Fel på farthållare OCH blinkers.....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Knorren

Fel på farthållare OCH blinkers.....

Post by Knorren »

Har ett skumt fel på min 307:a och det började med att den eftermonterade farthållaren med orginalspak inte ville koppla förrän efter någon mils körning. När den väl kopplade in så kopplade den ur direkt... Efter en liten bit till så kopplar den in men ligger och pendlar typ 1-0-1-0-1 osv.....
Och efter någon km till så funkar den normalt.... *skumt*
Detta hände flertalet tillfällen men sedan blev den sämre och sämre och kopplade inte alls in. Elektronikfirman felsökte och provade med ny regelerenhet men samma fel, och till sist så visade det sig att det nog var spaken som var felaktig (trots skum felbild tycker jag).
Till saken hör att i smb med detta så upptäckte jag att när jag blinkade höger ibland så funkar inte blinkersen, vänster funkar klockrent.
Efter spakbytet på firman så funkar farthållaren perfekt, ända tills dagen efter då jag ska köra bilen till jobbet...... då funkar den inte alls igen :?
Sedan börjar blinkersen krångla och *vips* så är farthållaren igång igen..... :?:
Frågan är om dessa två funktioner, farthållarspaken och blinkerspaken, delar någon strömmatning och/eller jordning som kan ställa till och ge dom felyttringarna som jag haft?
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
attis

Post by attis »

har ett fel som påmminnner om detta. Min farthållare är orginal men har vid ca 4 tillfällen helt lagt av, fungerar dock efter omstart av bil. I samband med detta har instrumentbelysningen tänts och blinkersen slutat fungera, grejar man lite med spaken så släcks belysningen och blinkersen börjar åter blinka.
Några här på forumet påstår att jag måste programera om BSI boxen, har inte gjort det eftersom felet uppstår så sällan. Kanske är det samma fel på din bil?
/Attis
kendesign

Post by kendesign »

Både min gamla 307a och nuvarande 207a hade strul med farthållaren. I bägge fallen, var det nån givare i pedalerna som strulade.
307an trodde att jag frikopplade och 207an trodde att jag bromsade. När man sparkade på pedalerna (lite från sidan) så kunde den börja fungera. Även efter omstart av bilen gick det en stund, men sen hackade den sig fram:
Av på av på av på (sparka pedal) på på på av av (sparka igen) på av på av på (stänga av och använda gaspedalen)

Blinkersen har varit ok
Peugeot 207 GT - 07
Citroën AX GT - 91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Varit med om på flera olika bilmärken med original(fabriks) monterad farthållare att just pedalkontakterna djävlas.

Så ni är nog i "gott" sällskap 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
kendesign

Post by kendesign »

Stolt medlem i Farthållarklubben 8)
Jag blev utsedd till Förste Pedalsparkare men platsen till vice Spakdragare bör tillsättas. Någon som är intresserad?
Att köra ryckigt, är inget att skämmas för! :D
Peugeot 207 GT - 07
Citroën AX GT - 91
Knorren

Post by Knorren »

Om vi tar ett steg tillbaka, finns det något typfel på blinkersen då blinkers höger verkar glappa? Och är det svårt/dyrt att få det åtgärdat tro?
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
JGS

Post by JGS »

Kanske fel på com2000??
Knorren

COM2000

Post by Knorren »

Verkar som det kan vara COM2000 som spökar trots allt...
Vänster blinkers funkar ca 70% av av gångerna.
Pugg-verkstaden vill ha 6800:- för att byta COM2000.....???!!!
Min vilda gissning innan jag frågade var väl 2500-3000:- men 6800:-..... killen i kundmottagningen skämdes också märkte jag... :(
Finns det något annat tänkbart alternativ hur man kan få detta lite billigare än denna hiskeliga summa? :?
Mvh:
/Knorren

307 XT HDi FAP 110hk -02
Post Reply