Min nya BX19 TRI Break + BX-relaterade frågor

Här samlar vi allt som är specifikt för Citroën
Henkan

Min nya BX19 TRI Break + BX-relaterade frågor

Post by Henkan »

Skepp o hoj,

Slänger in lite bilder på skönheten som inhandlades igår för en sympatisk summa, följt av lite frågor:

Image
Image
Image
(Ursäkta skuggan på sidan från en hockeyrinkslampa, men det var enda stället det fanns något sånär mycket ljus på i närheten...!)

1. Varför låter en summer "tick, tock"......."tick, tock" varje gång jag slår av bilen?

2. I hatthyllan finns det två inbyggda, uppdragbara, solskydd. Vad ska dom fästas i i uppdraget läge? Jag hittar inga fästpunkter i taket.

3. Är verkligen inte ratten inställbar på nått sätt?

4. Finns det BX-försäljningsbroschyrer att titta på/ladda ner online?

5. Vad är maxstorlek på fälgar/däck som går in under "kjolarna" bak, och med vilket ET?

6. Passar orginal 405-fälgar rakt på, och tvärs om?

7. Bakrutetorkaren har slutat vifta, vart är första stället att börja felsöka? (Vanligt fel?)

8. Finns det något effektivt och relativt enkelt att få bort röklukt i en bil?

Lite om bilen:
Den är, om jag får säga det själv, troligtvis årets BX-kap!

Det är alltså en BX Break (kombi) -90 det handlar om, en TRI med JAZ-motorn på 122 hk. :D

Förra ägaren flyttar till en ö i medelhavet här i December och hade ursprungligen tänkt ta bilen med sig, men insåg till slut att det både var mycket enklare och billigare att flyga. Därför är bilen i absolut toppskick och nyligen storservad med alla vätskor, nytt batteri, ny generator, nya/fyllda klockor med nya rör etc.

All plast på bilen är hel, alla plåt är fin och aldrig omlackad någonstans - ett parkeringsuppslag på ena bakdörren det är alles. 99,9% rostfri.

Invändigt är den som ny i princip och all utrustning funkar prima (el-hissar runt om, centrallås, cd-stereo etc.), dessutom har den motorvärmare, takräcken och dragkrok.

Utöver detta medföljde diverse småsaker inköpta inför resan (extra lampor, Haynes-manual, 12v ficklampa, startkablar m.m), och bilen besiktigades i Augusti med blankt papper.

Allt detta för ett pris långt under 10.000 kr... :wink: 8)
.
.
.
Varför skaffade jag inte BX tidigare...? :P
.: CIDADÃO DO MUNDO :.

Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Har hört att ett fat med ättika tar bort rökdoft från hus o sånt, kanske funkar i bilen också? luktar lite skarpt ett par dagar bara :P

Bakrutetorkaren tvärdog på min 205'a, kollade säkringar o grejjor men allt var helt, var kolet i motorn till torkaren som hade lossnat och satt sig på tvären, var bara att ta en annan motor och byta ut hela skiten.. men har du tur så e det något billigare/enklare ;)

Enligt någon hemsida ja hittade så skulle et't vara samma på 405'an som bx så det e ju bara att prova.. tror borbetfälgarna hade sett rätt skumma ut på bx'en men kan ju va värt att prova!
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Har bara ett bra svar på punkt 8. Tänd en cigarett själv och rök lite så känner du inte av lukten.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Henkan

Post by Henkan »

R-Gubbe wrote:Har bara ett bra svar på punkt 8. Tänd en cigarett själv och rök lite så känner du inte av lukten.

Själv kan jag nog leva med lukten (det är inte sååå mycket), men det är trist när man bjuder vakra mademoiseller på en åktur...! Ättikstipset ska provas, tack J.

Fler frågor:

9. Fanns/finns det BX'ar med armstöd mellan framstolarna, som man kan graverobba ifrån?

10. BX'ens klocka (den tidvisande sorten) lider av samma problem som den i min 405:a; den fungerar högst sporadiskt och siffrorna försvinner. Finns det någon fix, eller nyproducerade klockor att köpa?

HellMek
Crew
Crew

Re: Min nya BX19 TRI Break + BX-relaterade frågor

Post by HellMek »

Henkan wrote:
1. Varför låter en summer "tick, tock"......."tick, tock" varje gång jag slår av bilen?

2. I hatthyllan finns det två inbyggda, uppdragbara, solskydd. Vad ska dom fästas i i uppdraget läge? Jag hittar inga fästpunkter i taket.

3. Är verkligen inte ratten inställbar på nått sätt?

