Fråga om Servokraften i 206RC efter olycka

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
KennethRC

Fråga om Servokraften i 206RC efter olycka

Post by KennethRC »

Hej alla!

Hoppas ni är beredda på en låång historia.

Hur som helst:

Jag och Sambon råkade nu här i januari ut för oturen att glida av med bilen när det var riktigt halt ute. Bilen kanade ut åt höger i en skarp vänsterkurva och bilen slog upp ett par stora stenar ur marken samt smällde rakt in i en större vass sten som stack upp ur marken.

Chassiet fick ett hål rakt in där den vassa stenen hade träffat (precis vid högra hjulhuset) och plåten under bilen fick småbucklor och färgen under fick skrapningar. Även styrning tog stryk tyvärr.

Vi hörde då av oss till vårt försäkrings bolag If som hänvisade oss till Göinge Bil AB (som är Volvo handlare och Hässleholms stora skadecenter) även fast vi själva givetvis ville lämna in bilen till vår lokala Peugeot handlare som ligger 500m därifrån. Anledning till att If ville ha Göinge Bil var att dom hade avtal med dom och som det senare visade sig efter att jag rotat lite att dom också var dom enda större verkstad med egen lack & plåt. Vilket då Peugeot saknade.

Efter att Göinge Bil "fixat" bilen så gick det knappt att köra bilen. Lacken och plåten var snyggt och bra fixat och dom hade gjort en lyckad framvagnsinställning enligt dom själva, men det gick knappt gasa eller ens försöka hålla farten med bilen, för så fort man höll foten ens på gasen så drog bilen kraftigt och höger. Man fick alltså parera emot vänster för att bilen ens skulle gå rakt fram. Och detta då under normal, laglig körning dvs inget busande eller dylikt. Även servostyrningen kändes ovanligt tung i låga farter.

Jag lät då lokala Peugeot handlarens egen verkstadschef själv provköra bilen och han hade en hel del kritik, och sa att bilen i princip var farlig under dessa förhållanden. Redan innan han provkörde bilen så sa han och hans andra kollegor att framvagnen såg konstig ut när dom hade inspekterat den (vilket han också visade för mej). Han tyckte även att det var konstigt att dom inte blivit kontaktade, för normalt brukade Peugeot hantera sånt här själva åt Göinge bil när det gällde Peugeot.

Kul då när man sagt åt Göinge bil hur konstig man upplevt bilen efter olyckan och att dom själva intygade att dom minsann hade "haft två olika personer ute och provkört bilen utan problem".

Dom tog tillbaka bilen efter lite diskuterande med dom och If (If var väldigt tillmötesgående, så kred till dom) och då konstaterade man att dom troligen behövde byta ut kuggstången eller nåt sånt liknande för att komma åt problemet. Detta skulle ta en vecka att få hem ungefär.

Åkte då tillbaka då dom fått in delen från Peugeot varav dom bytte kuggstången, ställde in framvagnen igen samt enligt deras egen utsago (Peugeot intygade detta med) testade med att byta runt däcken, testat andra däck osv för att kolla om problemen verkligen var borta. Vilket dom var med deras egna däck sa dom, men inte med mina vinterdäck för att höger bak enligt dom hade slitits lite snett (5mm innerkant,7mm ytterkant om jag minns rätt). Dock så vet jag att mina däck inte är superfräscha, men jag upplevde inte dessa problem innan för då hade jag lämnat in bilen direkt.

Min fråga efter denna lååånga förklaring är: Hur upplever ni andra 206RC ägare eran styrning i låga farter? dvs under 30-40km/h. Jag, tjejen och min far tycker att den känns tyngre än innan och när man försöker smita runt gathörn, köra igenom rondeller samt parkera så kan man behöva två händer för att få till det hela. Och detta med smala vinterhjul. Är det bara vi bara vi som fått för oss detta?

Kan ju vara så att det har varit så hela tiden utan att man tänkt på det och att man nu efter allt strul blivit mera paranoid och upptäcker småskit? Har ju inte kört bilen hel på snart 1,5månader.
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Ecke83

Post by Ecke83 »

ta inte så allvarligt på detta för ja har inte kört så mycket på ett tag...men jag tycker servon är rätt så tung på min RC...körde den en kort sväng förra veckan efter en lång period av golf 2a med servo...alltså den känns en hel del tyngre än golfens...testa inte i några högre farter då...o ja störde väl mig inte nämnvärt på det...utan mest kom o tänka på det när man körde:)

skönt att de har fixat o donat utan så mycket bråk iaf
Citroën Saxo Vts -98 http://www.garaget.org/?car=201784

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

http://www.garaget.org/ekke83
Ecke83

Post by Ecke83 »

om du vill jämföra så står min i klippan;)

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

KennethRC

Post by KennethRC »

Tack för svaret!

