Kan man ta en ABS-sensor från en 206:a till en 307:a?
Kan man ta en ABS-sensor från en 206:a till en 307:a?
Biltema hade ju http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=131787 till 206 för 249 spänn mot original 1686kr... Både fram och bak behövs. Visst är det en "vanlig" Hall-givare i di där sensorerna, visst? Bara plastfästena som skiljer åt till olika modeller, visst?
307 sw -02
Re: Kan man ta en ABS-sensor från en 206:a till en 307:a?
peggasw wrote:Visst är det en "vanlig" Hall-givare i di där sensorerna, visst? Bara plastfästena som skiljer åt till olika modeller, visst?
Njet, det tror jag inte. Det brukar vara en induktiv givare. Men det gör iofs bara det hela ännu mer okritiskt. En bit ner i den här tråden byter jag en Bendix givare mot en Bosch och fick i slutändan en signal som bara var 6% av vad den ska vara. Trots det funkar min ABS utan strul. Detta gäller alltså med den Bendix elektronik som sitter i min bil. Om du har Bosch elektronik kanske den är petigare med nivån. Men om signalnivån är någorlunda rätt bör det funka.
Sedan kan det hända att kontakterna är olika. Polariteten på de två signaltrådarna spelar iofs ingen roll. Men om ena ledaren är en skärm ska kontakten kopplas så att skärm går till skärm och signal till signal. Detta för att inte få in störningar i systemet.