tips? förslag?? idéer??
mi16 motor eller xu10j2te? 205gti
mi16 motor eller xu10j2te? 205gti
Kan f*n inte bestämma mig va för motor ja ska ha. antingen en mer trimmad mi16 denna gång eller ett nytt spår dvs. En xu10j2te alltså 2l turbo maskin.
tips? förslag?? idéer??

tips? förslag?? idéer??
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

SNILLET wrote:Turbomaskinen kan ju enklare se ut som origiginalmotorn vid bes om man vill det.
jo d e ju sant är ju inte värst mycket jobb iheller man(jag) spar ju såklart orginal avgas o så så allt bara e o sätta dit. icn kan ju få sitta kvar men tyrckrören måste såklart bort
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

205GTI-88 wrote:SNILLET wrote:Turbomaskinen kan ju enklare se ut som origiginalmotorn vid bes om man vill det.
jo d e ju sant är ju inte värst mycket jobb iheller man(jag) spar ju såklart orginal avgas o så så allt bara e o sätta dit. icn kan ju få sitta kvar men tyrckrören måste såklart bort
Nä, så länge dom inte är anslutna nånstans så....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Peter Igelhammar
- Crew

Viktmässigt så e ju 8 ventilaren att föredra. Sen e det tydligen ganska enkelt o billigt att dra upp den i 200 häst. Så jag säger turbo!!!!
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Har du snurran för samma pengar och att den är fräsch så har du tjänat mer på att lägga i 8v turbosnurran. Det är lika mycket jobb för båda motorerna, om t.o.m. lite mindre jobb för 8v T. 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:vad grundar du det på? egna erfarenheter?Jaaacob wrote:Har du snurran för samma pengar och att den är fräsch så har du tjänat mer på att lägga i 8v turbosnurran. Det är lika mycket jobb för båda motorerna, om t.o.m. lite mindre jobb för 8v T.
Nejdå inte gjort det själv. Men allt är relativt. elen är på ett ungfär lika svårt som att sätta en mi16 i en 88a. = inte så svårt
Lättare med fästen osv. Sen är det mycket roligare med turbo efteråt, inte bara mi16.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Joakim Enoksson wrote:vad grundar du det på? egna erfarenheter?Jaaacob wrote:Har du snurran för samma pengar och att den är fräsch så har du tjänat mer på att lägga i 8v turbosnurran. Det är lika mycket jobb för båda motorerna, om t.o.m. lite mindre jobb för 8v T.
Nejdå inte gjort det själv. Men allt är relativt. elen är på ett ungfär lika svårt som att sätta en mi16 i en 88a. = inte så svårt![]()
Lättare med fästen osv. Sen är det mycket roligare med turbo efteråt, inte bara mi16.
Jacob kan el, Snillet kan el.
Alla kan inte el, man får inte glömma det.
Hans Hellström
-
B1ack_Mi16
Det er da _mye_ enklere med el. til en XU9J4Z Mi16 enn til en 2.0 8v turbo.
Uansett hvordan man vrir og vender på det.
Man har jo blant annet eventuelle startsperre problemer osv.
Dessuten så er en standard XU9J4Z en veldig passende motor til en 205 gti, trenger ikke mer enn dette, lettkjørt og fin.
Dessuten så er en standard XU9J4Z en veldig passende motor til en 205 gti, trenger ikke mer enn dette, lettkjørt og fin.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
B1ack_Mi16 wrote:Det er da _mye_ enklere med el. til en XU9J4Z Mi16 enn til en 2.0 8v turbo.
Helt rätt, den e ju bara å stoppa i bilen i princip, massa saker som e samma å bara å köra på.
Men trådskaparen funderar lite på nya utmaningar som jag läser det, och turbomotorn är ju onekligen en ny utmaning för honom. Dessutom går de å få en jäkla rulle på den maskinen om man vill det, till mycket lägre kostnad per hk än om du skall ha ut samma ur en Mi16.
Hans Hellström
SNILLET wrote:B1ack_Mi16 wrote:Det er da _mye_ enklere med el. til en XU9J4Z Mi16 enn til en 2.0 8v turbo.
Helt rätt, den e ju bara å stoppa i bilen i princip, massa saker som e samma å bara å köra på.
Men trådskaparen funderar lite på nya utmaningar som jag läser det, och turbomotorn är ju onekligen en ny utmaning för honom. Dessutom går de å få en jäkla rulle på den maskinen om man vill det, till mycket lägre kostnad per hk än om du skall ha ut samma ur en Mi16.
Jo jo, precis. Men hur man än vrider och vänder på det så är det egentlien "bara" plus och minus som ska till. Läser man schemat så är det inte så speciellt svårt. Men det är som snillet säger.
Den som är ovan, kanske behöver läsa upp sin teori lite =)
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
ja det blev ju många svar på en dag.
elen är inga problem inte heller mekaniken där e inget som en något problem igentligen utan e mest sugen på o prova nåt nytt.
200hk i en mi16 eller turbo kostar mig ingenting så det kvittar, ja vill bara prova något nytt så har man provat det också i just en 205a.
e där en turbo motor på skroten så blir det självklart det annars blir det en vanlig mi16 som ska skrämmas upp lite.
Det som ska plockas är iaf härva o box, mi16 låda och då motorn med alltihopa utom ic ev kommer ic rören plockas.
Problemet är somsagt med ev startspärr, ja vet dock hur man knäcker dom om dom inte är spärrade redan, så det får ja se när ja kommer dit helt enkelt. tänker inte åka 20+ mil utan någon motor alls iallafall!
Sitter där låg eller hög ohmiga spridare på turbon? för e det låg så har ja spridare som räcker till va turbon pallar max. då e det bara koppling som behövs. motorn ska självklart renoveras grundligt med ringar lager o alla packningar. vev och svänghjul kommer ev balanseras och ja funderar på att oringa blocket samtidigt som det även ska honas.
Men det är kanske lite overkill med oringning me tanke på att det går inte o få ner mer än ca 250hk i backen, förrens min fina rwd 205a e klar