Jo, att den är tyngre än normala bilar det vet jag, ändå haft min nu i 18månader:D. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det: Den känns annorlunda på något sätt än innan. Liksom ännu tyngre ,segare nu med vinterdäck än vad den ens gör med sommardäck.. Usch att man inte hade nån med RC som man känner lite närmre så man kunde testa eller låta dom testa.

Nik

Post by Nik »

Du kan få testa min RC också (mot att jag får testa din, jag har också saker jag vill jämföra :lol: )
RC-meet i Klippan nästa????
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Ecke83

Post by Ecke83 »

Nik wrote:Du kan få testa min RC också (mot att jag får testa din, jag har också saker jag vill jämföra :lol: )

haha ja vill gärna testa din iaf;)

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

Nik

Post by Nik »

Ecke83 wrote:
Nik wrote:Du kan få testa min RC också (mot att jag får testa din, jag har också saker jag vill jämföra :lol: )

Det kan vi säkert lösa om det blir en RC-meet :wink:
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Jag ska försöka dona ihopa en träff i Ängelholm ganska snart annars.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Ecke83

Post by Ecke83 »

Nik wrote:
Ecke83 wrote:

kenneth tyckte d var långt te klippan så annars får vi kanske dra oss åt hans håll...dock vill ja ente ställa på bilen redan:P

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

KennethRC

Post by KennethRC »

hehe lät ju inte helt trist måste jag säga. Varit i kontakt med If nu och vi kommer lämna in bilen till grabbarna på Peugeot i Hässleholm.

Får man hoppas det löser sig.

Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Vadå långt till Klippan :roll:

Börjar du bli som Stockholmare att allt som tunnelbanan inte når e långt :wink:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Det e inte nått motorfäste som fått sej en törn?
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
KennethRC

Post by KennethRC »

Det visade sig nu efter ha varit kontakt med Peugeot och en lokal däcksfirma att framvagnen verkar sne. Skiljer sig ungefär 1cm mellan vänster och höger. Ser jättefint ut och jag är jätteglad just nu. :roll:

Detta var nåt dom upptäckte direkt. Känns tryggt detta.

Sen får jag väl skylla på att jag faktiskt är gammal Stockholmare hehe! Allt över 2mil är ju skitlångt xD

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Volvo Suger wrote:Vadå långt till Klippan :roll:

Börjar du bli som Stockholmare att allt som tunnelbanan inte når e långt :wink:

Jag har långt till brevlådan, säkert 20 meter :lol:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Är ganska vanligt att spindeln gersig lite vid en smäll, lätt att se med ett vanligt vattenpass mot fälgkanten, behöver inte ens göras hjulinställnig för att se att det är knäckt. Dom brukar bli så att dom lutar ut i överkant (pos. camber) med ganka mycket.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
MarcMalmo

Post by MarcMalmo »

Nik wrote:
Ecke83 wrote:

jag vill oxå vara med *hoppar*
// Aka Björne Bus, Beaka det du har och inte det du förlorat..
das Auto: svart 206 RC -04
http://www.garaget.org/?car=108818
Luuk

Post by Luuk »

Och jag vill ha tillbaka min RC.... Saknar det där aset :roll:

Jag minns servot som "sportigt hårt" på RC:n jag älskade det... men det kunde vara lite jobbigt om man skulle fickparkera eller så... RS:en kan man ju ratta med lillfingret...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
KennethRC

Post by KennethRC »

Hallå alla och ursäkta min frånvaro från tråden.

Tyckte det var dags för en uppdatering av läget då jag idag var nere på en däckverkstad med bilen för att testa mina sommardäck.

Har nu även varit på en av Peugeot anvisad däckverkstad för kontroll av framvagns inställning och dyl. Framvagnens skick kunde dom inte säga så mycket om för det var svårt att se, men framvagnsjusteringen som skulle vara perfekt visade sig att vara lite fel. Dom hade tydligen ställt "toe in" istället för "toe out" och fälgarna som dom köpt visade sig vara helt fel (ET27 istället för ET18) så bilen är bredare i fram än i bak och fälgarna var enligt honom också begagnade. Vilket är ganska ok för mej om dom är fräscha, vilket dessa annars var. Dock ska jag få dessa utbytta mot riktiga 206 fälgar. Bilen ser rätt komisk ut med dessa andra fälgar.

