Vad ska man kolla på vid köp av bas?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Niklas12

Vad ska man kolla på vid köp av bas?

Post by Niklas12 »

Hade tänkt köpa en aktiv baslåda till bilen. Har kollat runt lite överallt och förstår inte ett dugg av alla siffror och kombinationer. Någon som kan hjälpa mig med vad man ska kolla efter när man köper baslåda? Eller kanske till och med kan tipsa om någon? Priset ska helst inte överstiga 3000:-
206 GTI -01
Bim

Post by Bim »

Jag kan absolut inte mycket!

Men det beror väl lite på vad du/man är ute efter?

Vart skall den stå? Bagaget? Annan stans? (vart nu det kunde vart)

Några punkter som jag hade i åtanke när jag gjorde vårt projektarbete var.

- Storleken, inte för stor för att inte få plats med någonting i bagaget.

- Inkoppling utkoppling (kanske inte hör hit men men, vi gjorde så man enkelt kunde koppla ur basen osv)

Men vad jag vet så är det INTE så att störst bas är bäst, utan en 8" kan låta bättre en än 10" osv, kanske inte svar på dina frågor direkt men :P
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Joi

Post by Joi »

Vad lyssnar du på för musik? Snabb eller negerdunka typ?
Ju större bas desto slöare och ju mindre desto snabbare är den att hänga med i låten, men stora basar ger mer djupbas.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Niklas12

Post by Niklas12 »

Jag lyssnar på det mesta faktiskt. Så det ska vara en som passar både och hyffsat. Funderar på en 10 tum för vad jag hört ska de vara något emellan? Men det är allt det som står under jag inte förstår ett skit av tex denna fundera jag på: http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=07XD10&VGR=U3300
Men vad betyder då allt detta:
Medföljande tillbehör: Aktiv 10" baslåda med extra 10" slavbas. 800watt max, 280wrms Mosfet slutsteg
Maxeffekt: 800Watt max (10" basarna)
Effekt RMS 4Ohm: 280 WRMS inbyggda slutsteget
Equalizer: Bass Boost 0-12dB vid 45Hz
Delningsfilter: Lågpass 50-150Hz
Frekvensomfång: 20-150Hz
Signalbrus: >90dB / THD <0,4%
Ingångskänslighet: 110mV vid högnivå, 0,5Volt lågnivå
206 GTI -01
Bim

Post by Bim »

Aktiv baslåda = Bas + Slutsteg i en och samma låda, typ :).

Slavbas, kanske menas med att det är en till bas utöver den aktiva basen? :)

Siffrorna är jag rätt osäker :).

Har för jag läste en tråd någonstans om att "Bass Boost" var överskattat och gjorde ljudet bara sämre(?) Kan ha fel!
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Niklas12

Post by Niklas12 »

Ok tack, men om det finns någon som har koll på siffrorna och allt de får ni gärna skriva :)
206 GTI -01
dado

Post by dado »

Själv skulle jag aldrig köpa nått med MDS-logo på då du lätt kan få bättre grejer för samma pengar (+ att det är fjortis-varning på deras design).

Kolla utbudet här: http://www.nardik.se/
Vive la république!
Dasha

Post by Dasha »

Slavbas är endast ett element som inte har spole eller magnet, bara en kon på en korg. Konen har en speciell vikt och följer med i rörelserna och lurar der riktiga elementet att lådan är större än vad den igentligen är. Lådan kan då göras mycket mindre plus att basen kommer spela mycket djupare. Dock brukar känsligheten påverkas och lådan blir mer "trögdriven" än en refelxlåda.

är du oerfaren vad det gäller billjud så funkar MDS och med den kommer du troligen bli nöjd.

280w eller vad det var är ju ingen jätte effekt så räkna inte med att pupillerna kommer vibrera, men dina säten kommer nog skaka lite iaf.

Lyckatill!

205 GTI Monte Carlo - 92
205 Green, såld å slaktad
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Dasha wrote:Slavbas är endast ett element som inte har spole eller magnet, bara en kon på en korg. Konen har en speciell vikt och följer med i rörelserna och lurar der riktiga elementet att lådan är större än vad den igentligen är. Lådan kan då göras mycket mindre plus att basen kommer spela mycket djupare. Dock brukar känsligheten påverkas och lådan blir mer "trögdriven" än en refelxlåda.

är du oerfaren vad det gäller billjud så funkar MDS och med den kommer du troligen bli nöjd.

280w eller vad det var är ju ingen jätte effekt så räkna inte med att pupillerna kommer vibrera, men dina säten kommer nog skaka lite iaf.

Lyckatill!

280w räcker långt, Mitt steg här nedanför ligger på 300 watt och det spelar så rutorna håller på att lämna bilen, Och kan inte nyttja all kraft ändå. :) För jag får inte fram ström så det räcker.
Driver 4 st 12 tums basar

Image
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Dasha

Post by Dasha »

Ja det är inte så konstigt att 300w räcker när du har 4st 12" som pumpar :lol: sen beror det på hur du har kopplat, kanske du kör 2 kanaler och 2 basar på varje paralell? då blir det ju dubbla effekten, typ 600w x 2 = 1200w...vet ju inget om steget du har så det kan vara helt fel...

Ville bara påpeka att det även är skillnad i tryck på en 10a och en 12a på samma effekt för att 12an flyttar mera luft.

230w på en 10a är inte så mycket, dock kommer det då låta en hel del.

Jag matar en JBL 8a med 600w rms och det tycker jag låter lagom, man kan gasa på rejält men det lilla extra saknas och något coolt är ju att bilen varken låter utanför eller nåt epa-skrammel. Det beror ju på att konen är liten och flyttar inte så mycket luft...

Därimot när jag hade 3st 12or och 1300w eller va det va så hoppade takluckan 2-3 cm på 30Hz :wink:

Har ju inte alls med saken och göra men jag älskar ämnet!

205 GTI Monte Carlo - 92
205 Green, såld å slaktad
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Jupp, We love sound :D
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Tobbi3

Post by Tobbi3 »

dado wrote:Själv skulle jag aldrig köpa nått med MDS-logo på då du lätt kan få bättre grejer för samma pengar (+ att det är fjortis-varning på deras design).

Håller helt klart med dig. Vad jag har hört så ska biltema ha lika bra ljud som mds om inte bättre. Man ska betala för ljudet och inte märket! Kostar dock därefter. Jag rekommenderar de aktiva baslådorna som http://www.blekingebilradio.se/ har. Märken som Hertz, Impact spelar bra och har stilren design. Watt talen behöver inte alltid vara höga för att få bra ljud.
Tobias Persson - 0730444300

205 GTI -90 "Classique sport" - mi16 såld
205 GTI -88 - Total renovering - delägare - Projekttråd
205 GTI -90 "Classique sport" - skrotad
205 GTI -90 - Reservdelsbil - skrotad
Håkan Svensson

Post by Håkan Svensson »

har en bandpasslåda från pioneer (tror jag det va) med steg tillsalu om du är sugen, finns i växjö.(passivlåda)
/HÅKAN
Mean Machine

Post by Mean Machine »

dado wrote:Själv skulle jag aldrig köpa nått med MDS-logo på då du lätt kan få bättre grejer för samma pengar (+ att det är fjortis-varning på deras design).

Jag har ett MDS-steg jag fick med till min bil när jag köpte den, skiten lyser blått... Förr-förra ägaren måste ha varit någon Need for Speed-fantast. Fast den ger effekt ifrån sig och syns inte under hatthyllan, så jag är hyfsat nöjd.

Spelar själv med något ovannämnda slutsteg (inte riktigt orkat bry mig om att ta reda på mer exakt vad det är, bättre än mitt gamla Lightning Audio jag fick med till min förra bil) samt en relativt liten låda med en 10" VDO Dayton-bas med alu-membran. Lite i största laget för det tempot baskaggarna brukar hålla i min bil, men det duger. En 205:a är ju inte direkt något vardagsrum, vill jag ha finljud lyssnar jag på min riktiga stereo hemma, bilstereon går mer på känsla. :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Sen e det stor skilnad på vad du driver med. 1w/db

Har du steg så det räcker?
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Dasha wrote:Ville bara påpeka att det även är skillnad i tryck på en 10a och en 12a på samma effekt för att 12an flyttar mera luft.

Inte nödvändigtvis... Det beror ju helt på vilken verkningsgrad högtalarelemetet har. Inmatad effekt omvandlas till tryckförändringar i luften. Om båda högtalarna har samma verkningsgrad blir lika mycket effekt överförd till tryckvågor (ljud). Har du samma amplitud på högtalarkonen så kommer 12an att flytta mera luft. Men du behöver mer effekt för att kunna hålla samma amplitud.
Mer luft att flytta innebär mer "massa" som behöver accelereras. Liten och rapp eller stor och slapp.

Själv har jag en egen-snickrad sub med 2st JBL 10" och ett 2x900w klass-D slutsteg. Men jag utnyttjar bara 2x450.

Tidigare hade jag en MDS X-Max (10") som just nu bara samlar damm.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Post Reply