idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

-
power of dreams
power of dreams wrote:ok, vad är det för bultmönster på peugeot 205?
4x108
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Stofer wrote: Kan någon förklara mig vad R-däck egentligen är?
Något man kan ha på gata eller bara bana? Går de genom besiktningen?
http://www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Stofer wrote:vad kostar de?
T ex
http://www.nordendack.se/index.php/cPath/311
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Jönsson wrote:passar grenröret från en xud på något av xublocken?
alltså passar turbogrenröret från en turbodiesel på någon av peugeots bensinare?
Nej det gör det inte. XUD har både in och ut på samma sida av toppen!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Hannes Alvesson wrote:Varför sätter husvagns och husbilsägare skivor för hjulen?
Är det för att det ska se mer ut som ett hus eller är det för att skydda däcken från solen eller är det något smartare?
Jäkla bra fråga, har funderat på det där med.. Jag tror på det senare alternatviet.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jag tror det är för att man inte ska se att de lagt nycklar, plånbok och andra värdesaker på hemliga stället framför hjulenJaaacob wrote:Hannes Alvesson wrote:Varför sätter husvagns och husbilsägare skivor för hjulen?
Är det för att det ska se mer ut som ett hus eller är det för att skydda däcken från solen eller är det något smartare?
Jäkla bra fråga, har funderat på det där med.. Jag tror på det senare alternatviet.
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Decimal wrote:krille! wrote:Vad exakt är det som är så farligt med kokande kylarvatten, är det bubblorna eller temperaturen som är dåligt och isåfall varför?
Metalldelar och packningar tycker jag bör tåla lite mer än 100-120 grader utan att ta skada.
Måste väl vara bubblorna och temperaturen, Bubblorna/luften gör så att metallen inte kyls och blir bra mycket varmare än 100-120 grader. Så det blir massor med luft på ett visst ställe och så kanske vattnet kyler vid ett annat då blir det stora temp skillnader och metallen slår sig så packningar mm inte håller tätt
Har väl en gasblåsa bildats så vidgas den gärna, därför det är så viktigt med övertrycket i kylsystemet, med övertryck behövs högre temp innan vattnet förgasas till ånga. För det finns ställen i kylsystemet där vattnet SNABBT kan nå oerhörda nivåer om det tillåts bildas en gasblåsa.
Där är också svaret på frågan om varför det är jätteviktigt att inte slarva med urluftningen av kylsystemet vid påfyllning. Gör man det så finns det ju redan en luftficka där som kan djävlas....
Många motorer som gått hädan pga dålig urluftning.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Jaaacob wrote:Hannes Alvesson wrote:Varför sätter husvagns och husbilsägare skivor för hjulen?
Jo, jag tror också mer på det senare alternativet.
Får väl fråga en husvagnsägare någon gång.
boh
s2 rallye
s2 rallye
SNILLET wrote:Decimal wrote:krille! wrote:Vad exakt är det som är så farligt med kokande kylarvatten, är det bubblorna eller temperaturen som är dåligt och isåfall varför?
Metalldelar och packningar tycker jag bör tåla lite mer än 100-120 grader utan att ta skada.
Måste väl vara bubblorna och temperaturen, Bubblorna/luften gör så att metallen inte kyls och blir bra mycket varmare än 100-120 grader. Så det blir massor med luft på ett visst ställe och så kanske vattnet kyler vid ett annat då blir det stora temp skillnader och metallen slår sig så packningar mm inte håller tätt
Har väl en gasblåsa bildats så vidgas den gärna, därför det är så viktigt med övertrycket i kylsystemet, med övertryck behövs högre temp innan vattnet förgasas till ånga. För det finns ställen i kylsystemet där vattnet SNABBT kan nå oerhörda nivåer om det tillåts bildas en gasblåsa.
Så om jag tolkat det rätt är det inte temperaturen i sig som är problemet, utan bubblorna som i sin tur leder till höga temperaturer
Jag får tacka för båda era svar!
Tänkte kolla kompet på 306'an. men kompisen var osäker på om man var tvungen att koppla ur något i elsystemet. Han sa att om man bara rev av startkablarna och sen snurrade på startmotorn så kanske något i databoxen kunde balla ur eller dyl.. Kanske är så på jättenya motorer men 306'ans motor är väl egentligen inget under av teknik rent elmässigt iaf?
Någon måtta får det väl vara på vad dom hittar på. Man måste väl kunna ta ett simpelt kompprov. I värsta fall stiften är ju ändå ur så sätt kablarna på dom o låt fyrverkeriet spraka runt motorn. Då ska väl inte boxen kunna känna av något annat.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.