elen är inga problem inte heller mekaniken där e inget som en något problem igentligen utan e mest sugen på o prova nåt nytt.
200hk i en mi16 eller turbo kostar mig ingenting så det kvittar, ja vill bara prova något nytt så har man provat det också i just en 205a.
e där en turbo motor på skroten så blir det självklart det annars blir det en vanlig mi16 som ska skrämmas upp lite.
Det som ska plockas är iaf härva o box, mi16 låda och då motorn med alltihopa utom ic ev kommer ic rören plockas.
Problemet är somsagt med ev startspärr, ja vet dock hur man knäcker dom om dom inte är spärrade redan, så det får ja se när ja kommer dit helt enkelt. tänker inte åka 20+ mil utan någon motor alls iallafall!
Sitter där låg eller hög ohmiga spridare på turbon? för e det låg så har ja spridare som räcker till va turbon pallar max. då e det bara koppling som behövs. motorn ska självklart renoveras grundligt med ringar lager o alla packningar. vev och svänghjul kommer ev balanseras och ja funderar på att oringa blocket samtidigt som det även ska honas.
Men det är kanske lite overkill med oringning me tanke på att det går inte o få ner mer än ca 250hk i backen, förrens min fina rwd 205a e klar
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld

Hur många kg skiljer det på gjutjärnarn och alumotorn, egentligen.
Med tanke på vad både jag och Hilke råkade ut för skulle jag inte våga bygga annat än en gjutjärnsmotor ocm jag skulle bygga en pug igen med lite power igen. .
Med tanke på vad både jag och Hilke råkade ut för skulle jag inte våga bygga annat än en gjutjärnsmotor ocm jag skulle bygga en pug igen med lite power igen. .
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Det är ju inte speciellt mycket med tanke på vad ett batteri väger, och det sätter man väl ändå bak. Personligen så föredrar jag nog gjutjärnsblocket för att slippa lösa foder. Men det är jag det. Finns säkert andra som tycker annorlunda.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jag hade stoppat i XU10J4R på 132hk, den ska du ju kunna regga med. Motorn är till synes identisk med XU10J4RS 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.