FAQ: Att hålla i gång sin 405 T16 och Mi16x4

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
lumpan

Post by lumpan »

Benjamin wrote:Motorstörningar T16

Dessa två är bekräftade, men det finns en till som jag och många utsatts för och det felet finns det bara teorier om.
Det som händer är att vid hastigheter strax över 200km/h tänds motorlampan och tändningen klipper ner till 3000RPM.
När det händer mig måste jag stanna och låta bilen kallna för att spärren ska försvinna.
Rosefors nämnde på sommarträffen 2008 att när det händer honom behöver han bara koppla ur och låta den gå ner på tomgång och sen gasa på igen så är spärren borta.

De teorier som finns har med hastighetsgivaren på växellådan (eftersom det händer oftast nånstans strax över 200 blås), men en troligare orsak har med laddtrycksregleringen och Overboosten att göra.
Det var Rosefors som kom med den idén också i somras.

Haft samma bekymmer, men aldrig hänt då jag har haft ca 95% gas istället för plattan i mattan...

Först trodde jag att spolarna överhettades då man sällan ligger fullt så länge på någon annan växel, kör jag lugnt så förvinner "cutten" efter ett tag då spolarna kylt ned sig..
Kanske köra utan locket över spolarna?
Men, varför sker detta inte på 95% gas då? bör bli lika varmt så min teori är ju skrotad.!

Aja, ingen bekräftad anledning finns.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

lumpan wrote:
Benjamin wrote:Motorstörningar T16

Dessa två är bekräftade, men det finns en till som jag och många utsatts för och det felet finns det bara teorier om.
Det som händer är att vid hastigheter strax över 200km/h tänds motorlampan och tändningen klipper ner till 3000RPM.
När det händer mig måste jag stanna och låta bilen kallna för att spärren ska försvinna.
Rosefors nämnde på sommarträffen 2008 att när det händer honom behöver han bara koppla ur och låta den gå ner på tomgång och sen gasa på igen så är spärren borta.

De teorier som finns har med hastighetsgivaren på växellådan (eftersom det händer oftast nånstans strax över 200 blås), men en troligare orsak har med laddtrycksregleringen och Overboosten att göra.
Det var Rosefors som kom med den idén också i somras.

Haft samma bekymmer, men aldrig hänt då jag har haft ca 95% gas istället för plattan i mattan...

Först trodde jag att spolarna överhettades då man sällan ligger fullt så länge på någon annan växel, kör jag lugnt så förvinner "cutten" efter ett tag då spolarna kylt ned sig..
Kanske köra utan locket över spolarna?
Men, varför sker detta inte på 95% gas då? bör bli lika varmt så min teori är ju skrotad.!

Aja, ingen bekräftad anledning finns.

jag tror att du har rätt i din teori.

om du kör på 95% gas så fungerar det just pga att du kör inte med overboost funktionen det kan vara denna som släcker gnistan som verkar bli svagare vid långvarig körning över 200. det är min teori.

Alltså spolarna blir för varma och overboost funktionen släcker gnistan men 95% gas fungerar.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
lumpan

Post by lumpan »

Har aldrig kört overboost på min bil..
Visst, Ecun känner väl av laddtrycket ändå genom mapsensorerna..
MEN, med originalturbo så når du INTE upp till några 1.3 bar över 6k rmp.. inte ens 1.0 bar!
Alltså faller teorin med overboost också enligt mig..
Kolla dom få bänkpapper som finns med VAT25, INGEN bil jag sett håller mer än 0.8-0.9 bar över 6k rpm pga för högt mottryck..
Kanske med större downpipe så kan du hålla uppe trycket en stund till..
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

dåligt med uppdateringar :roll:

ingen som sitter på mer info?

Jag snackade med peugeot i malmö ida skulle tydligen ringa en som hette ulf där imorn för han ja pratade med visste inte hur mycket info dom kunde släppa ut till allmänheten....dom dör ju säkert av att släppa ut lite info om t16 och mi16x4... :x
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Får väl dela av mig av mina erfarenheter av denna modell.

