JBL problem utan lösning

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
deck

JBL problem utan lösning

Post by deck »

Äger en 406 coupe -04 och med stora orginal JBL paketet med 10 högtalare. En vacker dag gick den ena stora subben på hatthyllan sönder och den sprakade rätt rejält= sprängd.

Jag åkte därför till BRL där jag istället köpte JBL GTO937 6*9 som de monterade bak i hatthyllan. Allt gick bra med monteringen förutom att dom var tvungna att slipa bort lite metall så att de skulle få plats i orginal hålen.

Det funkade perfekt och det blev ännu bättre ljud i bilen. Men dessa två på hatthyllan har nu cirka 1 mån efter monterig slutat att fungera helt.

Jag åkte tillbaka till BRL idag och de fick montera ner allt igen och felsöka. (är ju 1 år monteringsgaranti). Killen på BRL säger att han kopplade ur högtalarna och då fungerade de separat så själva högtalarna är ej sönder. Han kollade slutsteget och det verkade fungera bra, alla andra högtalare fungerade ju och det luktade inte brännt elle dyl. Han kollade om det var kabelbrott nån stans och det var det inte. Han kunde inte hitta något fel trots att dom bakra högtalarna uppenbarligen var knäpptysta...

Han skulle höra av sig om han skulle komma på nått.
Någon som vet kedjor som är mer experter än BRL?
Tankar, råd ,någon?
:(
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

prova att byta huvudenheten(stereon) bara för att kolla så inte felet ligger där....

annars, koppla ur högtalar kontakt-stycket bak på stereon, testa varje högtalare en efter en genom att koppla ett (max) 9-volts batteri till resp. pol... då ska det knäppa till i högtalaren... plus på plus och minus på minus...

har du slutsteg, så koppla in efter det...

hoppas det hjälper lite...
Last edited by olsén on Wed Jan 21, 2009 20:47, edited 1 time in total.
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
deck

Post by deck »

Helt plötsligt började de bakra högtalarna som inte fungerade förut att funka igen..... :D

Har dock lite funderingar om det kan vara själva stereon som strular lite.

Har hört ett konstigt högt varningsliknande ljud som har kommit ur stereon (ca 5 ggr sedan juni). (1 ggr efter att de bakre funkade igen) och resten innan.
Ljudet är ganska högt och försvinner inte förän jag stänger av motor. Ibland har inte det heller hjälpt , då har jag fått starta- stänga av ett par gånger. Vid nått tillfälle hjälpte det med att bara stänga av stereon. Och vid nått tillfälle fortsattte det att låta trots att jag stängde av stereon.

Skulle det kunna vara nått annat varningsljud från bilen elsystem som ger ifrån sig ett slags varningsljud?

Nån som vet?
deck

Post by deck »

Nu kan de bakre högtalarna funka typ lite då och då, faktum är att de funkar oftare än då de inte fungerar. Himla skumt, kan det vara små tillfälliga kortslutningar runt kögtalarmetallen med kablarna, som av någon outgrundlig anledning infinner sig ibland.

:?
Joi

Post by Joi »

Hehe har du 10 högtalare i stora stereon. I min Audi har ja minsta paketet och det är 10 högtalare i det :P Lite offtopic men ändå :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Det kan inte vara kabelbrott? Så det glappar lixom.

Och gör INTE som Olsen säger o kör ett 9 voltsbatteri i . Det räcker endast med ett 1.5volts AA eller AAA. Du kan paja skiten. Men jag tror inte felet ligger på högtalarna. Ta ut stereon o kolla att kontakterna sitter i. Sen kan du ju slå en snabbkik på kontakterna på steget med, sitteri skuffen om du inte visste det.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
deck

Post by deck »

Felet med att de bakre högtalarna inte fungerar då och då uppkom först efter BRL´s montering av de nya bakre högtalarna på hatthyllan.

Det måste ju vara dom som har klantat till det vid monteringen...
Sen så kan de ju vara så att det kanske är något kabelbrott som gör att det glappar ibland. Men det är ändå deras fel tycker jag.

Jag hade som sagt inne bilen på felsökning hos BRL för en tid sedan som jag nämnde i inlägget ovan men då sade deras monteringskille att det inte var kabelbrott, inte fel på slutsteget och att det inte var något fel på de nya högtalarna. Allt verkade fungera men högtalarna fungerade uppenbarligen inte. Han kunde inte göra något mer....!

BRL har ju 1 år monteringsgaranti, de får lösa detta. Det har ju uppenbarligen något att göra med något som hände vid installationen med de nya högtalarna.
Dasha

Post by Dasha »

Dessa 6/9or är faktiskt på 2ohm och klarar ditt steg/huvudenhet denna belastning? I vanliga fall så är bilhögtalare på 4 ohm men 2 ohm gör att stegen lämnar mera effekt, om dom orkar driva 2 ohm. Kan ju vara så att steget blir så varmt av belastningen att det går i protect. speciellt om det är ännuflera högtalare som dom kopplat på samma uttag...

