Bensinförbrukning 605 SV 3.0

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sr605

Bensinförbrukning 605 SV 3.0

Post by sr605 »

Hur vet man om bilen gått till den skyddande diagnosen. Känns som den dricker som tusan???
Langoo

Re: Bensinförbrukning

Post by Langoo »

sr605 wrote:Hur vet man om bilen gått till den skyddande diagnosen. Känns som den dricker som tusan???

Vad e det för bil?
Robin Hellström

Subaru Impreza GT

sr605

Re: Bensinförbrukning

Post by sr605 »

Langoo wrote:
sr605 wrote:Hur vet man om bilen gått till den skyddande diagnosen. Känns som den dricker som tusan???

Vad e det för bil?

Peugeot 605 SV 3.0 V6:a 1991 års modell
zenita123

605

Post by zenita123 »

jag har också en 1996 a 605 o bilfan dricker massoer av soppa känns ovanligt mycke för o vara en manuell bil trots motorn
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jag ändrade rubriken åt dig så att du lättare ska få hjälp.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Bengt C

Post by Bengt C »

Ska dra 1.0 L/mil på sommaren och 1.1 L/mil på vintern. Kör man mycket i stan går det kanske åt lite mer. Hasigheten spelar nästan ingen roll alls. Min bil har konstant förbrukning upp till 140 km/h, däröver ökar det kraftigt. Jag har en 605 SV3.0 -90.
zenita123

Post by zenita123 »

jag har bara kört i stan em alltsdå 1,4 1,5 istan hela tiden den drar hur mycke som helst bilen o den har gått 17000 mil o 'ä skit fin annars
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Konstigt.. :shock:

Min 605 V6 drar cirka 0,85 l/mil blandad körning och då ska man köra på under 3000 rpm. Ökar jag farten drar den mera helt naturligt då. Stadskörning drar den under litern om man kör snällt. :D

Ett exempel på en "billig" resa för ett tag sedan:
80 l bensin a´13,34 = 1067:- och 90 mil på det blir 0,88 l/mil men då hade jag reserven kvar när jag kom hem ( = 5 l när lampan börjar lysa?? ) Alltså hade bilen dragit runt 0,85 l/mil. Jag kan även tillägga att jag har gjort mins tre eller fyra "drapåförfulltomkörningar".

Min gamla Volvo 745 var däremot mycket, mycket törstigare. :twisted:

Varför denna skillnad mellan era 605:or och min då? Jag vet ju andra som har 605:or och de drar uinder litern blandad körning :?:

Termostaten, har inte motorn rätt arbettemperatur så drar den helt klart mera bensin. Min temp ligger mellan 85° C och 95° C.

MAP sensorn, ( LMM kallad på andra bilar ), kan behöva bytas.

Tempgivaren till ECU:n kan vara trasig. Indikerar för kall motor = mera bensin. Indikerar för varm motor = motorn stannar.

Lamdan?

Tändstift, byt tändstift till effektivare stift, med fyra dioder, kommer inte ihåg vilket märke nu. :roll:

Tändkablarna ska vara i skick de med. Många faktorer kan spela in där.

Rätt ringtryck?

Tycker det är en rätt billig bil både i inköp, drift och försäkring. Det är ju en stor och rymlig bil med kraft under huven.

Att felsöka elsystemet är ju mera för akademiker. :twisted: Den som konstruerat det måste vara samma person som gör IKEA:s sammansättningsbeskrivningar.........
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Bengt C

Post by Bengt C »

Många av de orsaker du nämner kommer att slå på avgasvärdena. Om man klarar besiktningen kan hög förbrukning helt enkelt inte bero på t.ex. felaktig MAP sensor eller tempgivare.

Jag har lite lägre temp på min termostat (efter byte). Innan låg min motor på de temperaturer du nämner, nu ligger den kanske 7 gradr lägre hela tiden. Det kan emellertid inte förklara varför min bil drar 0.15 L/mil mer. Det räcker för att förklara max 0.05 L/mil eller något sådant.

Jag misstänker faktiskt att hjulvinklarna på min bil är i extremaste laget och att det orsakar förslitning och ökad förbrukning. Dels sliter min bil däcksmönstrets ytterkant och jag märker varje gång jag stannar att bilen går lite trögt. Det ska också luta en hel del för att den ska börja rulla på egen hand. Den BMW 730 jag hade för något år sedan började rulla på egen han i alla möjliga situationer där Peggan står still. Kanske att jag borde "ekonomijusterat" hjulvinklarna i början av mitt Peugeotägande.

Sedan kan jag ju säga att jag gör mer än 3-4 "dra på för fullt" omkörningar" under 90 mil. Jag gör nog detta 30x oftare än så...
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Inte MAP alltså. :? Dock så rullar min 605 lätt och däcken slits jämt över ytorna.
Sen att du drar på mer gör ju att den tar mera. :lol: . Jag ska snart köra samma sträcka igen och då ska jag tammef*n inte gasa på alls utan bara köra helt vanligt o lagligt så får vi se hur det blir.

Tryckreguleringsventilen, känns det igen? En bekant har en granada V6 där den var trasig och hans bil drog 1,5 l / mil oavsett om han körde i 30 km/h eller i 160 km/h. :? Finns det sån på en 605 V6?

Hög förbrukning kan ju bero på tjuvluft med?

Den smala slangen från luftburken går ju till nån dosa, ( tomgångsmotor? ), som på min tydligen var kajko, å sen vidare ner till insuget.
Den där grejen gjorde tydligen att bilen gick som skit speciellt på låga varv.
Den är borttagen och, tro det eller ej, ersatt med en kulkran i rostfritt :lol:
Skruvar man lite på den så går varvtalet upp eller ned beroende på hur man drar i kranen.
Sätter man "tomgången" på 950 rpm så tenderar bilen att dra mera soppa, sätt "tomgången" på 650 rpm så tenderar den att dra mindre bensin. Sjukt. :shock:

Enligt specifikationen ska SR:en dra 1,0 och SV24 1,1 l /mil. Nåja, jag vette f*n men min bil går att köra snålt med normalkörning och det är jag tacksam över.

:wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Post Reply