Jag tycker att en T16 är en tämligen tam maskin i sitt originalutförande. Ganska trött (som en 205 mi16 ungefär), törstig, kassa bromsar och sunkig fjädring. Dock sjukt kul på snö och grus! Dock går det få rätsida på det mesta med ganska små medel.

Transmission:
Tycker Benjamin har beskrivit det som är värt att veta om denna modell. Det enda jag kan komma på som han inte nämnt är att om man skulle rasa innehållet i växellådan men huset går att rädda så bör det fungera att ta drevsatsen från vilken ME-5 låda som helst. Utväxlingen är dock unik för T16-lådan men det kanske kvittar om man kan komma billigt undan efter ett eventuellt ras. Så reservdelar till innehållet i växellådan bör det finnas gått om.

Motor:
Verkar bombsäker och tål som redan skrivits, mycket ladd. Originalturbon kommer till korta väldigt fort bara. Vid 6-7k rpm så har man max 1 bar i ladd vilket är på tok för dåligt om man vill ha lite skjuts i grejerna. Budgetvarianten är att surfa in på 200sx-forumet och köpa sig en rasad T28 från en S14. Skruva av impeller och kompressor och bulta dit på din VAT25a och vips så har du en VAT28a! En litte biffigare WG skadar inte heller. Jag körde med en från en HX35a vill jag minnas (drygt ett bar i grund). Är man seriös så pillar man i nya lager i turbon innan montering. Finns att köpa på SL-turbo eller ebay för någon tusing. När detta är gjort så kan det vara på sin plats att plocka bort katten eller sätta dit ett race-dito samt bygga sig ett fullflåsavgas. Bör minska avgasmottrycket en aning iaf.

Nu när vi har rustat för mycket ladd vill vi ju helst få ner insugstempen. Finns två vägar att gå så som jag ser det. Antingen göra lite plats i nosen och knöla ner en vanlig luftkyld IC. Kanske det bästa alternativet. Det andra alternativet är att separera det lilla kylet till chargecoolerna med det stora kylet och flytta fram det till nosen. Under grillen eller i frontspoilern. Skaffa sedan en pump som klarar att hålla ganska bra tryck. Biltema har en för knappa tusingen som funkar. Väsnas dock en del. Gör sedan en egen vattenkrets till pump-chargecooler-kyl. Gärna med eget expansinonskärl. Blir lättare att få ut luften då. Detta bör sänka insugstempen en aning= mer pulver.

Jag körde med den här setupen och 1,5 bar i ladd, stumt till varvbryt. Sölade på lite extra sås mha en progressiv btr. Blev rejält mycket piggare. Dock tror jag att den skulle mått bra av lite argare kammar. S16 kammarna passar rakt i och borde göra susen.

Åka bana:
T16 är ju som bekant rätt tung i nosen och det i kombination med mjuk fjädring gör den rätt lam när det svänger. Till att börja med kan man riva bort så mycket onödigt skrot från nosen som bara är möjligt. Batteri, AC, dämpmattor osv. Kommer inte ihåg hur många kilo jag bantade bort från min men varje kilo gör nytta! Nästa uppgraderingen jag gjorde på min var att montera ett par Dynamic-coilovers med ledlagrade toppmonteringar. För säkerhets skull förstärkte jag upp tornen i samma veva också. Med de benen kunde jag ställa upp till ca -1,5 grader camber vill jag minnas. Detta gjorde verkligen susen. Helt plötsligt gick bilen dit man ville. Bakvagnen var mjuk och skumpig men ändå inte så det störde. Bakhjulen ska ju liksom bara åka med ändå.. Ska tydligen, som Snillet var inne på, gå att sätt dit någon citroenklocka med inbyggd dämpning och därmed få lie bättre stuns i baken.

Bromsarna gick att få skaplig fason på med hjälp av nya bromsslangar och BRA bromsvätska (inte Biltemas alltså. Tro mig, har nästan hamnat i gruset uppe i kvarnen pga den). Dock skulle jag aldrig våga köra typ Anderstorp med den bromssetupen. Coupé bromsarna ihop med vettiga belägg ska råda bot på det problemet.

