Någon som vet hur man släcker motorlampan på 206?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Djem

Någon som vet hur man släcker motorlampan på 206?

Post by Djem »

Hejsan!!

ja titlen säger väl det mesta :)..

har fixat felet på bilen men dock så ligger lampan kvar tänd ..

men får inte upp något mer felmdelande på displayen längre :)..

men någon som vet hur man släcker denna :S? eller måste man lämna in bilen ?

mvh / Djem
Rosens

Post by Rosens »

"Motorlampa" kan du förtydliga vad eller vilken lampa det är?
Har själv lagt in en fråga om display varning, se Anti Pollution Fault är det något liknande?
Jag kunde inte släcka display eller katalysator lampan, trotts de omställningar man skall göra enligt Haynes Peugeot 206 handbok. Det finns minst 3 olika sätt, beroende på motor styrnings system. De är värda att kolla eftersom det bör göras när man tex kopplar ur Batteriet. För att på så sätt uppgradera varvtal och bensin tillförsel.

Mvh. Rosens.
607:a Ht Di 6cyl.207hk. Sthlm. Sollentuna.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Det finns inget som heter "katalysatorlampa". Motorlampan är motorlampan och den sitter i instrumenthuset. Jag ska kolla Haynes i kväll :) Vilken årsmodell har du?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Djem

Post by Djem »

jag har en 206 gti 02... jaqg hadde 2 fel från börjar ´crysticconvrter failure men de var tecken på dåliga tändstift bytte dem gick klockrent sedan där efter då slutade felet komma upp i displayen sedan så kom det samma fel som du hadde där uppe :D.. men de försvan efter en liten stund eftersom min bil har ståt ute 2 månade utan att vara i gång ett tag men tomgångskör den nu igen så den håller sig borta från kondens m.m hhehe men nu så lyser bara motorlampan ibilen vill gärna släcka den..
och det är ju den "gula lampan / Gulamotorn" som är tända i displayn o sitter på höger sida i display fönstret :D
Rosens

Post by Rosens »

:shock: God kväll Nu har jag fått mina släckt i alla fall! Det gick inte utan Analys verktyg, man kanske kan dra ut lampan? men för besiktningens skull är det ju bättre om allt fungerar. Det är en väldig massa felkoder som behövdes raderas, fick utdrag på dem, var jag känner igen batteri problem från då bilen var ny. Datorn är väl inte så stor att den kan spara allt för mycket utan att den tillslut "förvirrar" styrningen tillslut. Som det hände för mig när jag var hundra meter från avtalad tid med R'J´s i Åkersberga, fick åka på tomgången men väl framme fixa "Nicke" det på 1 dag för 420:-. Nu är det kanske inte sagt att allt är bra. Men nu så är det bara att köra. Den som väntar får se.
http://www.rjsbilservice.se/index.html

MVH. Rosens
Djem

Post by Djem »

okaj nice men dock så har min lampa nu släckts av sig själv får inga me felmédalnde i displayn heller så det var skumt men nu funkar bilen klockrent igen :D
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Djem wrote:okaj nice men dock så har min lampa nu släckts av sig själv får inga me felmédalnde i displayn heller så det var skumt men nu funkar bilen klockrent igen :D

Är nog så att lampan släcks automatiskt efter visst antal starter utan felmedelanden :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Rosens

Post by Rosens »

Okej det är samma lunda här Det är lite lustigt att man inte alltid behöver laga bilen, ( sätter en parantes ) och att det räcker med att släcka felmedelanden men det är som jag nämt förut datorn har tydligen en endens att samla på sig info utan att den nollställer sig, utav sig självt, och vad jag förstår så tänker inte alltid peugeot verkstäderna på att släcka datorn heller efter att ha gjort vissa rep. Men än så länge funkar min också. :roll:
Djem

Post by Djem »

aha oki.. ja det är lite skumt med dagens bilar den är så känsligt mot minstga lilla fe :S.... det var bättre förr :D
Rosens

Post by Rosens »

Jo det är ju lite så, men du har väl kollat de andra trådarna me sammanlunda frågor? Där har jag velat påpeka detta, lite gran barr har man väl spillt. Men det är ju viktigt att vi hjälps åt!
Det är ju det som é bra me en klubb för de bilar de är frågor om.
Det är ju lätt att bli förvirrad eller tom lägga ner onödigt arbete o pengar.
När det är så många faktorer att taga hänsyn till. :wink:
bihfocus

Post by bihfocus »

Decimal wrote:
Djem wrote:okaj nice men dock så har min lampa nu släckts av sig själv får inga me felmédalnde i displayn heller så det var skumt men nu funkar bilen klockrent igen :D

Är nog så att lampan släcks automatiskt efter visst antal starter utan felmedelanden :)

Exakt samma problem har jag nu,,, Lampan tänds precis vid uppstarten av bilen där av släcks efter några starter.

