrare på att pumpen klarar ge tillräckligt med soppa så, även om övertrycket inte e så högt.
Hans Hellström

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

SNILLET wrote:Som alltid, enklaste är att kolla spridarnumret å öka den befintlige storleken med 37-39%. Med överladdning är du säkrare på att pumpen klarar ge tillräckligt med soppa så, även om övertrycket inte e så högt.

And that's it?! :shock: Pissenkelt i såna fall ju, ska man höja bränsletrycket något? Sen ska man byta bränslefiltret några gånger också va? :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Morbidio wrote:
SNILLET wrote:Som alltid, enklaste är att kolla spridarnumret å öka den befintlige storleken med 37-39%. Med överladdning är du säkrare på att pumpen klarar ge tillräckligt med soppa så, även om övertrycket inte e så högt.

And that's it?! :shock: Pissenkelt i såna fall ju, ska man höja bränsletrycket något? Sen ska man byta bränslefiltret några gånger också va? :)

Byter du till större spridare behöver du inte höja soppatrycket, om du inte skall börja trimma då alltså 8)

Min lille best suger i sig mellan 0.67 och 0.81 beroende på körning, 0.81 vart fullastad bil i 130knyck t.o.r. Kungälv/Grebbestad på motorväg. Normalt är det cirka 0.7 blandat, skönt, man e ju f-n inte gjord av pengar :)
Hans Hellström

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

SNILLET wrote:Byter du till större spridare behöver du inte höja soppatrycket, om du inte skall börja trimma då alltså 8)

Fy f*n vad härligt! :D Då ska jag inhandla mig större spridare så fort som möjligt då.

Hur många gånger behöver man byta bränslefilter? Det som vissa snackar om, att man behöver byta slangar också, stämmer det? :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Morbidio wrote:
SNILLET wrote:Byter du till större spridare behöver du inte höja soppatrycket, om du inte skall börja trimma då alltså 8)

Fy f*n vad härligt! :D Då ska jag inhandla mig större spridare så fort som möjligt då.

Hur många gånger behöver man byta bränslefilter? Det som vissa snackar om, att man behöver byta slangar också, stämmer det? :)

Såpass modern bil är jag tveksam till slangbyte, skulle i så fall vara för att de är gamla ändå. De stora problemen med slangar brukar man få på riktigt gamla bilar, 60-70-tal å äldre.
Hans Hellström

Post Reply