pug 405 MI16 -92:a, problem med ryckande gång, 3cyl? *löst*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Amar

Post by Amar »

marcus: bilden är från en 309 gti16.
mätte på nr 13 i helgen...
den visade bara fina värden, båden vid kall motor och vid 90 grader... så nu har jag uteslutit den...

vet itne vad mer jag kan mäta på. :(
Marcus

Post by Marcus »

Va skumt i så fall för jag var och kollade lite på just dom sär givarna idag på sundins gti16och så där satt dom inte på hans iaf. där sitter den blåa 2 poliga underst och dom 2 andra som går in till instrumenteringen ovanför den. På din bild ser det ut som en sitter under termostathuset
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus

Post by Marcus »

Amar wrote:vet itne vad mer jag kan mäta på. :(

har inte läst så mycket på forumet på ett tag så jag vet inte vad för problem du har och vad du kollat. Vet inte iof om frågan var ställd till mig :?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Amar

Post by Amar »

jo de andra två låtg på ovansidan på min också.. bilden var lite konstig.. men nummer 13 var underst iaf.

besvara frågan om du har någon idé om vad det kan vara...

bilen drar 1lit/mil hela tiden, o beroende om hur hårt/lugnt man kör den, vill nog skylla det problemet på att katten är tom och att det inte alls är tätt i packningen mellan grenrör/downpipe. den tar tjuvluft där antagligen.

men det stora problemet är att den ibland segar med att starta.. känns liksom som att den vaknar till liv lite sakta, mest när den är varm, typ att dne körts, sen stannat o sen startas efter ett tag igen... och ibland när den är kall o startas så hoppar tomgången ordentligt.. upp o ner... ibland så känns det som att den itne reagerar p ågaspådrag efter at tman startat den kall o kör de första 10-20 metrarna.
har ingen aning vad det kan vara.. misstänkte tempgivaren men den verkar ok efter mätning. nästa misstanke är ÖDP-givaren, men om den var trasig skulle itne bilen starta ens väl?

kan tilllägga att ibland när den inte vill starta o jäklas, så precis innan den startar så hörs ett klick ifån säkringsboxen, som att något relä slår om.

har hittills bytt: tändstift, rotor, fördelarlock, bränslefilter, kollat motståndet i tändkablarna, bytt batteri, mätt på tempgivaren.
Last edited by Amar on Tue Dec 16, 2003 0:15, edited 1 time in total.
Loffas

Post by Loffas »

de beror på om den e för ac eller inte. med bisonkännaren
jokke

Post by jokke »

fick svar igår av Champion angående mina stift... dom hade testat stiften hos sig och jag fick ful reklamation och pengarna tillbaka ...

Champion själva sa att deras stift är inte det optimala till Peugeot 405 MI16 ... dom hade ingen förklaring till varför det var så ...

stiften i sig själva var det inte fel på men dom hade tydligen en testgrej där dom matade in värden som motsvarade en pug 405 MI16 och fick fram att stiften inte jobbade optimalt som dom ska göra ...

fick även ett löfte på att när Champion tagit fram stift som fungerar optimalt till min bil så skulle dom höra av sig :)
jool

Stift

Post by jool »

Kör med Beru stift från Meonomen.
Funkar bra.

/Jool
Tjänstebil Volvo V70-05
samt busbilen 405MI16-90
Tidigare:
Jeep G-Cherokee, 405 SRI-88, A4 Avant, 2st Vectra GT, Volvo 245 GLT-88, Amazon-67, Opel kadett caravan-67
RCmaniac

Post by RCmaniac »

[quote="jokke"]fick svar igår av Champion angående mina stift... dom hade testat stiften hos sig och jag fick ful reklamation och pengarna tillbaka ...

Jätteful eller? :wink:
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded..

206RC
Amar

Post by Amar »

jag kör med original equiem, både billiga och bra ;)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Jag har halo, dyra och inte bättre än dom NGK som satt i innan 8)

Fast åas har dom här inte blivit bruna upp till halva höjden på porslinet till skillnad från NGKarna :shock:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
andy

Post by andy »

Amar wrote:besvara frågan om du har någon idé om vad det kan vara...

bilen drar 1lit/mil hela tiden, o beroende om hur hårt/lugnt man kör den, vill nog skylla det problemet på att katten är tom och att det inte alls är tätt i packningen mellan grenrör/downpipe. den tar tjuvluft där antagligen.

men det stora problemet är att den ibland segar med att starta.. känns liksom som att den vaknar till liv lite sakta, mest när den är varm, typ att dne körts, sen stannat o sen startas efter ett tag igen... och ibland när den är kall o startas så hoppar tomgången ordentligt.. upp o ner... ibland så känns det som att den itne reagerar p ågaspådrag efter at tman startat den kall o kör de första 10-20 metrarna.
har ingen aning vad det kan vara.. misstänkte tempgivaren men den verkar ok efter mätning. nästa misstanke är ÖDP-givaren, men om den var trasig skulle itne bilen starta ens väl?

kan tilllägga att ibland när den inte vill starta o jäklas, så precis innan den startar så hörs ett klick ifån säkringsboxen, som att något relä slår om.

Lägger mig i lite, trots att det kanske inte berikar dina kunskaper nämnvärt..

Verkar faktiskt som om du har kört min bil om man läser ovanstående. Jag har en Mi16. Tomgången hoppar upp o ner som en jojjo, den drar en massa soppa och klickljudet när man försöker starta var inte lite deja vu...

(Inte precis det ljudet man vill höra istället för ett ljudligt brum. Speciellt inte när man är stressad och sen. Vilket är alltid..)

Hursom.. Efter lite pill, skruv o fula ord förklarade jag problemet för mekkaren hos lokala Peugeot-verkstaden, som inte bara gav mig rynkade ögonbryn, utan även en halvhjärtad o diffus förklaring.
Han menade att det var kamremmen som var på g att ge sig.
Det var nyheter för mig. Jag trodde nämligen att den antingen fungerar som den ska, eller inte alls. Men nej, tydligen.
Inte helt billigt. Snål-genen gjorde ett bra jobb, så jag bläddrade i Haynes istället.
Handboken antydde i ganska tydligt att det mycket väl kunde vara kamremmen som börjat bli dålig.

Känns som två-mot-en läge...

Har dock inte bytt än, men det verkar kunna vara ljuset i slutet av tunneln. Eller så kan det vara ett tåg..

Berikande, nja. Men nu vet att du inte är ensam... :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Haha, så bilen skulle börja gå dåligt pga att kamremmen blir sliten?
Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Vad säger du till verkstan om de byter din kamrem och bilen går exakt likadant efteråt?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
andy

Post by andy »

Då säger jag nog inte mycket...
'Va var det jag sa", kanske. Och betalar med ett leende.. :)

Men det är dags ändå på den bilen. Jobbigt att ta tag i det bara, eftersom jag aldrig kör den... Lättare att låta den falla i glömska. :shock:

(Verbal smiskning väntar, ty en smädelse i detta, ett altare för det franska lejonet, har uttalats...)
e

h

Post by e »

lambdasonden har säckat
andy

Post by andy »

Känns inte så troligt (längre), eftersom jag provade att byta den..
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

TheDagger wrote:Haha, så bilen skulle börja gå dåligt pga att kamremmen blir sliten?

Vad säger du till verkstan om de byter din kamrem och bilen går exakt likadant efteråt?

Tobbe, du menar att det inte borde vara så alltså?

Min bil gick riktigt dåligt en gång i tiden, men då var det beroende på att spännrullens lager hade gett upp - och kamremmen (torde iofs varit kammen..) hoppat en kugg... :roll:

/Stefan
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Stefan_306S16 wrote:
TheDagger wrote:Haha, så bilen skulle börja gå dåligt pga att kamremmen blir sliten?

Tobbe, du menar att det inte borde vara så alltså?

Min bil gick riktigt dåligt en gång i tiden, men då var det beroende på att spännrullens lager hade gett upp - och kamremmen (torde iofs varit kammen..) hoppat en kugg... :roll:

/Stefan

Att kamremmen hoppar en kugg beror inte på att kamremmen är sliten..
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Att det inte går som det ska om remmen hoppar en kugg är ju inte så konstigt.
En sliten rem däremot påverkar inte gången, en sån rem kan inte töja sig många hundradelar innan den brister.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply