Motor kommer ej upp i rätt temepratur

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
PEw

Motor kommer ej upp i rätt temepratur

Post by PEw »

Hej.
Jag har märkt på senare tid, speciellt när det blivit kallare ute att min 406 3.0 V6 inte kommer upp i rätt arbetstemperatur, borde väl vara ca 90 grader
Oftast så stannar den på ca 70 grader när man kör fort och oljetemp kommer upp segt ovanför den blå markeringen, ca 60 grader.

Kan det vara vatten termostaten som har fastnat i öppet läge så att den inte kan reglera temperaturen rätt ??

Om den behöver bytas, så undrar jag var den sitter och om den är svår att komma åt och byta ???

//Peter
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
Bengt C

Re: Motor kommer ej upp i rätt temepratur

Post by Bengt C »

PEw wrote:Kan det vara vatten termostaten som har fastnat i öppet läge så att den inte kan reglera temperaturen rätt ??

Absolut, det är ett vanligt fel.

PEw wrote:Om den behöver bytas, så undrar jag var den sitter och om den är svår att komma åt och byta ???

Vet inte, jag har en 605 V6 och där tar det en bra stund att byta termostat eftersom man t.ex. behöver använda domkraft, ta av hjul o.s.v. Kanske har rokisarna på Peugeot lärt sig att termostater inte är driftsäkra och fixat ett enklare byte på 406?
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Jag har liknande problem på min ES9J4-motor. Det var likadant på min förra också. Det lustiga är att den kommer snabbt upp i värme, vilket den inte borde göra om termostaten var dålig. Planar ut runt 70°C men kan stiga högre ibland.
Fler förslag?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Bengt C

Post by Bengt C »

Min bil hade en fransk termistat där den rörliga plattan var tätade med en gummiring med U-prifil längs kanten. Ringen hoppade av naturligtvis, eftersom det strömmar massor av vatten runt den. Resultatet var att plattan inte kunde stänga ordentligt och när den var helt öppen blockerade den lösa gummiringen flödet. Därför varierade temperaturen. Bilen gick allmänt sett kallt men temperaturen steg till normala nivåer eller strax där över vid låg fart. Kommer inte ihåg om den blev varm snabbt, det var flera år sedan. Termostaten som jag satte dit var tysk och saknade denna helt onödiga tätningsring. Förmodligen hade det fungerat att bara ta bort ringen, men jag visste ju inte att det var felet förrän den var isärplockad.
VictorS

Post by VictorS »

Min ligger runt 70 också, man får dra rätt länge på växlarna för den ska sega upp till 90. :)
406 Coupé ´00
Post Reply