datapata wrote:tog bort lagret idag och kollade, såg inte nåt vidare ut så denna tappen går nog på tippen?
Vet inte om det går att göra så i just detta fallet, men man kan svarva rent och lägga i bladstål annars.
Såg värre ut än så där på min sambos bil på bägge tapparna. Jag byggde upp nytt material med svetsen och sen svarvade jag ner dom till samma mått som orginal. Har gått bra i 2-3 år nu.
Har dock svarv och grejer i garaget men har man inte det så blir det att kosta lite om man ska lämna iväg det. Då kanske set är bättre att köpa nya tappar
306xrtd wrote:Kan någon lägga upp en bild på hela tappen? och hur man får isär grejerna?
Bara att pressa ur tappen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Har ett litet tips om ingen tänkt på det förut. Kör med blästern över hålet där torsionsstavarna sitter fast så blir det helt rent och lättare för rostlösning att tränga in.
Vid tvåan på bilden menar jag:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Har ett litet tips om ingen tänkt på det förut. Kör med blästern över hålet där torsionsstavarna sitter fast så blir det helt rent och lättare för rostlösning att tränga in.
Bra tips. Tar alltid en jäkla tid att få ordentligt rent där.
Marcus wrote: Bra tips. Tar alltid en jäkla tid att få ordentligt rent där.
Har dock inte fått loss staven än, bara mjukat upp med lite rostlösare
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Har ett litet tips om ingen tänkt på det förut. Kör med blästern över hålet där torsionsstavarna sitter fast så blir det helt rent och lättare för rostlösning att tränga in.
Ungefär så här blir resultatet:
...ett tilläggstips är att plugga torx-greppet när det blivit "tillräckligt rent". Är säkert ändå tillräckligt angripet och avverkat för att kunna dunka i en storlek torx större. Om inte så är det lättare att komplettera än att backa.
Börjar misstänka att min bakvagn är lite slut med, sa "kronk" idag och helt plötsligt hade jag ovanligt mycket camber på höger bak. Det fjädrar dock riktigt bra, jag vet inte riktigt vad jag ska göra i det här fallet, till att börja med plocka loss bakhjulet förstås, får bara hoppas att det inte är något hemskt som hänt.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Såg nånstans påstått att det är M12x1.25 (lika som hjulbultarna, alltså) i gavlarna till krängaren. Det är det INTE! Det är M12x1.5 , även det en fingänga som är vanlig bland hjulbultar.
I mina gavlar var gängorna pajade, antagligen med M12x1.25 vilket ju är lätt hänt på en Pug, därför tänkte jag poängtera detta.
Last edited by Pär H on Sat Dec 27, 2008 2:31, edited 1 time in total.
har snart ett bakaxel ras på min 205 har trott de ett tag nu men hissade upp bilen för första gången igår och märkte att det verkigen var på gång. har bestämt mig för att skita i det, pengarna räcker inte till just nu.
Så snart borde de finnas en massa reservdelar från en förövrigt ganska fräsch 205 i säljes avdelningen på detta forum
Joakim Enoksson wrote:ingen mer som har konkreta erfarenheter och tankar?
Angående att axeln sätter sig först på högersidan:
*rondeller i massor under många år blir en jävla massa vänstersvängande och tryck på höger axel. Bara en teori, kanske inte håller i rätten den heller
*det skulle innebära att våra vänner i t ex England, Australien osv skulle lida av ett liknande problem fast med en vänsterhaltande bil?
Hmmm............
Nja... jag tror det är så här: Torsionsstaven som sköter fjädringen sitter ju framför axeln på höger sida. Det innebär att axeltappen och lagren måste bära bilens vikt hela tiden, innan den överförs till staven. Logiskt sett bör då ytterlagret slitas på översidan, där vikten vilar, och innerlagret på undersidan. Följden blir att hjulet lutar inåt av slitaget. På vänster sitter ju torsionsstaven bakom axeln. Då bär staven bilens tyngd direkt, axeln får mera en styrande funktion och lagren slits mindre. På min GTI -88 lutar högerhjulet inåt, däcksidan tar till och med lite i hjulhuset, och vänsterhjulet utåt, trots att fjädringen fungerar perfekt. Jag tänkte börja med att byta lager på höger och se hur det blir...