4. Finns det BX-försäljningsbroschyrer att titta på/ladda ner online?

5. Vad är maxstorlek på fälgar/däck som går in under "kjolarna" bak, och med vilket ET?

6. Passar orginal 405-fälgar rakt på, och tvärs om?

7. Bakrutetorkaren har slutat vifta, vart är första stället att börja felsöka? (Vanligt fel?)

8. Finns det något effektivt och relativt enkelt att få bort röklukt i en bil?

1. Var låter det ifrån?

2. Jag har aldrig haft break så jag vet inte.

3. NEJ!

4. Google ;)

5. Är lite petigt. Jag har själv kört med 195/50-15 på 7" fälg och ET15. Men jag vet folk som kört 215/xx-17" men inte vad dom haft för ET.

6. Både och. Plåtisarna på båda har väl ET25, så där är inga problem. Mi16 alu har ET29, det går men är fult. Bättre med spacers isf

7. Elmotorn.

8. Finns spray som dödar all lukt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Henkan wrote:
9. Fanns/finns det BX'ar med armstöd mellan framstolarna, som man kan graverobba ifrån?

10. BX'ens klocka (den tidvisande sorten) lider av samma problem som den i min 405:a; den fungerar högst sporadiskt och siffrorna försvinner. Finns det någon fix, eller nyproducerade klockor att köpa?

9. Aldrig sett :( Fanns på Xantia, men ovanliga. Dom bör gå att trixa dit.

10. ALDRIG sett en som inte funkar. Hämta ny på en närbelägen skrot, annars kanske jag har nån.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Henkan wrote:Varför skaffade jag inte BX tidigare...? :P

Tar tid för vissa att skåda ljuset ;)

BX är det perfekta insteget. Sen måste man bara prova XM och Xantia med ;)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Träffpunkt 80 verkar inte haft nån BX hittils, så du blir först nästa sommar! :)

Har varit på väg att bli BX-ägare en 3-4 gånger. Första gången runt -96 när det var en 16 Valve som var det tänkta bytet. Det blev en 405 SRi! :oops:

Otroligt fula men charmiga och underskattade bilar de där! :thumbup:
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär H wrote:Träffpunkt 80 verkar inte haft nån BX hittils, så du blir först nästa sommar! :)

Har varit på väg att bli BX-ägare en 3-4 gånger. Första gången runt -96 när det var en 16 Valve som var det tänkta bytet. Det blev en 405 SRi! :oops:

Otroligt fula men charmiga och underskattade bilar de där! :thumbup:

Har varit på väg båda gångerna, men släpper dom in en -90 tro? ;)
Henkan

Post by Henkan »

TheDagger wrote:1. Var låter det ifrån?

2. Jag har aldrig haft break så jag vet inte.

3. NEJ!

4. Google ;)

5. Är lite petigt. Jag har själv kört med 195/50-15 på 7" fälg och ET15. Men jag vet folk som kört 215/xx-17" men inte vad dom haft för ET.

6. Både och. Plåtisarna på båda har väl ET25, så där är inga problem. Mi16 alu har ET29, det går men är fult. Bättre med spacers isf

7. Elmotorn.

8. Finns spray som dödar all lukt.

1. Var precis ute och körde nu (middag, bio & fyllechaffis åt två greker) och lyssnade igen. Det verkar komma från högtalarna, tre snabba syntetiska "tick, tock" i en följd, vilket nu får mig att tro att det helt enkelt är stereon (Sony) som säger "hejdå!".

2. ...

3. OK, då vet jag. :wink:

4. Haha, ja - men jag tänkte att det kanske var någon som satt på en bra länk i stil med gtiklubbens VW arkiv! [-o<

5. Tack, då har man lite nuffror att gå efter! :thumbup:

6. OK.

7. Ska riva luckan imorrn så får vi se, hittade en Haynes i sidofacken ovanför bakhjulen.

8. OK, ska kika efter den. Du råkar inte veta vad den heter? Har satt i en sån här parfymflaska på luftutblåset som sägs ta bort röklukten, men det känns mest som att den döljer den med en annan lukt - och man vill ju inte köra med en sån resten av livet...! Update: Hittade svaret; "Yocoair". Finns på ClaesOhlsson och är utprovat av bl.a. Linköpings Universitet. Mkt bra rekomendationer, ska genast prövas!

9. Asch, det var synd - det enda som jag riktigt saknar. Då skulle det ju verkligen bli fåtölj-känsla där frame i kajutan!

10. Jasså? Kanske jag som haft en osedvanlig otur då, ty bägge bilarna har samma fel. Den lyser grönt och fint, men siffrorna försviner ibland så man får knäppa till den med fingrarna för att få den att "hoppa igång" igen. Ibland tycks även tiden stått stilla.

