generatorkvitter i högtalarna

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
spoon_do

Post by spoon_do »

jag hade samma problem i mitt första bygge. felen som orsakar detta är att lågnivån ligger för nära någonströmkabel. man får inte dra lågnivå med någon annan kabel. dra lågnivån på ena sidan av bilen och ström i andra.
det andra felet är att generatorn ger mer ström när du gasar, du behöver då ett störningsfilter till + och -. jag köpte mitt filter hos danmobility för 120 pix tror jag.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

allså jag har ström fram till steget o huvudenheten, sedan sitter steget under föraratolen så det e inte det som e problemet, dessutom hade jag det så innan oxå det felet uppstod. Jag har dessutom störningar som syns som svaga ränder på mina skärmar som ändras i takt med gasen. Skärmarna får sin ström på en separat krets, den enda signalen de får e bild från dvd'n, så imorgon ska jag testa att dra om sladdarna (igen ) till cd o dvd, det måste vara det som gör felet. Har handlat nya tändkablar, men det eknappast det med denna jättestörningen.

Använder inte alls högnivåljudet.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag har faktiskt aldrig upplevt några störningar trots att jag alltid (pga lathet) dragit alla kablar på samma sida. Har jag bara haft tur? Kassa tändkablar eller dålig generatoravstörning är nog värre.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Jag har aldrig heller lyckats få störningar till steget för jag dragit kablarna brevids varandra ( av lathet även här... ).. men vissa generatorer kanske alstrar en massa störningar kombinerat med nån skum line-kabel o nån suspekt jordning..

Jo, om du har dvd o en massa prylar, så sätt allt kopplat till en genmensam jordpunkt om du kan (en riktigt rejäl). och sen ALL spänning som går till apparaterna ska gå via ett avstörningsfilter. och försök att undvika att ha allt för långa härvor av lågnivå kabel ligandes brevid icke avstörd + signal. om du har ett/flera bautasteg så kan det hända att dom behöver en egen avstörare. för dom drar rätt mycket ström ibland..

men som sagt.. kan du så jorda allt på en gemensam punkt. (stjärnjord) iaf alla lågnivågrejjer. annars finns god risk för jordslingor.(som orsakar brum o surr o vinljud)
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
WoberT

Post by WoberT »

XzTrAz wrote:att plus ligger för nära jorden!? haha.. vad tror du hela chassit på bilen är? :)
Snarare att ju närmre + och minus är varandra juh mera skärmar minus bort av störningarna. en konding funkar juh i princip på det sättet.

Men har man + kabeln och en kass signalkabel ihopvirade i ett enda trassel så kan det säkert bli lite överhörning..

Jo ett brummfilter är en lite kloss med in o utgång för lågnivå på.
Sen finns det avstörningsfilter för strömsidan på stereon och steg. det kan man prova med också om inget annat hjälper. den har + in, jord och + ut(till stereon eller steget)

jahopp.. men det funkade för mig iag.. strömkablen 33m2 låg rakt över jordfästet o då ven det som f*n.. sen flyttade jag kabeln 20cm o då försvann det..
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Amar

Post by Amar »

lågnivåkablarna är antingen dubbel elelr trippelskärmade, så det borde vara lugnt.. dock har jag också lite kabel över i bagaget som jag satt ihop.. kan vara det... skall prova att dra alla kablar så långt ifrån alla som möjligt. o kolla om det blir bättre.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

WoberT wrote:jahopp.. men det funkade för mig iag.. strömkablen 33m2 låg rakt över jordfästet o då ven det som f*n.. sen flyttade jag kabeln 20cm o då försvann det..

ok hehe måste vart att du flyttade + ifrån någon signalkabel på samma gång eller dyl för via jorden ska du absolut inte få några störningar. OM ( stort om) man då inte har en puttenuttjordkabel som har en hög resistans och på så sätt lyfter jorden ett par volt från den riktiga jorden ( då kan man få störningar ) dvs kass jordning. eller om man lindar ihop + och minuskabeln ett gäng med varv som i en transformator och på det sättet lyckas få jordningen instabil ( kass jordning). Eller har dålig kontakt i jordpunkten. ( kass jordning) så korta jordkablar som möjligt. helst stjärnjordat och sen inte + för nära signalkablarna. om det skiter sig trots det. så testa med avstörningsfilter på + till först och främst huvudenheten och även stegen om det inte hjälper.

Varför kör man inte balanserat ljud i bilar för? då skulle man slippa allt surr o knaster o brum o junk... iaf pga överhörning. iofs spelar det ingen roll om nu nätdelen i apparaterna är kass och genererar/ släpper igenom störningar.

Förresten... kolla så kontakterna på batteriet har bra kontakt. för om du inte har kontakt där så kommer det ut mycket skit på ledningarna. eller om jordningen från motorblocket/generatorn håller på o pajja.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Peter Igelhammar
Crew
Crew

har haft huvudenheter jordade i samma punkt innan, nu går de direkt till batteriet. "ALL spänning som går till apparaterna ska gå via ett avstörningsfilter"

Var köper du ett som e avsett för ström? Har aldrig haft problem innan heller, men nu jävlar... Får gå ut o gräva.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
lumpan

Post by lumpan »

Har också irriterande vin i stereon!
Men var finns bästa enkla jordpunkten bak på en Mi16? Är de typ i bältesfästen eller bagageluckslåset?

Nu sitter de bara bultat ner i "ramen" runt bagageutrymmet!
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

säkerhetsbältet eller nått. Biltemas grej gjorde att den filtrearade bort all frekvens under 100 Hx typ så subben gjorde ingen nytta längre, går allså fetebort.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Peter Igelhammar
Crew
Crew

hittade en stor bov , dvd - sladden hade hoppat loss o dvdn tog allså jord från lågnivåsladdarna... Fortfarande lite kvitter o synliga varvränder på främre skärmen trots att de drivs på samma krets! Ska skoja vidare imorgon. Bonusen e att troligen e min nya cd helt kass.Förbannat.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
XzTrAz

Post by XzTrAz »

hehe en riktig galvanisk avskiljare är en liten 1:1 trafo. dvs den ger lika mycket ut som man stoppar in i den oavsett frekvens.. ja okdå typ 5hz-60khz eller nått sånt. den balanserar signalen så jordproblen undviks.. men det är en nödlösning.

jo om du har ett avstörningsfilter till alla enhetrna fram så ta o jorda den i samma punkt som apparaterna. dvs direkt på batteriet.

Som jag sa innan också.. kolla ordentigt att jordkabeln från batteriet och generatorn är ok.. det kan orsaka en massa besvär.

orkar du.. jorda om dom med ny fräsh tjock kabel.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

royce

Jadu!

Post by royce »

Jag har inte riktigt orkat läsa alla inläggen på den här tråden så en del jag skriver här kankse redan é sagt. Isåfall ursäktar jag mig redan innan!

XzTraz Har rätt i allt han skriver om detta endamål.

Dock är det så här att vinande ljud i högtalare är missljud från generatorn.
Och kvittrande ljud i högtalare är missljud från tändspolen och tändkablar.

Rekomendation då! Byt tändkablar till skärmade och eventuellt byt tändspole! Samt se över kablar och jordning till tändsystemet.

Och en lite sak till! Till alla stereobyggare VA INTE SÅ JÄVLA LATA ATT NI INTE ORKAR DRA EN KABEL TILL JORDEN PÅ BATTERIET. Det är inte så mycke jobb och det kan bespara en jävla massa problem.
206gti -03

Kan Du Så Kan Jag!
Prylgalen

Post by Prylgalen »

dra en kabel till jorden på batteriet??? Varför ... Vad jag vet så e väll karossen gjord av plåt å e en jordpunkt hela den .. tror nog att du får leta upp en bra fet kabel för att få bättre kontackt än via karossen ..
ioförsig .. det finns ju vissa riktigt gammla bilar med + på karossen å då får man ju dra - till batteriet ..
nevyn

Post by nevyn »

han menar nog jordkabeln mellan batteriet och karossen ska du se... ;)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Har aldrig tidigare haft problem med mina byggen o kabeln jag använder e alltid övertjock. Jag testade biltermas skit o den dödade all bas i anläggningen så den åkte fortare än f*n... Nu e det nästan borta, har redan testat att jorda om motorn o karossen. Har redan köpt nya stift o tändkablar, ska bara byta skiten oxå... Hmm, tändsplen ser gammal ut som gatan.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
Mutz

Post by Mutz »

Efter att ha läst allt så får jag säga lite saker...

Först så är det alltid bäst att dra minus till minus polen på batteriet kolla vilken tävlingsbil som helst, så här gör man för att få absolut bästa resultat. Jag menar får du ingen riktigt jord så spelar det ingen roll hur grov och dyr plus kabel du har. Sen så skall man inte glömma som någon skrev att dra en minst lika grov kabel som plussen från minus på batteriet till karrossen. Detta är framför allt för att du skall få ut så mycket ström som möjligt till steget har inte så mycket med störningar att göra. Saken är ju den att köper du ett monster steg med hur många watt som helst och sedan slarvar med strömmen för man är lat... så kan man lika gärna köpa ett skit stegt på biltema som inte drar någon ström alls. Ett stort steg måste ha mycket ström. Tillräkligt med stöm är a och o det är ju licksom det som får fart på steget.

Sen sedan detta med störningarna, ett vanligt fel är att man tror att den lilla kabeln som iblan sitter på lågnivån är till för remot?? Då är man ju där, blandar ström och ljudsignal. Så hur har du gjort med remoten ligger den tillsammans med lågnivå kablarna?? Remoten matar ju 12 volt.
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Sen sedan detta med störningarna, ett vanligt fel är att man tror att den lilla kabeln som iblan sitter på lågnivån är till för remot?? Då är man ju där, blandar ström och ljudsignal. Så hur har du gjort med remoten ligger den tillsammans med lågnivå kablarna?? Remoten matar ju 12 volt.

Så det finns inga andra strömförande saker i din bil?? remoten drar ett litet relä på sådär 0,001 A.. tror nog du har större strömmar än så som far runt i bilen till bromsljus osv .. men du kanske tagit bort allt sånt i bilen .. :roll:
Mutz

Post by Mutz »

Vad jag vet så matar i allfall min remot 12 volt precis hela tiden, visst har man fler kablar med ström i men det är väl dumt att dra med ström i onödan vid lågnivån....
p

Post by p »

En viktig sak som man inte får glömma är att ALDRIG koppla på diverse "filter" som t.ex avstörningsfilter. Det är bättre att lösa problemet än att dölja det.

I slutändan är det ändå ljudkvaliteten som räknas. Men var och en väljer själv och får då stå för det.

Om man nu ska bygga något i bilen så är det bästa att ställa av den i garaget och riva ur allting (stolar, golv mm) och bygga från grunden. Gör man det efter konstens alla regler så behövs inga sådana hära trådar...
Peugeot 605 SR3,0 -92
VW Scirocco gt2 -92
Post Reply