Sen samma sak igen.
Rosens

Post by Rosens »

[quote] Lampan tänds precis vid uppstarten av bilen där av släcks efter några starter.

Det är varning för katalysator, motorstyrningen av bensintillförsel som varnar när det är risk för förmycket bensin, då blir katalysatorn för varm och riskerar att förstöras... Kan ha att göra med insygs luften kontra förbränningen osv.. brukar inte vara alltför allvarligt men har den en gång känt utav detta så är det bra att försöka (nollställa "datorn"), respektive kolla luft tillförseln till motorn ev byta luftfilter. Vill den ändå inte slockna rekomederar jag att verkstaden nollställer. Om det endå blir felkoder så är det kanske bara värme detektorn i avgas systemet som är trasig.Mvh A.R
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag kan läsa av och släcka de flesta bilar om man bor i min omnejd.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Rosens

Post by Rosens »

HellMek wrote:Jag kan läsa av och släcka de flesta bilar om man bor i min omnejd.

Wow
Detta är någonting för omnejdare att ta fasta på!!!
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Rosens wrote:Lampan tänds precis vid uppstarten av bilen där av släcks efter några starter.

Det är varning för katalysator, motorstyrningen av bensintillförsel som varnar när det är risk för förmycket bensin, då blir katalysatorn för varm och riskerar att förstöras... Kan ha att göra med insygs luften kontra förbränningen osv.. brukar inte vara alltför allvarligt men har den en gång känt utav detta så är det bra att försöka (nollställa "datorn"), respektive kolla luft tillförseln till motorn ev byta luftfilter. Vill den ändå inte slockna rekomederar jag att verkstaden nollställer. Om det endå blir felkoder så är det kanske bara värme detektorn i avgas systemet som är trasig.Mvh A.R

Jag vill inte vara den som är den, men du påstår något felaktigt. Motorlampan / felkodslampan kan innebära jättemånga andra grejor än att det är fel på katalysatorn, för mycket bränsle (kan lika gärna vara för lite) eller något annat du beskriver och det kan visst vara allvarligt. Sen avhjälps inte anledningen till att lampan har tänts genom att släcka den, det är samma sak som att säga att man inte blir förkyld om man snyter sig... :roll:
Rätt göra är att läsa av felkoden och åtgärda den felande kretsen.

Menar du med "värmedetektorn" lambdan?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Rosens

Post by Rosens »

Alex wrote:Sen avhjälps inte anledningen till att lampan har tänts genom att släcka den, det är samma sak som att säga att man inte blir förkyld om man snyter sig... :roll:
Rätt göra är att läsa av felkoden och åtgärda den felande kretsen.
Menar du med "värmedetektorn" lambdan?

Absolut bra inlägg, du har rätt förstås!
Hoppas bara att verkstaden kan hitta felen liksom!
Jag har inte rätt benämning i huvudet just för tillfället men det finns ju alltid en avkännare vid katalysatorn för att känna utav hur den arbetar. Som sedan ger "instruktioner" till bränsle tillförsel, o dylikt! :!:

Jag menar också att det är bra att man kan få veta vad för fel, som finn med hjälp utav det som finns i kod avläsningen.
(Såg föresten någon här som erbjöd sig att läsa felkoderna, i o omkring södra Sverige).
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Rosens wrote:Jag menar också att det är bra att man kan få veta vad för fel, som finn med hjälp utav det som finns i kod avläsningen.
(Såg föresten någon här som erbjöd sig att läsa felkoderna, i o omkring södra Sverige).

Ja, jag kan läsa av, släcka lampan och ev. åtgärda felen. Givetvis inte gratis, men till humana priser.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply