varför låter de om turbon??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Supra

varför låter de om turbon??

Post by Supra »

Ja sen jag satte dit öppet luftfilter så låter det birrrr om när jag släpper gasen.

När turbon laddar och jag släpper gasen för att växla eller bara släpper gasen så hörs de som att ladd trycket slår tillbaka på impellern i turbon och den ger ifrån sig ett lite roligt ljud..

Är de nån som vet om de ska vara så eller om de är skadligt? Har hört att rally bilarna har sådär, men att de även sliter grymt mycke på turbon...

MEn jag har även hört att Audi har de där systemet, så de låter när man släpper gasen.
MVH//Henrik || 405 T16
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Är ju säkert så att orginalfiltret dämpar ljudet åt bägge håll. Det ljudet har nog varit där även tidigare bara det att med orginalfiltret så har du inte hört det.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Sato

Post by Sato »

Du får väll detta ljud vid avsaknad/trasig dumpventil. Annars ska det väll bara "flosscha" å inte "birrrra" :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Originaldumpen är väl inte så stor, kan nog bli lite kvittrigt i den kanske, om det finns nån, inte alla som har det :roll:, av gamla bilar iaf, T16 är väl i gränslandet där.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
m@s

Post by m@s »

Kvittrandet kommer oftast fr att turbon vänder under ngn bråkdel av en sekund och "tryckutjämnar", spec vid avsaknad an en dumpventil.

Visst går det att köra så (har gjort d hela sommaren) men vid höga laddtryck finns ju alltid risken att knäcka axeln i turbon.
...å ja, (glid)lagren tar slut betydligt snabbare. :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

SNILLET wrote:Originaldumpen är väl inte så stor, kan nog bli lite kvittrigt i den kanske, om det finns nån, inte alla som har det :roll:, av gamla bilar iaf, T16 är väl i gränslandet där.

Sitter inte nån Dumpventil orginal på dom.
Men som dom andra har skrivigt är att det låter mer igenom ett "öppet" filter, dom där ljuden har du haft innan oxå bara org luftfilterbox dämpat bort det ljudet.
Supra

Post by Supra »

jaha ok, de kan vara så alltså:) men då har jag fått lite bra svar på detta ? tecken:P Tack för hjälpen..

Installera min turbo mätare igår föresten. upp till 3900rpm laddar den 0.8 bar och efter 3900rpm sjunker den dramatiskt ner till 0.5 - 0.6 bar. Jag kände på impeller axel när jag hade bort slangen, och de kändes som de va lite mycket glapp i den. Sen ligger de även väldigt lite olja i röret och även lite vid impellern oxå..Kan turbon va lite halv kass kanske?
MVH//Henrik || 405 T16
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Supra wrote:jaha ok, de kan vara så alltså:) men då har jag fått lite bra svar på detta ? tecken:P Tack för hjälpen..

Installera min turbo mätare igår föresten. upp till 3900rpm laddar den 0.8 bar och efter 3900rpm sjunker den dramatiskt ner till 0.5 - 0.6 bar. Jag kände på impeller axel när jag hade bort slangen, och de kändes som de va lite mycket glapp i den. Sen ligger de även väldigt lite olja i röret och även lite vid impellern oxå..Kan turbon va lite halv kass kanske?

Det får vara lite glapp radiellt/ upp och ner men inte axielt/in och ut (rätta mig om jag säger tvärt om)
För det radiella glappet blir mindre när du har oljetryck.
Turbon har ju gått ca 14-15000mil så den borde inte vara ny längre 8)
Supra

Post by Supra »

Ja just ja, den är ju inte kullagrad nä. När iofs är den ju kanske inte de:P
MVH//Henrik || 405 T16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:Kvittrandet kommer oftast fr att turbon vänder under ngn bråkdel av en sekund och "tryckutjämnar", spec vid avsaknad an en dumpventil.

