Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
detta är vänster framdäck då man ser att den vänstra/yttre halva delen av däcket är mer slitet än inre, det kan jag förstå att en något mer negativ cambervinkel hade gjort slitaget jämnare, kanske men däcket är ju som mest slitet till vänster om mitten av däcket?! jag har laborerat med däcktrycket men jag tror jag får pysa ut ytterligare 1 eller 2 tiondels bar till nästa gång.
Hade varit roligt med åsikter om detta, jag vet att jag utrycker mig en aning flummigt
Cambern gör en hel del men det där beror nog mest på lufttrycket i samband med för lite negativ camber.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
hänger inte med på att jag skulle ha för lågt kall-tryck,jag mätte varmtryck en gång på mantorp o då hade jag över 3bar med ett kall-tryck på runt 2bar. om jag ökar trycket så blir ju trycket som högst just i mitten av slitage-banan, vilket resulterar i ett ökat slitage i mitten o då sker ju ett ökat slitage i yttre mellanbanan med.
Om jag däremot sänker trycket ytterligare borde inte bilens vikt "vila" på framförallt yttre o även innre slitage-banan lite bättre i kurvor o då borde väll yttre o innre däckstommen styra upp däckets profil till ett jämnare slitage, eller?
Du kan gå in på Rejsa och kolla där är det skrivet en hel del om R888 problematiken.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Michael 84 wrote:hänger inte med på att jag skulle ha för lågt kall-tryck,jag mätte varmtryck en gång på mantorp o då hade jag över 3bar med ett kall-tryck på runt 2bar. om jag ökar trycket så blir ju trycket som högst just i mitten av slitage-banan, vilket resulterar i ett ökat slitage i mitten o då sker ju ett ökat slitage i yttre mellanbanan med. Om jag däremot sänker trycket ytterligare borde inte bilens vikt "vila" på framförallt yttre o även innre slitage-banan lite bättre i kurvor o då borde väll yttre o innre däckstommen styra upp däckets profil till ett jämnare slitage, eller?
Du ska absolut INTE ha 3 bar varmtryck. Isf ska du sänka, sänka, sänka! Som sagt runt 2.1 bar verkar funka ok med trippelåttorna!
OBS! Även om jag inte skriver det så menar jag _alltid_ varmtryck, kalltryck är rätt ointressant på ett r-däck!
jag vet att 3bar är åt H-vete, det var min första runda med r-däck oxå någonsin, då släppte jag ut tills trycket var ca 2,2.
Annars har jag alltid gjort tvärtom dumt nog har jag mätt kalltrycket , jag har kört 3 bankörningar med r-däck o alltid mätt just kalltryck, nu på gelleråsen så hade jag i 1,7 i kalltryck, och i och med att banan var blöt/fuktig nästan hela förmidagen o eftermiddagen var den pissevåt så då borde inte trycket ökat så hysteriskt. Jag ska kolla varmtryck i fortsättningen, men du Nik påstår att man ska ligga på ca 2,1 i varmtryck(fram) , är det till 206:an du menar då eller menar du generellt?
Michael 84 wrote:jag vet att 3bar är åt H-vete, det var min första runda med r-däck oxå någonsin, då släppte jag ut tills trycket var ca 2,2. Annars har jag alltid gjort tvärtom dumt nog har jag mätt kalltrycket , jag har kört 3 bankörningar med r-däck o alltid mätt just kalltryck, nu på gelleråsen så hade jag i 1,7 i kalltryck, och i och med att banan var blöt/fuktig nästan hela förmidagen o eftermiddagen var den pissevåt så då borde inte trycket ökat så hysteriskt. Jag ska kolla varmtryck i fortsättningen, men du Nik påstår att man ska ligga på ca 2,1 i varmtryck(fram) , är det till 206:an du menar då eller menar du generellt?
Det är generellt med R888 !
Med mina Bridgestone RE540 så låg jag runt 1.8-1.9 utan problem men tydligen har R888 nåt problem som gör att man sabbar däcken mellan ytterkant och mitten om man kör så lågt tryck.
Det finns som R-Gubbe skrev en hel del mer att läsa på rejsa om detta fenomen!
Bilmodell spelar i princip ingen större roll förrän du har kommer till den gräns att bilen väger för mycket för däckmodellen.
Detta är från någon nisse från Toyo som var med på en bankörning någonstans i England:
VEHICLE WEIGHT COLD PRESSURE HOT PRESSURE
Very Light below 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi
Light 800kg - 1000kg 20 - 26 psi 24 - 32 psi
Heavy 1000kg - 1400kg 23 - 27 psi 28 - 40 psi
Very Heavy above 1400kg 27 - 35 psi 37 - 40 psi
Michael 84 wrote:jag vet att 3bar är åt H-vete, det var min första runda med r-däck oxå någonsin, då släppte jag ut tills trycket var ca 2,2. Annars har jag alltid gjort tvärtom dumt nog har jag mätt kalltrycket , jag har kört 3 bankörningar med r-däck o alltid mätt just kalltryck, nu på gelleråsen så hade jag i 1,7 i kalltryck, och i och med att banan var blöt/fuktig nästan hela förmidagen o eftermiddagen var den pissevåt så då borde inte trycket ökat så hysteriskt. Jag ska kolla varmtryck i fortsättningen, men du Nik påstår att man ska ligga på ca 2,1 i varmtryck(fram) , är det till 206:an du menar då eller menar du generellt?
Det är generellt med R888 ! Med mina Bridgestone RE540 så låg jag runt 1.8-1.9 utan problem men tydligen har R888 nåt problem som gör att man sabbar däcken mellan ytterkant och mitten om man kör så lågt tryck. Det finns som R-Gubbe skrev en hel del mer att läsa på rejsa om detta fenomen!
Bilmodell spelar i princip ingen större roll förrän du har kommer till den gräns att bilen väger för mycket för däckmodellen.
Wheelbase-Martin rekommenderade cirka 2.2 i varmtryck till mig.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.