Har fått felet "electronic ignition fault" på min 406 hdi -00 ett par gånger nu. Motorn stannar och går inte att starta igen, startmotorn går men den tänder inte, symbolen för startspärr visas på instrumentpanelen. Efter lite joxande med bortkopplande av batteri, styrenhet och en annan liten box intill styrenheten har jag hittils lyckats få igång den efter en stund (10-15min) igen, sedan kan den gå utan problem i flera veckor. Jag vet inte om det har något samband, men vid samtliga tilllfällen har jag kört sakta på hög växel.
Någon som vet vad som kan vara fel?
Finns det någon bra metod att återställa felet om det skulle inträffa igen?
/mvh ulf
"electronic ignition fault" 406 Hdi -00
Så verkar det äntligen som detta har löst sig! Efter att ha glott en stund på elschemat i Haynes-manualen så blev jag misstänksam mot ett relä som sitter i samma plastlåda som motorstyrboxen, det sköter matning till en massa olika saker i motor-systemet, det så kallade "dubbelreläet". Det är ett "helbakat" relä, men om man sågar försiktigt med ett bågfilsblad nere vid foten så kan man sedan lyfta av överdelen som ett lock. Körde så ett tag tills bilen stannade igen och tittade sedan på reläet, det visade sig att endast en del av reläet var draget med tändningen på, om man petade till på "tungan" så klickade det till, reläet drog och bilen gick att starta direkt!! Köpte sedan ett nytt relä (180kr) och inga problem efter detta.
/ulf
/ulf
ulf_s wrote:Så verkar det äntligen som detta har löst sig! Efter att ha glott en stund på elschemat i Haynes-manualen så blev jag misstänksam mot ett relä som sitter i samma plastlåda som motorstyrboxen, det sköter matning till en massa olika saker i motor-systemet, det så kallade "dubbelreläet". Det är ett "helbakat" relä, men om man sågar försiktigt med ett bågfilsblad nere vid foten så kan man sedan lyfta av överdelen som ett lock. Körde så ett tag tills bilen stannade igen och tittade sedan på reläet, det visade sig att endast en del av reläet var draget med tändningen på, om man petade till på "tungan" så klickade det till, reläet drog och bilen gick att starta direkt!! Köpte sedan ett nytt relä (180kr) och inga problem efter detta.
/ulf
de var bra gjort att lokalisera de felet, elfel kan vara extremt svårt att lösa ibland
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
- Richard Gustavsson
Bengt C wrote:Instämmer, det var skarpt! De flesta bara skyller på "elfel". Det är en helt annan grej att finna och lösa dem. Sedan är ju Peugeot helt i en klass för sig när det gäller elfel. Vet inte om någon annan biltillverkare kan få "ignition fault" på en Diesel
Är ju mera elektronik på en nyare diesel än en bensinare
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo