Tjena. Tvärnitade idag från ca 100-20 km/h. Bromsarna tog bra och allt kändes bra. Undvek dessutom en krock..
Nåja efter incidenten rörde jag inte bromsen på kanske ett par minuter. BROMSARNA TAR DÅ INTE. Känns som jag bara trampar luft. Får lätt panik och trycker allt vad jag har ner bromsen och då tar de aningens. Drar dessutom i kryckan och får precis stopp på bilhelvetet ca 1 m bakom framförvarande bil.. Puhh!
Kliver ur bilen och ser att hjulhuset vä fram är helt nedsölat med bromsvätska. Vad har hänt tror ni?
Det är för mörkt ute för att se ngt just nu men jag vågade köra hem i krypfart iaf. Bilen drar snett nu när jag bromsar så jag antar att vä frambroms inte fungerar alls plus att jag riskerar att all bromsvätska läcker ut den vägen.
Skall det överhuvudtaget vara så att jag förlorar nästan alla bromsförmåga pga attt det sprungit läck ngnstans? Jag uppskattar att jag har ca 10% kvar av min vanliga bromskapacitet. Ren och skär tur att jag inte råkade riktigt illa ut idag.
Så vad kan felet vara? Kan det vara cylindern och ngn packning kanske? Är det svårt och dyrt att byta isåfall?
Sprutar bromsvätska, 605 95.
- Peter Igelhammar
- Crew

Tappat ett bromsbelägg kanske? Så kolven trycks ut o oljan passerar förbi?!
Annars e det en allegireaktion, Peugeot tål inte att man bromsar, de ska bara gasas

Annars e det en allegireaktion, Peugeot tål inte att man bromsar, de ska bara gasas
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Om det ändå vore så välClaes B wrote:Skulle tippa på sprängd bromsslang.
Ska kolla mera på det i dagsljus imorn iaf. Tycker bara att det är ruggigt att nästan all bromsverkan bara försvann pga ett läckage.
Att jag tappat ett belägg tror jag inte men ska kolla upp det för säkerhets skull också. Faktum är att den kanske har läckt aningens bromsvätska senaste året. Fyllde på kanske 1-2 dl under senaste året då den varnat för låg nivå men inte tagit så allvarligt på det. Dumt nog kanske?? Jag trodde dock att det som kanske har varit ett läckage berott på att mina belägg bak var helt nedslitna. Dem bytte jag för bara några månader sedan och sedan dess tror jag inte det försvunnit ngt från burken.
Oja, min lilla 2.0 behöver inte bromsas ofta. Bara när gamla gobbar och kärringar håller på att ramma mig.. Det var anledningen till dagens tvärnit.Peter Igelhammar wrote:Tappat ett bromsbelägg kanske? Så kolven trycks ut o oljan passerar förbi?!
Annars e det en allegireaktion, Peugeot tål inte att man bromsar, de ska bara gasas![]()