Batteriet eller generatorn?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Maddy

Batteriet eller generatorn?

Post by Maddy »

Hej!
Jag har fått problem med min bil. Min 106 har två gånger efter att jag kört och parkerat den inte viljat starta igen efter att jag kommit tillbaka från affären, efter ca 5-15 minuter.
Idag när jag körde med den så slutade radion att fungera och kom tillbaka och sluta fungera och kom tillbaka, å så vidare när jag körde bilen, ungefär som att den fick för lite ström.
Bilen har varit lite seg på att starta på det senaste.
Är det batteriet som är kasst eller är det generatorn?
Zkronk

Post by Zkronk »

Mät spänningen på batteriet när du har motorn igång, den ska ligga på uppåt 14V om generatorn laddar som den ska.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Batteriet. Dessutom skulle laddningslampan lysa om generatorn vore dålig.
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Sundin wrote:Batteriet. Dessutom skulle laddningslampan lysa om generatorn vore dålig.

Det gjorde inte min (förvisso 406) när generatorn laddade dåligt. Trodde att det var batteriet men icke!
406 2,2 Sport -02
Min tagline fuckade upp sig, till Lapidus förtret.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

syndikhat wrote:
Sundin wrote:Batteriet. Dessutom skulle laddningslampan lysa om generatorn vore dålig.

Det gjorde inte min (förvisso 406) när generatorn laddade dåligt. Trodde att det var batteriet men icke!

Som sagt, laddningslampan behöver inte lysa, kan vara knas ändå, mer så att om den lyser kan man vara ganska säker på att laddningen är knas.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snubben

Post by snubben »

Testa att ladda batteriet med laddare (om möjligt, kolla batterivattnet) och se om det blir någon skillnad i "segstart". Om skillnaden blir stor med att ha laddat med extern laddare kan du nog dra slutsatsen att det är fel på laddningen.

har själv haft tre bilar med dålig laddning, samtliga tre åtgärdades med nytt batteri.... (samt ett laddningsrelä en fjärde gång)

Ett fräscht batteri gör stor skillnad....
Maddy

Post by Maddy »

Jag var inne hos generatorservice och mätte batteriet och volten hoppade upp och ner från 3-14 hela tiden. De trodde att det kunde vara generatorn, men ingen lampa lyser i bilen.
Men de var inte säkra. Nån som vet?
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lyser generatorlampan när du slår på tändningen utan att starta motorn ?
Vissa instrumenteringar har ingen "backup" för generatorlampan.

Det är nämligen så att strömmen som går genom lampan behövs för att laddningen skall fungera på rätt sätt, den fungerar oftast ändå utan att lampan finns där, men inte bra.

I de flesta instrumenteringar ligger det ett extra motstånd över lampan som säkerhet för att laddningen skall fungera om lampan går sönder.

Men jag minns inte att jag såg nåt sådant när jag rotade i sladdarna till instrumenteringen på min för ett tag sedan......

Så kolla om laddningsvarningen tänds med tändningen på och avslagen motor, om inte.... så börjar man med att kolla så kabeln är ansluten på generatorn 8), been there.... när jag köpte 309:an.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
bengan406

Post by bengan406 »

Maddy wrote:Jag var inne hos generatorservice och mätte batteriet och volten hoppade upp och ner från 3-14 hela tiden. De trodde att det kunde vara generatorn, men ingen lampa lyser i bilen.
Men de var inte säkra. Nån som vet?

Har du mätt amper styrkan på batteriet ? Tror nämligen att du kan ha kortis i batteriet.Kolla genom att tugga runt startmotorn med battericellerna öppna-bubblar det i en cell så är det kortis.
Se7en-Toffe

Post by Se7en-Toffe »

Glapp i tändningslåset ?? är iallafall något jag upplevt i min gamla voyager, stått parkerad och dragit tjyvström....

:)
Post Reply