Hei, min RC er den første i Norge som har fått skiftet regreim! altså ingen har peiling på hvordan det skal gjøres riktig. jeg fikk skiftet regreimen i Mai og merket egentlig ikke at det var noe effektforskjell.
Men for 1 måned siden hadde jeg race mot en 206GTI helt orginal og bilene gikk helt LIKT!!
så det jeg lurer på er det noen som ser noe feil på dette bildet?
skal skruen være i midten av "hullet" eller til høyre som på bildet?
er ikke så veldig lett å se på bildet, så hvis dere trenger mer forklaring skal jeg prøve å tegne det opp!
NOPE ! de har ikke peiling rett og slett, det står ingen ting i instruksjonene fra servicebox jeg har vært hos peugeot i 4 timer idag, 3 stykker så på bilen, 2 verksmestere og 1 mekaniker! verksmesteren mener denne "skruen" "pinnen" skal sitte midt i hullet for å justere slakken begge veier, sånn den sitter nå mener han den bare justerer ene veien!
ingen feilkoder, eneste vi fant var at når man gir full gass står det bare halv gass i hjernen, dette fikk vi fikset men hjalp ikke noen ting.
jeg har også snakket med 2 andre verksmestere på forskjellige steder i Norge som sier det samme som verksmester 1!
så det ligger vel kanskje noe i det?
Spjeldet mitt åpner 73,8 grader er dette riktig??
motoren "surkler" også litt når man gir gass på lave turtall noen som vet noe om det?
ingen her som kan hjelpe meg litt ?
Om det er noen som gidder å gå ut å skru av kamrem/regreim dekslet å se om "skruen" sitter likt?
eller har bilder fra regreim skifte?
jeg vet det er helvetes trangt å få av dekslet som sitter med 5 skruer men er det noen som gidder, så slipper jeg masse masse tid på å prøve å finne ut om det er riktig.
Verkar vara ett vanligt fel, sannolikt sitter avgaskammen nån kugge fel (där är tydligen två hål i toppen och man ser inte så det är lätt att "felnolla" om man snurrar på dreven).
okei, så det går ann å låse av kammene på 2 steder?
hmm er det noen som har bilder, tegninger, mer info på kamrem bytte?
jeg trenger alt jeg kan få.
er ikke så morsomt å kjøre RC når du blir frakjørt av en GTI :\
Det står i servicebox hur man ska göra, är även ditskrivet nu att man ska BYTA avgaskamdrevet. Dreven i sig är inte justerbara då du har ett fritt roterande vevaxeldrev ist. Dock så är ju Insugkammen/drevet av VVT typ.
*EDIT*
Har kollat på norska servicebox och det finns instruktioner där oxå. (ibland finns inte vissa saker på "rätt" språk)
Men kolla nollning av motor, det har säkert blivit nått fel där.
takk for hjelp:) er det noen andre ting som kan gjøre at den går dårlig?
eneste jeg har gjort er å bytte til Twister greenfilter, så har fjernet alt orginalt av luftinntak, er det noen av disse små "rørene" som er igjen etter det som kan lage noe krøll?
Daniel206RC wrote:takk for hjelp:) er det noen andre ting som kan gjøre at den går dårlig? eneste jeg har gjort er å bytte til Twister greenfilter, så har fjernet alt orginalt av luftinntak, er det noen av disse små "rørene" som er igjen etter det som kan lage noe krøll?
Har du kollat kompressionen på cylindrarna med mätare?
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
nei, det har vi ikke gjort. der hvor jeg fikk gjort regreim bytte, mener de det ikke er noe galt.
så hvis de skal gjøre noe må jeg bestille teknikker time, så en teknikker kan få sett på motor.
hvis de finner noe feil som har med regreimbytte så tar de regningen, finner de ikke feil må jeg betale.
MEN de vet jo ikke hva de leter etter! for det er aldri blitt gjort før:\
Jeg var på et annet peugeot verksted igår der hjalp de meg med litt feilsøking, ingen feilkoder fra noen sensorer eller kammene:\
de resatt tomgangsminnet og spjeldet men det hjalp ingenting.
jeg kommer til å ta en effektmåling på bilen for å konstatere at den ikke har 177 HK!
Jag tänkte bara då så att man kunde utesluta att något inte gått sönder mekaniskt. Det är inte omöjligt att vtc-navet som omskrivs ovan kan ha "gått sönder" så det står en bit fel.
Det är synd att dagens tekniker/bilmekaniker idag förlitar sig på felsökning system helt och hållet. Att de inte FELSÖKER en bil är tråkigt. Det är ju ändå deras jobb?
Nåja, hoppas de finner något fel, och att det är deras fel.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Daniel206RC wrote: så det jeg lurer på er det noen som ser noe feil på dette bildet? skal skruen være i midten av "hullet" eller til høyre som på bildet?
Jag har tittat lite nu och det ser likadant ut på mitt drev, mer åt höger i bild än i mitten.
Kanske står en kugge fel på drevet? Sitter kontakten i till vvt?
Richard Gustavsson wrote:Det står i servicebox hur man ska göra, är även ditskrivet nu att man ska BYTA avgaskamdrevet. Dreven i sig är inte justerbara då du har ett fritt roterande vevaxeldrev ist. Dock så är ju Insugkammen/drevet av VVT typ.
Varför och när ska man byta avgasdrevet?
Hur fungerar det med fritt roterande vevaxeldrev? Det spänns med fläktremshjulet som sitter utan på precis som renault?
Richard Gustavsson wrote:Det står i servicebox hur man ska göra, är även ditskrivet nu att man ska BYTA avgaskamdrevet. Dreven i sig är inte justerbara då du har ett fritt roterande vevaxeldrev ist. Dock så är ju Insugkammen/drevet av VVT typ.
Varför och när ska man byta avgasdrevet?
Hur fungerar det med fritt roterande vevaxeldrev? Det spänns med fläktremshjulet som sitter utan på precis som renault?
Japp med vevaxelbulten släååt så snurra vevaxeldrevet heltfritt, det ät förspänningen/fastpressning mot vevaxelremskivan som håller den på plats.