Men det är ju bara en gissning.

Tycker det är konstigt att dom inte löser problemet åt dig...
deck

Post by deck »

Är ingen expert med det var nog det enklaste och kanske vettigaste svaret. Jag frågade dock säljaren och montören då vi valde just dessa högtalare. Han sade att det inte skulle vara något problem för slutsteget att dra runt de aktuella JBL högtalarna.

Var inne på Brl idag och berättade att de fungerar då och då och fick en ny tid på onsdag, så han kunde kolla alla kontakter till slutsteget om det nu skulle vara glapp nånstans.
Ska framföra det där med 2 resp 4 ohm och se vad han säger om det.
Dasha

Post by Dasha »

Lyckatill :wink:

205 GTI Monte Carlo - 92
205 Green, såld å slaktad
deck

Post by deck »

Tillbaka efter besök hos BRL, och nu verkar allt funka. Skulle tydligen ha varit spolarna på diskanterna som inte var isolerade tillräckligt bra för att undvika kortslutning som gjorde att steroen gick in i säkerhetsläge.

Så nu ska allt va bra :D
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

härligt att höra... får se hur länge det funkar denna gången;)
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Dasha

Post by Dasha »

8)

205 GTI Monte Carlo - 92
205 Green, såld å slaktad
KennethRC

Post by KennethRC »

Joi wrote:Hehe har du 10 högtalare i stora stereon. I min Audi har ja minsta paketet och det är 10 högtalare i det :P Lite offtopic men ändå :)

"Viss" skillnad på ålder och prisklass mellan bilarna med. 406 Coupé kom -98 eller nåt som modell medans din är en -07.

ON: Skönt att det löste sig för dej!
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

KennethRC wrote:
Joi wrote:Hehe har du 10 högtalare i stora stereon. I min Audi har ja minsta paketet och det är 10 högtalare i det :P Lite offtopic men ändå :)

"Viss" skillnad på ålder och prisklass mellan bilarna med. 406 Coupé kom -98 eller nåt som modell medans din är en -07.

ON: Skönt att det löste sig för dej!

Sen att den ena är en 2dörrars coupe o den andra en kombi :wink:

Kan ju påpeka till Joi att i min gamla 605a från -95 satt det 10 högt orginal. De du :wink:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Å alla vet ju att desto fler högtalare destoo bättre ljud! *lol* ingen risk för fasfel här inte!
GriFFin

Post by GriFFin »

Prylgalen wrote:Å alla vet ju att desto fler högtalare destoo bättre ljud! *lol* ingen risk för fasfel här inte!

Eller om man har två rattar, visst svänger man bättre då? :lol:

Less is more kan man ju också säga :roll:

Själv tycker jag att kvalitet framför kvantitet är det som gäller. Men det är min åsikt :D
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
bihfocus

Högtalare bak i 607:a

Post by bihfocus »

Lyfter tråden lite här igen. Mm man skulle byta högtalarna i hatthyllan isåfall vilken storlek är det på dem i en Peugeot 607:a och måste man klippa original kablage?
GriFFin

Re: Högtalare bak i 607:a

Post by GriFFin »

bihfocus wrote:Lyfter tråden lite här igen. Mm man skulle byta högtalarna i hatthyllan isåfall vilken storlek är det på dem i en Peugeot 607:a och måste man klippa original kablage?

Skulle troligen vara 6x9" eller 5x7". Lättaste är att ringa till Auktoriserad Verkstad. Det kan vara ett JBL-Kit monterat, och då sitter det troligen ett slutsteg till detta. Vet ni något om det?

Enligt Pioneer så står det såhär:
http://www.pioneer.eu/se/products/car_accessories/Peugeot/607/10_2000/speakers.html
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
bihfocus

Re: Högtalare bak i 607:a

Post by bihfocus »

GriFFin wrote:
bihfocus wrote:Lyfter tråden lite här igen. Mm man skulle byta högtalarna i hatthyllan isåfall vilken storlek är det på dem i en Peugeot 607:a och måste man klippa original kablage?

Skulle troligen vara 6x9" eller 5x7". Lättaste är att ringa till Auktoriserad Verkstad. Det kan vara ett JBL-Kit monterat, och då sitter det troligen ett slutsteg till detta. Vet ni något om det?

Enligt Pioneer så står det såhär:
http://www.pioneer.eu/se/products/car_accessories/Peugeot/607/10_2000/speakers.html

Det är framdörrarna + att det står klippas eller modifieras. Dock inget som kan passa riktigt. Undrar vad nya bakre skulle kosta att köpa på peugeot. Dock lär det inte vara samma kvalitet det är några år sen tror inte de tillverkar samma skit högtalare.
Post Reply