Sportavgas till 406 sport?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Sportavgas till 406 sport?

Post by Forsberg »

Är det nån idé att byta avgassystem till en 2,2 sport till t ex nåt rostfritt från ferrita eller liknande? har för mig att jag läst nånstans att det ska va lite 2,5" sportavgas på den modellen redan, är det lite overkill att byta ut skiten då? kan vara ute å cykla, nån vet säkert mer än mig...
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Du tjänar ju ingen direkt effekt men den låter ju malligare och rostfritt är ju alltid rostfritt. behöver ju knappast byta ut det så många gånger till..
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Skaffa större katalysator istället, sportkatt..
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Jönsson wrote:Du tjänar ju ingen direkt effekt men den låter ju malligare och rostfritt är ju alltid rostfritt. behöver ju knappast byta ut det så många gånger till..

misstänkte det. men det är klart, ljudet är ju hälften av det roliga;) men tror du att det gör nån skillnad mot det som sitter på nu?

Jaaacob wrote:Skaffa större katalysator istället, sportkatt..

hur funkar det med besiktning och sportkatt, renar inte den sämre? har ingen aning om hur en sån funkar... :?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Nej då, köp en godkänd kat, metallisk är svårare att värma upp. men ja, inte så farligt. den tål mer stryk ochså, håller längre osv.

Jag köpte min från gbg raka rör...

Är det någonstans det kan strypas i första hand så är det dp->katalysator.. sen avgassystem.

Ha inte för grovt avgassystem på en sugmotor heller, lite mottryck skall det vara för att inte bara tappa andan.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Jaaacob wrote:Nej då, köp en godkänd kat, metallisk är svårare att värma upp. men ja, inte så farligt. den tål mer stryk ochså, håller längre osv.
Ha inte för grovt avgassystem på en sugmotor heller, lite mottryck skall det vara för att inte bara tappa andan.

Ok! tack för tipset! vad rekommenderar du för storlek på systemet? 2,5"?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

syndikhat wrote:Ok! tack för tipset! vad rekommenderar du för storlek på systemet? 2,5"?

Absolut inte större iaf, 2,5" blir nog bra på en såpass "stor" motor, 2,2 l 16v.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Flödesmässigt så räcker det med 2"-2,25" fullflödes avgassystem + en större kat. 1,6- ja runt 2,2L.

Jag körde 2" fullflöde på min 1,9L 150häst. Utmärkt!

Man brukar räkna med att 2" räcker upp till 200 hästar.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Jaaacob wrote:Man brukar räkna med att 2" räcker upp till 200 hästar.

jamen då kör jag på nåt sånt. får man det göddiga ljudet med 2" då? verkar ju märkligt att jag läst att det är 2,5" original på 2,2an, kan det verkligen stämma?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Klart du får ett gottigt ljud!

Ljudet beror på dels materialet på systemet, katalysator, storleken på ljuddämparna. Justörre dämpare destu tystare system.

Fullflödes.. ja som de låter...

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

[quote="Jaaacob"]Ljudet beror på dels materialet på systemet, katalysator, storleken på ljuddämparna. Justörre dämpare destu tystare system.[quote]

ok... men hur kommer det sig att en sportkatalysator är så mycket billigare än en 'original'? eller är det jobbet som kostar?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

orginalkattar brukar ligga dyrare av någon anledning (som alla andra orginaldelar).

Sportkat/metallisk skulle jag rekommendera till dig. gärna 2,5 tum. Sedan kan du köra på ditt befintliga 2,5 tum eller om det rä dåligt, till ett fullflödes 2,25 /2 tum.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

ok! då ska jag kolla runt lite. och leta rätt på pengar;) behöver jag mer än själva katten, eller är det bara att byta rakt av?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

syndikhat wrote:ok! då ska jag kolla runt lite. och leta rätt på pengar;) behöver jag mer än själva katten, eller är det bara att byta rakt av?

Du lär behöva få på katten vettigt på din downpipe från grenröret.. men du får se på det hur det ser ut. Ev. behövs väl svetsas :)

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

hua... haha. får försöka hitta nån polare som har lite mer mekar-skills än jag. knacka i och ur rör kan jag, men svetsa kan jag inte...

tack hursomhelst för all matnyttig info!
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Hittade ett gammalt inlägg här på forumet, HenrikPersson saxar ur Peugeot's nyhetsbrev när 406 sport var ny:

'Liksom komfortversionen kännetecknas sportversionen av Peugeots välkända egenskaper. Men modellen erbjuder mycket mer. Bland annat ger den elektroniska "drive by wire"- teknologin en ögonblicklig reaktion vid minsta beröring på gaspedalen. Det 3" grova 4-2-1 avgassystemet med kromat slutrör ger ett diskret men sportigt ljud och köregenskaperna förstärks av den styvare chassisättningen, de kraftiga bromsarna liksom lågprofildäcken för optimalt väggrepp.'

3" ??? det kan ju inte vara riktigt. Och vad betyder 4-2-1?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

syndikhat wrote:3" ??? det kan ju inte vara riktigt. Och vad betyder 4-2-1?

Nja, det låter väldigt överdimentionerat för en 2,2

4-2-1 är grenrörets utformning, fyra rör som går ihop till två som går ihop till ett.

Enligt:

http://www.tsxparts.com/images/DC%20header.jpg
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Eric Josefsson wrote:Nja, det låter väldigt överdimentionerat för en 2,2

tyckte det också, man kan ju undra vad de tänkte med på peugeot-kontoret, kunde de inte slängt i en turbo eller nåt kul istället :)

men då är det ju ingen ide att slänga i nåt sportsystem som är mindre?
VictorS

Post by VictorS »

Jag ska mekka ihopp ett eget 2 1/2" eller 3" till min 406 (Dock v6an).
3" e kanske förmycket vad säger ni andra?
Vet inte vad du betalade för din, men jag känner att jag vill inte lägga ut 15k på ett avgassystem från ferritta när bilen kostade 50k.
Fast det är ju jag :)
406 Coupé ´00
Post Reply