306 gti fel..

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
No_speed

306 gti fel..

Post by No_speed »

nu kommer de igen.. orkar inte me den mer.. någon vänlig själ som kan mer om motor utrymmet på min 306 gti 97?? har byt en del saker.får ingen fel kod men den jobbar sig värre o värre.. de gäller tom gången som svajar o hoppar.släpper man gasen så slår de bara som att motor fästen skulle va helt väck! skulle besiktigat förra månaden men kan inte rulla in me den så.. någon som kan tänkas lyssna på den? jobbar me andra bilar men min orkar ja inte mer me..

mvh
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Ett vanligt fel på engelska 306GTi är att plåten som övre motorfästet sitter i spricker - med löst fäste som följd. Jag har dock aldrig hört något om detta problem i Sverige, men varför inte...? Kan vara värt att kolla upp.
http://www.306gti6.com/forum/showthread ... 631&page=1

Angående tomgången kan det finnas många orsaker. Tjuvluft kanske? Tomgångsmotorn är en klassiker annars. Jag blev av med svajande tomgång genom att ta bort kontakten till tryckgivaren på servoröret.
No_speed

Post by No_speed »

Sundin wrote:Ett vanligt fel på engelska 306GTi är att plåten som övre motorfästet sitter i spricker - med löst fäste som följd. Jag har dock aldrig hört något om detta problem i Sverige, men varför inte...? Kan vara värt att kolla upp.
http://www.306gti6.com/forum/showthread ... 631&page=1

Angående tomgången kan det finnas många orsaker. Tjuvluft kanske? Tomgångsmotorn är en klassiker annars. Jag blev av med svajande tomgång genom att ta bort kontakten till tryckgivaren på servoröret.

tack.. men de ja mena me att motorn slår är att något i tomgången när man släpper gasen i fart gör att den tappar något o släpper motorn i tomgång med än gång då varvar den ner snabbt med följd av att de slår till.. kontakten till tryckgivaren på servoröret vart sitter den exakt? och varför skulle den göra sån jävla irritation?
Medlem 397 när det sist betalades!
●306Gti6

*Regler & Lagar är sånt som skrivs för idioter. Vi andra lever efter sunt förnuft*

...:PEUGEOT freedom on wheel:...
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag har svårt att förstå vad du skriver.
Givaren sitter en bit under insugsröret, mellan blocket och kylaren. Den är gul eller blå, jag kommer inte ihåg vilket. När den fungerar har den som uppgift att öka tomgången när du vrider på ratten.
Post Reply