var köpa biligt avgas?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Amar

var köpa biligt avgas?

Post by Amar »

min bakre ljuddämpare har kexat sönder ganska ordentligt,,, iaf så skramlar den på insidan trots att dne ser ok ut på utsidan...

en original kostar som billigast strax över 2000kr... riktigt dyrt.. enligt peugeot så är priset högt pga att det är grövre än vanliga 309 gti:ns och pga fterfrågan :(

så frågan är, var kan man köpa billig slutdämpare som ändå låter lite gott...

var inne p åatt kpa en simons men känner ingen som skulle kunna svetsa fast fästen och så... så det går lite bort.
quamen

Post by quamen »

finns det simons kompletta system till 309an så kan du köpa endast dämparen o den kommer att ha fästen på redan om du förstår...
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
quamen

Post by quamen »

vilket susigt svar 8)

Försöker igen: Om simons har tagit fram ett komplett system för 309an så kan du köpa slutdämpen som en lös bit från detta och då är det redan fästen på slutdämpen gjorda för att passa 309an =)
205 2.0 RFS -89/99 306 GTi powered!

www.garaget.org/AET - Bilarna
André V

Post by André V »

Verkar inte som Ray (dvs Simons) har några färdiga system till 309. På http://www.forza.se finns iaf två olika system (Supersprint och Ansa) till 309 GTi. GTi16 står givetvis inte omnämnd, men det kanske funkar med en slutburk till 122-hästaren?

EDIT: stod inget pris heller, tyvärr.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Amar

Post by Amar »

det som är jävligt är att anslutningen antagligen inte passar mot mellanröret då gti16 har något grövre rör..

kan man kolla upp priser på forza också eller är det bara art-nummer?
Olof

Post by Olof »

Amar wrote:det som är jävligt är att anslutningen antagligen inte passar mot mellanröret då gti16 har något grövre rör..

kan man kolla upp priser på forza också eller är det bara art-nummer?

Supersprintdämparna passar på original men är ganska dyra. Till min S16 kostade en sådan burk 2700:-.

Och det går utmärkt att ringa Forza och fråga.
Mangas 406

Post by Mangas 406 »

Finns Uppsala avgasteknik. http://home.swipnet.se/~w-64628/
de är billiga och bra. LÄmnade in min pegg 406 fick det för 2500:- med zatzy rabatt (10%) och inkl montering.
Så de rekommenderas!! hör med de angående prisuppgift.
Mangas 406

Post by Mangas 406 »

från kat alltså.. och inkl ett valfritt slutrör
Amar

Post by Amar »

mangas: var det rör lika feta som original eller grövre? inte för at tjag gillar zatzy, men finns det rabatt s¨å är det skönt.. skall nog ringa til lde idag... jag behöver bara slutburken så det borde vara ok.
Guest

Post by Guest »

Amar wrote:mangas: var det rör lika feta som original eller grövre? inte för at tjag gillar zatzy, men finns det rabatt s¨å är det skönt.. skall nog ringa til lde idag... jag behöver bara slutburken så det borde vara ok.

jag vet inte riktigt, men jag tog 2 tums hela vägen..
Säg bara att du har rekommenderats av Nasir som lämna in en Peugeot 406 så får du rabatt 10% tror jag.
Hör med de, de är billiga och gör monteringen snabbt. Rekommenderas..
Lycka till!
Guest

Post by Guest »

Amar wrote:mangas: var det rör lika feta som original eller grövre? inte för at tjag gillar zatzy, men finns det rabatt s¨å är det skönt.. skall nog ringa til lde idag... jag behöver bara slutburken så det borde vara ok.

jag vet inte riktigt, men jag tog 2 tums hela vägen..
Säg bara att du har rekommenderats av Nasir som lämna in en Peugeot 406 så får du rabatt 10% tror jag.
Hör med de, de är billiga och gör monteringen snabbt. Rekommenderas..
Lycka till!
Amar

Post by Amar »

750kr skulle de ta för att svetsa dit en simons 2" så den passade med utblås...

10% rabatten visste han ingenting om... han sa bara att det är rent skitsnack :(

men billigare än originaldämpen var det iaf som annars kostar 2k som billigast.

får väl åka förbi de senare när ekonomin är bättre.
Guest

Mangas 406

Post by Guest »

Det är väl rätt så bra pris.. Är priset inkl dämparen? eller är det bara monteringen? Jag tror det var fel kille du prata med men det gör inget 75 spänn skillnad är inte farligt..
Amar

Post by Amar »

det är priset inkl. monteringen...
sen ska jag låta de svetsa dit min nya fungerande kattalysator

det hela skulle iaf gå på 1100... inte farligt iaf.
Henx

Post by Henx »

amar >> åk till micro o titta på deras hylla där o tjacka ett slutdämp +slutpipa (om du inte har ett sånt) och dra på bara. Det är ju bara att skruva fast med rörklammer. Jag drog dit o köpte hela systemet från katten o bakåt i lösa delar, gick på lite drygt 900 spänn. Sen äre bara o köra in rören i varann o skruva fast. 2½" blev det oxå.
Detta var ju till min 205:a, men det går ju att välja olika böjar o kapa rören som man vill....så har du ett perfekt system !

EDIT: Men ajuste, som du sa...man måste ju svetsa fästena. Jag har en polare i huddinge som hjälper mig. Mitt system är inte helt klart, men blir det nästa helg, då jag får låna svetsen.
Kör Lincoln LS

Föredettingar:
Dodge Magnum
Cherry Turbo
Peugeot 406
Peugeot 205 GTI -89 slaktad
Peugeot 205 GTI LeMans - såld
Amar

Post by Amar »

henx.... skulle kunna köpa lösdelar själv om du känner för att svetsa åt mig mot en slant, så slipper man ha massa bensinkostnader upp till uppsala också..
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Undrar lite detsamma för behöver slutet med dämpare till min 206:a, problemet e bara att jag behöver 2 utblås på varsin sida, någon som vet om man kan köpa sådant och sätta dit själv.. eller om man måste lämna in.. Vilket pris tror ni jag måste räkna med för att få det fixat?
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Amar, är det inte grövre än 2" på din eftersom det är en 16v?
På min BX16v är originalsystemet 2 1/4", förutom diametern lika som en vanlig BX. Gissningsvis ligger det till likadant på din bil så om du byter slutdämparen bör du nog ta 2½".
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Amar

Post by Amar »

dagger: enligt peugeot så är det 2" på en gti16 och 1 1/4" på vanliga gti:n
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Mät för säkerhets skull, vore ju synd att strypa den :wink:
Ska nog bygga ett 2,5" fullflödessystem på min under vintern! Räknat på strax över en tusing för alla lösa delar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply