Hej på er. Det var länge sedan jag var inne på forumet!!
Nu är det dags att börja fixa lite med min CTI.
Motorn är lite halv kass. Nu undrar jag om det går att stoppa in en 1990 års motor i en 86:a. Jag antar att 90:an har 1.9 liters motor och min 86:a har 1.6l. Vad behöver göras? är det värt besvaret?
motorbyte
Är du "hemma" på bilel ?
I så fall, flytta motor å härva å hela baletten, e inte så många tåtar som skall kollas på en XU9JAZ. Hade du haft en nyare CTI med 1.9 105hk motorn hade jag vågat säga att du kan sätta dit alla grejer som sitter på den gamla motorn på den nya å köra å va glad. Men 1.6:ans luftmängdmätare m.m. på en 1.9 fungerar nog inte så bra.
Bättre om du som sagt e haj på bilel att du byter alltihop, inklusive främre rör å lambdasond å hela kittet, motorn håller oftast längre om den körs med lambdastyrning på mellanvarv så det är inte fel alls.
I så fall, flytta motor å härva å hela baletten, e inte så många tåtar som skall kollas på en XU9JAZ. Hade du haft en nyare CTI med 1.9 105hk motorn hade jag vågat säga att du kan sätta dit alla grejer som sitter på den gamla motorn på den nya å köra å va glad. Men 1.6:ans luftmängdmätare m.m. på en 1.9 fungerar nog inte så bra.
Bättre om du som sagt e haj på bilel att du byter alltihop, inklusive främre rör å lambdasond å hela kittet, motorn håller oftast längre om den körs med lambdastyrning på mellanvarv så det är inte fel alls.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Vad skönt med detta forum! Ställer en fråga och 5min senare har man ett svar
Sanningen är att bilen står hos en släkting som är bilmekaniker. Det som ska fixas är Ventiltätningar, kamrem, Vattenpump byte. Växellådan läcker. Jag såg jag en annons på blocket. En motor med växellåda och hela kittet som har gått 5500 mil. Då blir man ju genast sugen på att byta eftersom min har gått 22000mil.
Han har jobbat som mekaniker på citroen så är nog inte peggan något beskymmer för honom. Frågan är bara om det är värt besväret.
Sanningen är att bilen står hos en släkting som är bilmekaniker. Det som ska fixas är Ventiltätningar, kamrem, Vattenpump byte. Växellådan läcker. Jag såg jag en annons på blocket. En motor med växellåda och hela kittet som har gått 5500 mil. Då blir man ju genast sugen på att byta eftersom min har gått 22000mil.
Han har jobbat som mekaniker på citroen så är nog inte peggan något beskymmer för honom. Frågan är bara om det är värt besväret.
KÖR!
Peugeot 205 CTI -86 (Såld)
Volvo V70 -02
Ford Focus -00
Peugeot 205 CTI -86 (Såld)
Volvo V70 -02
Ford Focus -00
Du kommer att få en mer traktorlik maskin
XU5JA är inte så vrålsnabb, men den har en trevlig karaktär.
XU9JAZ accar betydligt bättre, men är inte lika livlig.
Har du en väl fungerande 1.6:a idag så hade iaf inte jag bytt den i en CTI.
XU5JA är inte så vrålsnabb, men den har en trevlig karaktär.
XU9JAZ accar betydligt bättre, men är inte lika livlig.
Har du en väl fungerande 1.6:a idag så hade iaf inte jag bytt den i en CTI.
Hans Hellström