Dålig vindrutespolning? (var: Dåligt sprut....)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Mutz

Post by Mutz »

hmm Hur gick det med MIN fråga??
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Kan va skit i munstyckena också, rengör med nål och tryckluft, sen lär du få rikta in dem med nålen så de sprutar på rätt ställe sen också

edit:Var skitkass på min 205:a, bytte slang munstycken och pump sen sprutade det upp på taket blev ett jävla tryck men eftersom din bil är så mkt nyare kan ju inte pumpen va risig redan
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
nevyn

Post by nevyn »

problemet som jag har haft är mer att munstyckena producerar en dimma snarare än en stråle... och sånt funkar inte så bra när man kör > 20 km/h då placerar sig dimman längst ner på rutan och på huven typ.
RCmaniac

Post by RCmaniac »

Tycker att spolningen är undermålig på min RC också. Strålkastarna( och motorhuven) får sig en stöddig dusch medan framrutan endast blir lite lätt nerskvätt. Känns nästan som de kopplat något fel och vänt på spolningen..
nevyn

Post by nevyn »

ahapp... då fick jag inte bättre spolning med de nya munstyckena verkar det som... nåja, de är snyggare iaf.
twinstar

Post by twinstar »

Har bra tryck i mina! :D

106:a, 97:a.
nevyn

Post by nevyn »

hmmm... får köpa såna då i stället... eller det kanske beror på pumpen.
Amar

Post by Amar »

vad är det för skillnad på 405:ans sprut jämfört med 205:ans...

strålkastarna o motorhuven här också, får sig en ordentligt dusch.
pumpen till vindrutespolarna funkar fint den också, men strålarna väljer ala möjliga vägar o vinklar förutom att träffa rutan...

man ställer in munstyckena och veckan senare så sprutar de över bilen igen.

ingen som vet var man kan köpa eftermarnads sprut som sprutar som V70 tex?
nevyn

Post by nevyn »

kan man inte sno v70ns? de är ju ganska diskreta faktiskt. 960/940? har liknande fast de är vinklade på ett annat sätt.

fast hålen kanske är för stora för v70 munstycken..

det är ett allvarligt problem detta.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

V70:ns dushar väl mer än sprutar, eller?
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Amar

Post by Amar »

jo v70:ns sduschar en bred stråle... jäkligt smidiga o bra...
synd bara att det inte finns några v70:sar på skrotarna.. :(

undrar om man kna ta loss sprutmojängen ur strålkastarspolarna o lägga den på huven... för de duschar ganksa brett de också.

kan den här funka tro... den enda jag hittade som INTE blinkar o lyser :)
http://www.danmobility.se/product.asp?c=193038268&n=518820946&pn=624687432
Vik

Post by Vik »

Jag har sammankopplat strålkastarspolningen med vindrute på min Peg 309 GLX -93 och det blir ett jävla tryck på rutan. En nackdel är att tanken är begränsad med vätska så man får fylla på varje dag pga strålkastarna slukar.

Det blir nog att sätta i en Större tank Typ 406:ans som jag tror rymmer 10-15liter.
Jag har även bytt relät för att det ska komma vatten så länge knappen är intryckt.
nevyn

Post by nevyn »

850 har väl samma som v70? de lär ju finnas på skroten..
Amar

Post by Amar »

skall peta på ett öppet filter på min gti16 snart o då måste jag ta bort spolartanken till vindrutan.. tänkte också koppla de spolarna till tanken till strålkastarspolningen.. ett jäkla tryck i den pumpen verkar det som...

men är itne den tanken riktigt stor? varkar iaf inte ha nåt botten när man skall fylla på den.
Vik

Post by Vik »

Om du kollar tjockleken på slangen till strålkastarna och gemför med slangen till vindrutan så ser du att den slangen inte är särskilt tjock, så strålkastar-slangen slukar vatten
///Vik
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Min spolarvätska tog slut i veckan och när jag fyllde på med ny spolarvätska så var det dåligt sprut på munstyckena, runt hela bilen.

Kan det vara nåt skräp i behållaren som kommit ut i systemet nu iom påfyllningen?
Jag får demontera skiten hemma och rengöra alla slangar, samt behållare och se om det blir bättre...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Stoneriver

Måskit ?

Post by Stoneriver »

Stenis wrote:
LillENOK wrote:405 sprut har brorsan på 205;an!

Lätt misstolkat det där....som måsskit på kapellet..lika fläckig? :roll:

Hörru snuskgubbe... :wink:
Ewa - kör Santoriniblå Audi Avant 2,8 Quattro
Linkan

Post by Linkan »

De här med spolarvätska m.m. kan tydligen inte disskuteras utan att folk kom att tänka på annat :lol:
407swblack

Min sprutar dåligt också.

Post by 407swblack »

Har en sprillans ny 407 SW som har katastrofal spolning. Har fått pumpen utbytt utan att det blev en uns bättre.

Verkstadspersonalen skulle på en teknikgenomgång på Peugeot (centralt) i onsdag/torsdag 25 26 jan eller liknande, och då lovade dom att dom skulle kolla upp detta.

Jag kan lova er att jag inte kommer att ge mig innan det fungerar som på alla andra 20-tal bilar jag har haft genom åren - alltså utan problem.

Som det är nu är det en trafikfara eftersom rutan inte blir ren mer än i nedre kanten, så fort man kör i över 25 km/tim..

Jag återkommer med rapport så fort jag vet något...
En svart 407 SW är det enda som duger, allt annat är väl OK också, kanske, eller inte... vad vet jag?
407swblack

Post by 407swblack »

Senaste från Peugeot Service (centralt).

Jo, dom har problem med många 407:or som har samma problem med spolare som inte räcker till. Dom har lovat min lokala Peugeot-service att dom ska ta fram en bättre och kraftigare pump.

Det hade nog varit billigare för dom att byta ut dom värdelösa spolarmunstyckena mot klassiska fungerande dito, så hade nog problemet varit löst...

Jag återkommer i frågan, och om du har samma problem, kontakta genast din lokala Peugeot-service och klaga, dom ska bara fixa det...
En svart 407 SW är det enda som duger, allt annat är väl OK också, kanske, eller inte... vad vet jag?
Post Reply