Att tänka på vid bankörning med T16 är att värmeutvecklingen är enorm och för er som tittat ner i motorrummet på en vet att det är ganska fullt med prylar nedstoppat där. Saker och ting har en tendens att smälta. Jag körde alltid med strålkastaren på vänstersidan borttagen för bättre kylning.

Det var allt jag kunde komma på rent spontant..
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
lumpan

Post by lumpan »

Är enda anledningen att man inte använder hela T28an för att behålla VAT:en eller passar den inte rakt av?
Mvh
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Johannes Karlsson

lumpan wrote:Är enda anledningen att man inte använder hela T28an för att behålla VAT:en eller passar den inte rakt av?
Mvh

T28an har en helt annan avgasfläns. Vill till en adapter isf.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Johannes Karlsson wrote:
lumpan wrote:Är enda anledningen att man inte använder hela T28an för att behålla VAT:en eller passar den inte rakt av?
Mvh

T28an har en helt annan avgasfläns. Vill till en adapter isf.

finns många t28 med t25 fläns.

Vad för vattenpump körde du till icn? kan du länka till biltemas sida? ja har kikat lite och hittar ingen vettig.

Funderar på en vanlig soppapump, bensin i sig smörjer ju ingenting men glykol har ju faktist smörjande egenskaper.
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
Benjamin

Post by Benjamin »

http://img144.imageshack.us/img144/4831 ... susjb2.jpg

Och VAT25 har en unik avgasfläns.
Biltemas vattenpump för en tusing ska fungera utmärkt.
Jag har köpt mig en sån men inte monterat ännu.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Benjamin wrote:http://img144.imageshack.us/img144/4831/vat25dessusjb2.jpg

Och VAT25 har en unik avgasfläns.
Biltemas vattenpump för en tusing ska fungera utmärkt.
Jag har köpt mig en sån men inte monterat ännu.

okej, en sån på båt delen?

är inte vat25 samma fläns som garret t25?

För motorn åker ut imorn så tänkte passa på o köpa på mig så mycket som möjligt imorn innan allt stänger. får åka en sväng till biltema på lörda o köpa mig en sådan pump.

edit. Finns det några flödes uppgifter på orginal vatten kylda icn?
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
Benjamin

Post by Benjamin »

T25

Image

VAT25
Image

Det är några skillnader i bultcirkeln som synes och hålet.

Biltemapumpen finns på båtavdelningen.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Johannes Karlsson

205GTI-88 wrote:

För motorn åker ut imorn så tänkte passa på o köpa på mig så mycket som möjligt imorn innan allt stänger. får åka en sväng till biltema på lörda o köpa mig en sådan pump.

Du ska inte sätta dit en alu-ic istället då? Tror (observera tror) faktiskt den är effektivare plus att du spar vikt och slipper det sjukt störande ljudet från pumpen. Vill minnas att det var någon norrbagge som bytte sin chargecooler (med separat vattenkrets) mot en alu-IC och vid samma ladd som innan så började den gå loss på kopplingen.

Nä, en riktig IC och ett par vassare kammar så är du nog hemma;)
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
lumpan

Post by lumpan »

Johannes Karlsson wrote:
205GTI-88 wrote:

Du ska inte sätta dit en alu-ic istället då? Tror (observera tror) faktiskt den är effektivare plus att du spar vikt och slipper det sjukt störande ljudet från pumpen. Vill minnas att det var någon norrbagge som bytte sin chargecooler (med separat vattenkrets) mot en alu-IC och vid samma ladd som innan så började den gå loss på kopplingen.

Nä, en riktig IC och ett par vassare kammar så är du nog hemma;)

Tror också på alu-ic istället!
Störst anledning för mig skulle vara, precis som du skriver, Sjukt störande ljud från pumpen!!
Har en sådan inkopplad och körde mest med den avstängd när jag inte gasade för att slippa ljudet!
Eller hittar man en bättre (läs tystare) pump

Kör nog en enkel VAT28 setup framöver tror jag, S16 kammar sitter ju redan där så det får duga.

