läckage vevhusvent???

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sixth_of_june

läckage vevhusvent???

Post by sixth_of_june »

tja igen.. va ute o startade bilen o sprayade startgas.. bilen gick upp i tomgång och jag lokaliserade en grov spricka i slangen som går från oljepåfyllningen ner till oljetråget. kan detta resultera i kass tomgång + kassa avgasvärden? har nu bytt grenrör(sprickfritt) och packningar! avgassystemet är tätt! vart kan man få tag på nya slangar till vevhusventen isf? har kollat alla slangar men bara den grova som e kass. kan man skarva med en rörstump och en frisk slang tro?? slulle vilja lösa det provisoriskt då man garanterat inte har sådana slangar hemma på pegga? och jag ska ju till jobbet på tisdag=) går tyvärr inga bussar ifrån där jag bor hehehe.. men tror ni att detta kan vara felet för dålig tomgång plus kassa avgasvärden?

nu när jag kollade felkoder fick jag bara kod 12 och 11 altså påbörjat och avslutat utan fel. tacksam för snabba svar och ber om ursäkt för mitt tjat! =)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Vulktejpa slangen, eller laga den provisoriskt på annat sätt för visst har den både med tomgång och avgasvärden att göra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: läckage vevhusvent???

Post by el cacique »

sixth_of_june wrote:tja igen.. va ute o startade bilen o sprayade startgas.. bilen gick upp i tomgång och jag lokaliserade en grov spricka i slangen som går från oljepåfyllningen ner till oljetråget. kan detta resultera i kass tomgång + kassa avgasvärden? har nu bytt grenrör(sprickfritt) och packningar! avgassystemet är tätt! vart kan man få tag på nya slangar till vevhusventen isf? har kollat alla slangar men bara den grova som e kass. kan man skarva med en rörstump och en frisk slang tro?? slulle vilja lösa det provisoriskt då man garanterat inte har sådana slangar hemma på pegga? och jag ska ju till jobbet på tisdag=) går tyvärr inga bussar ifrån där jag bor hehehe.. men tror ni att detta kan vara felet för dålig tomgång plus kassa avgasvärden?

nu när jag kollade felkoder fick jag bara kod 12 och 11 altså påbörjat och avslutat utan fel. tacksam för snabba svar och ber om ursäkt för mitt tjat! =)

Vad gäller vevhusventslangarna kan du dra en del av dem själv, dvs ersätta dem med något hemmabyggt. Men den stora slangen till oljepåfyllningen är inte helt enkel att konstruera om. Men som Claes säger kan du troligen vulka den, eller möjligen skarva den.

Peugeot (iaf i Malmö), tar 1250 spänn för en ny, ganska hutlöst. Försökte hitta en bättre begagnad på skroten i somras, men var helt kört. Fick tag i en på eBay slutligen för 450:- ink. frakt från England.

Så skulle du behöva köpa nytt, kolla runt lite först!
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Sundin wrote:http://www.bakerbm.com/other.php?data=sohf8

£35.00 + frakt = billigt!

Exakt därifrån beställde jag, killen (Stewart Cowie) lägger ibland ut sina produkter på eBay. Bra länk Sundin.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
sixth_of_june

Post by sixth_of_june »

Nu har jag tråklat ihop vevhusventen med slang o rörstmup nu är det tätt alltihop kollade för säkerhets skull med startgas o den ligger kvar fint på ca 1000rpm hela tiden k-lampan har slocknat efter nollning. och har inte tänt sig efter ca 4 mils körning! men nu när allt blivit så tyst o fint med nytt grenrör ock packninar så har jag en lite läcka på avgasystemet hör jag kan vara nån skarv efter kat.. men bilen går bra o k-lampan lyser ej.. men nu hör jag ist att hjullagren behöver bytas =) hehe.. får väl se vad dom säger på SBP om lamdavärdet o så.. kan ju alltisd hoppas att den går igenom.. tusen tack för all hjälp. utan er hade jag aldrig klarat det.. mvh kim :lol:
Post Reply