trigger givare till mi16
trigger givare till mi16
Halloj, ska få hjälp med ett Megasquirt nu, och han måste veta vad för en trigger givare det sitter på mi16 1.9l
så vet någon ?
så vet någon ?
Reluctor in english. Kallas Bosch 60-2.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
VR sensor. (variable reluctor).
Finns info om setupen för JAZ på msextra siten, det är samma. Finns en och annan som har krigat om vad som är det exakta triggerpunkterna, men setupen som finns på msextra siten har tonvis med folk, inklusive jag själv, kört med framgångsrikt. Finns de som påstår att man troligen ligger 1.5-2grader fel i triggningen, men det är så lite i så fall att man ändå korrigerar för det i mappningen sedan.
Finns info om setupen för JAZ på msextra siten, det är samma. Finns en och annan som har krigat om vad som är det exakta triggerpunkterna, men setupen som finns på msextra siten har tonvis med folk, inklusive jag själv, kört med framgångsrikt. Finns de som påstår att man troligen ligger 1.5-2grader fel i triggningen, men det är så lite i så fall att man ändå korrigerar för det i mappningen sedan.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Finns de som påstår att man troligen ligger 1.5-2grader fel i triggningen, men det är så lite i så fall att man ändå korrigerar för det i mappningen sedan.
I Haltech korrigerar man det innan man mappar. Man låser tändningen på en fixerad punkt, vanligen 10 grader sen kollar man med strob och ställer in med hjälp av tooth-offset i mjukvaran
Set lock timing to ON and lock timing angle to 10 degrees. Crank engine, using a timing light connected to ignition lead for number 1 cylinder adjust the tooth offset and trigger angle until timing reads 10 degrees as viewed with a timing light on crank pulley. Tooth offset gives large changes to timing, trigger angle is used to fine tune timing to exactly 10 degrees (any angle can be used as the lock timing angle. In this example 10 degrees was used. It is however possible to set the lock timing to zero degrees (or any other positive number) and adjust tooth offset and trigger angle until the crank pulley shows this value when viewed with a timing light).
TheDagger wrote:SNILLET wrote:Finns de som påstår att man troligen ligger 1.5-2grader fel i triggningen, men det är så lite i så fall att man ändå korrigerar för det i mappningen sedan.
I Haltech korrigerar man det innan man mappar. Man låser tändningen på en fixerad punkt, vanligen 10 grader sen kollar man med strob och ställer in med hjälp av tooth-offset i mjukvaranSet lock timing to ON and lock timing angle to 10 degrees. Crank engine, using a timing light connected to ignition lead for number 1 cylinder adjust the tooth offset and trigger angle until timing reads 10 degrees as viewed with a timing light on crank pulley. Tooth offset gives large changes to timing, trigger angle is used to fine tune timing to exactly 10 degrees (any angle can be used as the lock timing angle. In this example 10 degrees was used. It is however possible to set the lock timing to zero degrees (or any other positive number) and adjust tooth offset and trigger angle until the crank pulley shows this value when viewed with a timing light).
Man kan låsa in tändningen i ms också, går säkert me de flesta eftermarknadssprut.
Väldigt enkelt att göra. Men som vi vet så kräver det ett noggrannt uppmätande av den fysiska "0" punkten på en JAZ eller J4Z maskin då det inte finns någon sådan indikering på dem från fabrik.
Det har som sagt fungerat klockrent för 100tals människor som MS:at sina XU maskiner, några har kontrollmätt, även jag gjorde det, märkte upp svänghjulet på min, men tyckte att det var tillräckligt nära och stabilt som det var. Tändmappen måste ändå anpassas individuellt efter varje maskin, så 1-2grader grundfel(som ju är konstant, inte så att det är en varierande faktor) har inte så stor betyelse i det stora hela.
Det har som sagt fungerat klockrent för 100tals människor som MS:at sina XU maskiner, några har kontrollmätt, även jag gjorde det, märkte upp svänghjulet på min, men tyckte att det var tillräckligt nära och stabilt som det var. Tändmappen måste ändå anpassas individuellt efter varje maskin, så 1-2grader grundfel(som ju är konstant, inte så att det är en varierande faktor) har inte så stor betyelse i det stora hela.
Hans Hellström
SNILLET wrote:Väldigt enkelt att göra. Men som vi vet så kräver det ett noggrannt uppmätande av den fysiska "0" punkten på en JAZ eller J4Z maskin då det inte finns någon sådan indikering på dem från fabrik.
1-2 grader är ju helt ok, mil låg säger 30 grader off innan jag kalibrerat den
Hade också "tur" när jag startade upp med MS, i med basmappar för bränsle å tändning, alla inställningar var "default" i övrigt förutom inställningarna av just svänghjulsgivare och spridar/motorstorlek å så där.
Small igång på 5-10 startmotorvarv å var fullt körbar direkt
Small igång på 5-10 startmotorvarv å var fullt körbar direkt
Hans Hellström
f3ff3 wrote:finns det någon "guide" för 88:ans motor? inte jaz motorn utan den innan (kommer inte ihåg motornamnet nu)
Tänkte skaffa MS och slänga i innan man börjar med turbo.
Bara följa volvofolkets setup, men bygger du om fördelaren till Hallsystem, som volvo/vw bl.a. körde med så blir det mindre störkänsligt också, du har en VR sensor i J1 fördelaren.
Om du skall ändra tändningen alltså, vilket jag typ...förutsätter när du skall köra turbo. Skall du låta fördelaren sköta tändningen blir det ju skitenkelt, bara plocka varvsignal från tändspolen.
Men det vill du nog inte med turbo, även om det GÅR.
Så förutom att du har VR sensor i fördelaren istf hallgivare, så gör du som volvotrimmarna gör med fördelaren, finns info i massor på MS forumen.
Om du inte monterar JAZ eller J4Z svänghjul och en växellåda med svänghjulsgivare, då börjar det likna något ordentligt helt plötsligt
Hans Hellström