Peugeot 205 går ryckigt och dricker soppa

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
burnis

Post by burnis »

Satt och glodde på autoexperten nu och såg att de sålde en "Mapsensor" som enligt dem var en fordonsspecifik och skall finnas på min motor men det är ingen del som jag känner igen. Skall det finnas någon sådan på
min motor?

http://www.autokatalogen.se/afw/hisingen/view_article_illustration.do?id=286062
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

burnis wrote:Satt och glodde på autoexperten nu och såg att de sålde en "Mapsensor" som enligt dem var en fordonsspecifik och skall finnas på min motor men det är ingen del som jag känner igen. Skall det finnas någon sådan på
min motor?

Image

Nej dom har ingen MAP-sensor!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
burnis

Post by burnis »

TheDagger wrote:
burnis wrote:Satt och glodde på autoexperten nu och såg att de sålde en "Mapsensor" som enligt dem var en fordonsspecifik och skall finnas på min motor men det är ingen del som jag känner igen. Skall det finnas någon sådan på
min motor?

Image

Nej dom har ingen MAP-sensor!

Jag menar väl detta. Borde ju ha sett det om det satt en sådan på min motor..
burnis

Post by burnis »

Var nu precis ute i garaget och pillade lite och konstaterade att motorn gick bättre när man kopplade ut tempgivaren till styrenheten än när man hade den inkopplad vilket känns lite underligt..

En annan grej som jag tänkte på nu är att när motorn är varm så går den ju bra, MEN om man står och rycker gasen fram och tillbaka väldigt snabbt i små rörelser så börjar motorn spotta mer och mer och till slut dör den, fast detta kanske är normalt?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

burnis wrote:Var nu precis ute i garaget och pillade lite och konstaterade att motorn gick bättre när man kopplade ut tempgivaren till styrenheten än när man hade den inkopplad vilket känns lite underligt..

En annan grej som jag tänkte på nu är att när motorn är varm så går den ju bra, MEN om man står och rycker gasen fram och tillbaka väldigt snabbt i små rörelser så börjar motorn spotta mer och mer och till slut dör den, fast detta kanske är normalt?

Men byt tempsensorn, kan mycket väl vara den som e trasig bland annat?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
burnis

Post by burnis »

Har bytt den, dock till en begangnad så skall testa att byta den till en ny så får vi se vad som händer..

Snart känns det enklare att leta upp en ny motor och byta istället för att felsöka XD
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Finns ju inte mycke som kan strula... spjällägesgivare + lmm + tempgivare ev. trasig katt. är ju det man brukar byta. Å sedvanlig service med rotor lock och kablar + tändstift.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
burnis

Post by burnis »

Jaaacob wrote:Finns ju inte mycke som kan strula... spjällägesgivare + lmm + tempgivare ev. trasig katt. är ju det man brukar byta. Å sedvanlig service med rotor lock och kablar + tändstift.

Jepp, å allt det är bytt förutom katten som jag är rätt säker på inte är trasig då jag fick perfekta avgasvärden på besiktningen så den borde ju inte vara kass tycker man?
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

LMM. :wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
burnis

Post by burnis »

Peugeot_605 wrote:LMM. :wink:

Finns ingen LMM på min motor så de blir lite svårt att byta den :P
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

burnis wrote:

Ja det blir det nog :oops: :lol:

MAP sensor? :?:
Captain Klutz
V_605

----------------
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peugeot_605 wrote:
burnis wrote:

Finns inte det heller. Den gå på spjälläge och lambda + tempgivarna.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

TheDagger wrote:
Peugeot_605 wrote:
burnis wrote:

Finns inte det heller. Den gå på spjälläge och lambda + tempgivarna.

Aha, Det verkar bara bli värre och värre. :shock: :lol:
Captain Klutz
V_605

----------------
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Här är ett enkelt schema så man kan se vilka komponenter som finns på den.
http://hem.bredband.net/thedagger/Peuge ... tronic.pdf
burnis

Post by burnis »

TheDagger wrote:Här är ett enkelt schema så man kan se vilka komponenter som finns på den.

Hmm, detdär var faktiskt till lite hjälp.. Fick nu lite nya idéer som jag behöver hjälp med att såga ;)

Resistorn till insprutaren känns väl som att den kan vara kass? Funderade på om det är det vita röret som sitter mot torpedväggen? För det är nämligen helt svartbränt, så det kanske kan vara något?'

Sen undrar jag vad som händer om vaccumventilen går sönder? Kan det vara något?

Kolkanistersoleniod? Vad är det?

Och givaren på kamaxeln? Kan det också vara något?

edit: Även lufttemperaturgivaren? Kan det vara något och vart sitter den isåfall?

Vet att det är väldigt många frågor men vill bara få ordning på det nu, så jag är väldigt tacksam för all hjälp!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

burnis wrote:
TheDagger wrote:Här är ett enkelt schema så man kan se vilka komponenter som finns på den.

Hmm, detdär var faktiskt till lite hjälp.. Fick nu lite nya idéer som jag behöver hjälp med att såga ;)

Resistorn till insprutaren känns väl som att den kan vara kass? Funderade på om det är det vita röret som sitter mot torpedväggen? För det är nämligen helt svartbränt, så det kanske kan vara något?'

edit: Även lufttemperaturgivaren? Kan det vara något och vart sitter den isåfall?

Vet att det är väldigt många frågor men vill bara få ordning på det nu, så jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Har aldrig funderat på var resistorn sitter, men om du följer kablaget från insprutaren bör du hitta den.

Vaccumventilen ser till att fördelaren inte får vaccum på tomgång, kolla att den funkar. Dvs dra av slangen och känn, prova gasa.

Kolkanistern är en form av avgasrening, om det är nåt med den är det enda som händer att det kan dra tjuvluft nånstans. Den har ingen funktion för motorns gång annars.

Givaren på kamaxeln är fördelaren, går bara 2 anslutningar från den rakt ut i tändmodulen som sitter på sidan av fördelaren.

Lufttempgivaren sitter också i spjällhuset, mitt ovanpå om man drar bort slangen till luftrenaren.
Det mesta av detta har du ju redan bytt omedvetet ;)
burnis

Post by burnis »

TheDagger wrote:
burnis wrote:

Har aldrig funderat på var resistorn sitter, men om du följer kablaget från insprutaren bör du hitta den.

Vaccumventilen ser till att fördelaren inte får vaccum på tomgång, kolla att den funkar. Dvs dra av slangen och känn, prova gasa.

Kolkanistern är en form av avgasrening, om det är nåt med den är det enda som händer att det kan dra tjuvluft nånstans. Den har ingen funktion för motorns gång annars.

Givaren på kamaxeln är fördelaren, går bara 2 anslutningar från den rakt ut i tändmodulen som sitter på sidan av fördelaren.

Lufttempgivaren sitter också i spjällhuset, mitt ovanpå om man drar bort slangen till luftrenaren.
Det mesta av detta har du ju redan bytt omedvetet ;)

Haha jo det verkar ju som jag har fått bytt det mesta omedvetet som du säger :P Men jag är allt lite fundersam när det gäller resistorn där, är den bränd så kan ju det innebära att det inte är något motstånd i den = insprutaren vill mata in alldeles för mycket soppa. Så det är nog värt att kolla upp känns det som.

Tack för all hjälp BTW!
Post Reply