Flöden på org chargecooler-system.. Lånar lite skrift från herr Charles Atard.

First, what flow through the intercooler is needed, and for what purpose ?
A first measurement is needed: at 3000 rpm full load, 1.4 bar boost, I've measured air temperature at compressor output to be 100°C (intake air was 0°C).
Suppose we want to drop air temperature from 100°C downto 0°C. At 3000 rpm, flow is 30 liters / s (VE taken to 100%). Density of air is 2.2 kg / m^3, heat capacity is 1.0 kJ/kg/°K.
Overall, this makes a thermal power to sink of 6.6 kW. Intercooler has about 70% efficency, so that's an equivalent 9.4 kW to get rid of.

So what's the flow of water needed to remove that thermal power ? Knowing heat capacity of water is 4 kJ/kg/°K (coolant should be close to 3-4) and we suppose water temperature increases of 30°C (that's a "choice").
This makes a volumetric flow 4.7 liter / minute. This is of course an estimation, but necessary to know what should be done.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

lumpan

Post by lumpan »

En till sak.!
Downpipe.. Orginal har en innerdiameter på ca 46mm.. Sjukt liten.!
Bygg grövre om du ändå ska ner med motor osv.!
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Jo det bästa är ju såklart en fet ic i fronten.

MEN.

Vill ha bilen i helt 100% orginal utförande kommer inte röra en pinal på utseendet. och jag vill helst ha kvar acn, men fronten åker ju av när motorn åker ut imorn så vi får se kan ja så blir det en alu ic, det är ju inte lönt o sätta dit en liten då kan ja likabra köra med orginal.

Men en soppa pump måste funka strålande? ja tror ja ska prova en soppa pump och det inte blir en alu ic.
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
lumpan

Post by lumpan »

Soppapump, ja kanske..
Beror på vilket tryck man får.. för mycket är ju inte bra, samt ska inte heller flödet vara för högt då vattnet inte hinner kylas tillräckligt.!
Men skoj om du skulle prova.!
Missa inte att flytta kylaren hur som helst.. ovanpå den vanliga får den inte mycket kylande luft på sig.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

lumpan wrote:Soppapump, ja kanske..
Beror på vilket tryck man får.. för mycket är ju inte bra, samt ska inte heller flödet vara för högt då vattnet inte hinner kylas tillräckligt.!
Men skoj om du skulle prova.!
Missa inte att flytta kylaren hur som helst.. ovanpå den vanliga får den inte mycket kylande luft på sig.

nä det är klart men sålänge där inte är nån form av flask halls så borde där inte bli något tryck alls i stortsett har en soppa trycks mätare som ja kan koppla in för o va säker men sålänge det ligger runt 0.5bar eller mindre så e det lugnt. tror en soppa pump bör funka strålande dom flödar inte så jävla mycket d e ju några liter i minuten.

Trodde den kylaren satt ihop med den till motorn. men men där ser man.
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
clabbe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by clabbe »

har front monterad alu ic på min med fungerande ac dock annan front :roll:
405 t16 -93 svart
406 v6 kombi -99
J5 -90 vit trailer master
1290
munne

Post by munne »

Jag har en Bosch-pump monterad går hur tyst som helst:)
PSC's private surgeon:)
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Efterssom jag inte får några svar i motordisutions(split) tråden så lägger ja det här istället. trots allt rätt bil 8)

205GTI-88 wrote:Här e Benjamins Växel förare
Image

Här är min Växel förare
Image

Och i mina ögon ser det rätt ut, MEN går det att skjustera denna på något vis?
Provade flera gånger med motorn i bilen på pallbockar att backa och det fungerade klockrent.
Provade även nu innan ja tog isär lådan och det fungerade klockrent att backa. Så vafan kan det vara!? :x
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti röd - såld
Image
Post Reply