Slänger in lite bilder på skönheten som inhandlades igår för en sympatisk summa, följt av lite frågor:
(Ursäkta skuggan på sidan från en hockeyrinkslampa, men det var enda stället det fanns något sånär mycket ljus på i närheten...!)
1. Varför låter en summer "tick, tock"......."tick, tock" varje gång jag slår av bilen?
2. I hatthyllan finns det två inbyggda, uppdragbara, solskydd. Vad ska dom fästas i i uppdraget läge? Jag hittar inga fästpunkter i taket.
3. Är verkligen inte ratten inställbar på nått sätt?
4. Finns det BX-försäljningsbroschyrer att titta på/ladda ner online?
5. Vad är maxstorlek på fälgar/däck som går in under "kjolarna" bak, och med vilket ET?
6. Passar orginal 405-fälgar rakt på, och tvärs om?
7. Bakrutetorkaren har slutat vifta, vart är första stället att börja felsöka? (Vanligt fel?)
8. Finns det något effektivt och relativt enkelt att få bort röklukt i en bil?
Lite om bilen:
Den är, om jag får säga det själv, troligtvis årets BX-kap!
Det är alltså en BX Break (kombi) -90 det handlar om, en TRI med JAZ-motorn på 122 hk.
Förra ägaren flyttar till en ö i medelhavet här i December och hade ursprungligen tänkt ta bilen med sig, men insåg till slut att det både var mycket enklare och billigare att flyga. Därför är bilen i absolut toppskick och nyligen storservad med alla vätskor, nytt batteri, ny generator, nya/fyllda klockor med nya rör etc.
All plast på bilen är hel, alla plåt är fin och aldrig omlackad någonstans - ett parkeringsuppslag på ena bakdörren det är alles. 99,9% rostfri.
Invändigt är den som ny i princip och all utrustning funkar prima (el-hissar runt om, centrallås, cd-stereo etc.), dessutom har den motorvärmare, takräcken och dragkrok.
Utöver detta medföljde diverse småsaker inköpta inför resan (extra lampor, Haynes-manual, 12v ficklampa, startkablar m.m), och bilen besiktigades i Augusti med blankt papper.
Allt detta för ett pris långt under 10.000 kr...
.
.
.
Varför skaffade jag inte BX tidigare...?