Pär H: Jasså? Ja jag var ju där som enda 405:a förra året, och det var en fantastiskt trevlig träff! Varit sugen på en BX flera gånger tidigare, med det har alltid fallit på att de är just lite fula ( :oops: ) och att dom flesta exemplaren tyvärr är lite muggiga numera...! Faktum är att det första min polare sa idag när vi träffades var "ehrmm.... den är ju... rätt ful!" :D Bekväm som tusan är den dock, och rymligt i bagaget! Undrar just hur den ter sig på bana? Den har ju GTI-motorn om inte annat... :roll:

Dagger: Xantia provkörde jag en sist jag köpte bil, mycket trevlig upplevelse (även om det exet var lite risigt) men kanske lite tråkig. XM åkte jag en hel del när jag var liten (Far min hade en XM V6 mellan '93 & '96) och jag var och kikade på en 2.0 för ett styvt halvår sedan. Det är nog bara en tidsfråga, skulle gärna ha en mörkblå exclusive...!

Om man lusläser det första registreringsbeviset står det faktiskt så här: "Årsmodell: 1990" [...] "Levererad: 1989-11-03". Så alltså är den tillverkad på 80-talet! :wink: :P

Henkan

Post by Henkan »

Funderar på att köpa de här för fyrahundrafemtio spänn, vad tror ni? (De är nya...)

Image

Kanske är de lite för "silvriga", inte så "vita" som de var på åttiotalet? Kommer det se för modernt ut...?

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

C3-kapslar det där va? Ser på tok för modernt för mig. Kan kolla hos farsan om han kan ha några BX-originalkapslar om du är intresserad.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Henkan »

Claes B wrote:C3-kapslar det där va? Ser på tok för modernt för mig. Kan kolla hos farsan om han kan ha några BX-originalkapslar om du är intresserad.

Hemskt gärna, det är det jag helst vill ha! Ju förr detsto bättre...! :thumbup:

Tack på förhand. Vart bor han...?

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Frillesås, nu är det ju flera år sen den sista BX:en försvann hemifrån men med lite tur kanske... Vet att det ligger lite CX-kapslar osv och skräpar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

f*n ja blev faktiskt lite småsugen på en xm nu när du snackar cittra :P Åkte ju me tobbes gamla xm turbodiesel.. gick ju utav bara f*n :lol: o komforten var ju himmelsk jämnfört med 205'an och bättre än 306'an :) Fast gillar min varviga bensinare rätt bra också ;)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Får vi se lite bilder innefrån med?

Speedlinefälgarna tycker jag hade gjort sej på den, eller möjligen GTR 16"
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Jönsson wrote:f*n ja blev faktiskt lite småsugen på en xm nu när du snackar cittra :P Åkte ju me tobbes gamla xm turbodiesel.. gick ju utav bara f*n :lol: o komforten var ju himmelsk jämnfört med 205'an och bättre än 306'an :) Fast gillar min varviga bensinare rätt bra också ;)

Ja å jävlar vilken skillnad det var när man slog på sportläget så styv den blev :P
Synd på den förbannat slirande kopplingen...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Jaaacob wrote:
Jönsson wrote:f*n ja blev faktiskt lite småsugen på en xm nu när du snackar cittra :P Åkte ju me tobbes gamla xm turbodiesel.. gick ju utav bara f*n :lol: o komforten var ju himmelsk jämnfört med 205'an och bättre än 306'an :) Fast gillar min varviga bensinare rätt bra också ;)

Ja å jävlar vilken skillnad det var när man slog på sportläget så styv den blev :P
Synd på den förbannat slirande kopplingen...

och taket.. annars var den rätt ball! Tycker fortfarande du ska köpa den ;) Köra med den på banträffar och lämna folk i backspegeln i tjock mörk rök :twisted:
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peter Igelhammar wrote:Får vi se lite bilder innefrån med?

Man ska helst ha ut hjulen lite på en BX för att det ska se bra ut, ET15-18 är bäst. När man kommer ner på 25-29 ser det dumt ut, hjulen försvinner liksom in i hjulhusen.

Min gamla, 7x15" ET15:
Image

Karins gamla, 6x15" ET18
Image

Min gamla med Mi16-fälgar:
Image

Speedline:
Image
Henkan

Post by Henkan »

Peter Igelhammar wrote:Får vi se lite bilder innefrån med?

Det är på G, har precis gjort en anti-lukt behandling invändigt, så nu måste den tvättas av först. Sen ska jag få ut den dagtid och ta lite bilder!

Dagger: Tackar! Bild nummer 2 var riktigt snygga! :shock:

Claes: Frillesås ligger bra till! :thumbup:

Post Reply