Visst går det att köra så (har gjort d hela sommaren) men vid höga laddtryck finns ju alltid risken att knäcka axeln i turbon.
...å ja, (glid)lagren tar slut betydligt snabbare. :wink:

Välgärning att MONTERA en dump på en gammal T16 m.a.o. ?
Hans Hellström

Supra

Post by Supra »

tycker du att jag ska montera dump? Personligen tycker jag att dump är ganska fjortis..behöver jag inte montera en sådan så står jag gärna över :lol:
MVH//Henrik || 405 T16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Supra wrote:tycker du att jag ska montera dump? Personligen tycker jag att dump är ganska fjortis..behöver jag inte montera en sådan så står jag gärna över :lol:

Sitter på massor av bilar från fabrik, det är öppen dump du tänker på.
Hans Hellström

Supra

Post by Supra »

hehe jaha jag trodde du mena öppen dump:P kan man köpa en sluten dump eller vad de nu kallas för? eftersom dom inte är öppna så att säga?:P
MVH//Henrik || 405 T16
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

återcirkulerande dump.. övertrycket går tillbaka till systemet medans en öppen dump bara släpper ut det i luften och du får "fjortisljudet" ;)

wiki är skiten http://sv.wikipedia.org/wiki/Dumpventil 8)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Bengt C

Post by Bengt C »

Supra wrote:tycker du att jag ska montera dump? Personligen tycker jag att dump är ganska fjortis..behöver jag inte montera en sådan så står jag gärna över :lol:

Tvärtom, det är fjortis att köra utan recirkulation eller s.k. "dump". Funkar bara på Dieslar eller byggen där gasspjället sitter före kompressorn (vilket man inte vill av andra skäl.)
Supra

Post by Supra »

grym info:) nån som vet vart man kan köpa en sådan återcirkulerande dump?:)
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

Bengt C wrote:

Tvärtom, det är fjortis att köra utan recirkulation eller s.k. "dump". Funkar bara på Dieslar eller byggen där gasspjället sitter före kompressorn (vilket man inte vill av andra skäl.)

är inte riktigt med på vad du menar där..
MVH//Henrik || 405 T16
Bengt C

Post by Bengt C »

Många tycker att det är tufft när det tjoffar och har sig i kompressorn, men det är inte bra. Turbon tar skada av det och det är därför alla fabrikstillverkade turbobilar har en recirkulation över kompressorn.

Beskrivningen i Wikipedia stämmer inte så bra. Det är inte ett ökande tryck som är problemet. Problemet är snarare att flödet upphör när man stänger gasspjället. En centrifugalkompressor kan inte uppräthålla tryck när det inte samtidigt är ett flöde. Det krashar av samma skäl som ett flygplan droppar i baken om man försöker flyga långsamare än en viss hastighet, s.k. "stall". Problemet är exakt detsamma.

Därför förser man kompressorn med en recirkualtion som göra att det hela tiden finns ett flöde genom kompressorn, även då man släpper gasen. Sedan hur denna ventil ska styras, det är en annan sak. Har man ett motorstyrsystem som man kan programmera upp, kan man göra lite bättre lösningar än om man bara ställer en ventil så att ett visst övertryck utlöser ventilen (jag vet inte riktigt hur en "öppen dump" funkar). Om man bara jobbar med någon sorts övertrycksventil misstänker jag att kompressorvarvtalet sticker iväg lite vid växlingar. Det måste nämligen öka för att trycket ska öka. De blir ingen nämnvärd trycköking av att man bara stänger gasspjället.
Supra

Post by Supra »

Jag hitta en fin dump på cratix.

http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CRBOV06

Bara en fråga, vad ska man sätta på dom där 2 större anslutingarna? vad e de för slangar som ska dit?
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

ok, men då förstår jag lite bättre. Ska jag då sätta in en recirkulerande som den jag länkade då? eller vad trycker du?
MVH//Henrik || 405 T16
Post Reply