Jag hade också tidigare blivit rådd av bla Peugeot att testa med mina sommardäck på då bilskadecentret som fixat min skyllde på mina däck och tyckte att minsann gick bilen bra med deras egna däck, vilket som sagt är rätt svårt att motbevisa. Dock efter att ha tröttnat då dom haft fel innan så åkte jag ner till Vianor här i Osby igår. Väl där så kommer två av däcksgrabbarna ut för att titta på bilen och blir bara ståendes tittandes på bilen.

Ena kommenterar tillslut att bilen ser helt sne ut då motorhuven på förarsidan är nertryckt över strålkastaren samt att vänster hjulhus plåt sticker upp som en pigg över motorhuven, vilket jag själv missat. På höger sida så är "kaross glappet" mellan strålkastaren och motorhuven ok, men på vänster sida så ser det som sagt inget vidare kul ut. Dom visade även detta genom att ta fram ett skjutmått och försiktigt mäta båda sidor och där visade det sig givetvis att det skiljde det en hel del. Dom mätte även själva mellan hjulhus och däck på båda sidor och på vänster sida så var det 0,5cm bredare än på höger sida. Känns tryggt.

Detta är också det femte stället som blir smått förvånade när dom får höra att det bara gjorts 3 framvagns inställningar och bytts en kuggstång, men att inga länkarmar eller dyl har bytts eller för den delen att det inte ens gjorts en kryssmätning av chassiet. Dom och dom andra verkstäderna jag har varit i kontakt med säger att det ska göras när bilen har varit med om en sådan här typ av olycka, samt när den ser så sne ut som denna gör.

Dom ansåg att jag skulle KRÄVA att en kryssmätning ska göras, samt att länkarmar och hela rasket i framvagnen skulle bytas ut, och att jag inte skulle ta tillbaka bilen innan detta hade gjorts.

Nu hade jag även turen att ena killen där sedan ett par år tillbaka själv ägt en numera såld 206 RC (Silverfärgad). Jag ber honom givetvis då ta en åktur med bilen för att låta han själv testa på hur bilen uppträder. När han sen återkom med bilen så var han ganska förvånad över hur skadecentret kunde missa att ratten står snett i "rakt läge" så att säga, samt att bilen betedde sig "helt skumt åt" när han försökte köra den. Han intygade att en frisk 206 RC INTE skulle bete sig såhär som min gör.

Dom tittade även på däckens om var dom påstådda felen och även dom konstaterade att uppträdandet inte kom därifrån utan bilen måste kryssmätas.

Härligt det känns när skadecentret bara skyller på mina däck och inte ens ser att bilen ser sne ut fram med motorhuven nertryckt över ena strålkastaren och att pålten från hjulhuset på vänster sida sticketr upp över motorhuven... Dock så missade även jag detta, men jag är ju bara lekman och det är ju knappast mitt ansvar att snabbutbilda mej till plåtslagare för att hålla koll på detta.:roll:

Så nu efter ett ganska irriterat telefonsamtal till if:s ansvariga tekniker (som är väldigt trevlig och tillmötesgående ska sägas) så ska vi träffas direkt imorgon torsdag kl 10:00 för en riktig genomgång av bilen borta på bilskadecentret. Känns skönt att han tar det hela så seriöst att han nu kommer ner själv och tittar på bilen, vill ju bara ha ett slut på allt detta och en hel bil.

Är det för mycket begärt känner jag.....

/En irriterad och frustrerad RC ägare

Peter Igelhammar
Crew
Crew

Bra att du står på dej. Den verkstaden blir man ju rädd för. Vad e det för fuskare...
Peugeot Sport Club Crew

Just nu:

Tidigare:

Vem är Mr Cap?
J_Römer

Post by J_Römer »

Systern köpte en golf av göinge bil i hässleholm och så fråga hon om kamrem och annat han sa det var kedja och sen när hon får bilen får hon 3 bridgedstone och ett nankang vinterdäck tror ni inte veckan där på kamremen smäller som att han sa det var kedja, dom fick stå för reperationen enligt konsumentverket :D Så kan säga det är ingen handlare jag köper av :lol:
Post Reply