Rost runt handtaget på bakluckan 407(05:a)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
flake

Rost runt handtaget på bakluckan 407(05:a)

Post by flake »

Hej,

Har vårdat bilen med handtvätt ofta och upptäckte igår att rost-"bubblor" runt bakluckehantaget (under emblemet) börjat dyka upp på min snart 4år gamla 407:a. Hur uselt lackskydd är det egentligen!?

Så på ett annat forum så jag verkar inte vara ensam:
"407:an blev Peugeots sorgebarn i stället för slagskepp. Förutom att de "måste byggas färdigt" förekommer också rost på nya (!!!) bilar. Detta har naturligtvis hänt på min bil på samma ställe som andra. På bakluckan alldeles ovanför det långa kromade hantaget det står Peugeot på. Rostbuggen består i att man inte lyckats få ner isoleringsvax ordentligt inuti luckan vid kromhandtagsfästet. Suck. Dom borde ha fixat denna bugg efter fyra år i produktion."

Haft olika peugeot nu i snart 10år och denna grej med en rätt ny 407 är det sämsta jag varit med om.
Skall kontakta peugeot imorgon såklart, men rostkvalitetsvarning på 407:an...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Det kommer ju att gå på garantin. Trodde faktiskt att luckan var av plast som på många nyare kombis.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
JockeE

Post by JockeE »

Hallå!

Min 407:a klarade bara 2 år! På min var det inte rost utan zinkoxid under bubblorna, det kromade handtaget hade skavt hål på lacken så att fukt och salt kom in till galvaniseringen. Peugeotverkstaden justerade handtaget efter omlack av bakluckan, problemet har inte återkommit - ännu...

Hoppas det löser sig för dig också
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
flake

Post by flake »

Tack för lite er input, bubblor syns några ja så det låter väldigt lika som ditt problem.

Skall in på kontroll på Torsdag nästa vecka, om inte det går på goodwill/garanti så säljer jag lätt min pegga och kommer aldrig återvända.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

fick min baklucka omlackad i somras....då gick den inom den 3åriga lackgarantin. var en blema mitt på luckan som kom, såg ut som ett stenskott från början....inga knysseln, de tog bilen direkt och allt blev bra!

men jag vet ej om du skall åberopa rostskyddsgarantin eller lackgarantin....
flake

Post by flake »

Var på verkstaden idag och tyvärr så tror inte det att det går på rostgarantin.

Förjävligt, har kollat nogrant runt handtaget nu och det finns 3 bubblor på separata ställen just runt hantaget som ännu ej brustit (dvs rost kommit fram).

Jag kommer självklart gå på KW Bruun nu innan det skall donderas ut att se upp och undvika Peugeot 407, vi är ju tillbaka på peggans rostkvalitet från förr...
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

flake wrote:Var på verkstaden idag och tyvärr så tror inte det att det går på rostgarantin.

Förjävligt, har kollat nogrant runt handtaget nu och det finns 3 bubblor på separata ställen just runt hantaget som ännu ej brustit (dvs rost kommit fram).

Jag kommer självklart gå på KW Bruun nu innan det skall donderas ut att se upp och undvika Peugeot 407, vi är ju tillbaka på peggans rostkvalitet från förr...

åberopa lackgarantin om inte annat!!!!!!!
flake

Post by flake »

Lackgarantin är 3 år och min bil fyller precis 4:a i dagarna, så den har "gått ut"...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Men då kör du på rostskyddsgarantin.
Peugeot ligger ju i toppen sen nästan 15 år på att inte rosta.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
flake

Post by flake »

Suck, uselt peugeot!

Verkstads ansvarig för garantier har varit i kontakt med garantiavdelningen och fått avslag (han hade haft exakt samma problem på sin egen 407:a!?). KW Bruun säger att de inte kan ta hand om enskilda fall, det är ett verkstads/garanti ärende.

Sammanfattning:
Peugeot 407 har PROBLEM med rost runt bakluckans handtag p.g.a. "felkonstruktion", jag har sniffat upp flera fall när detta skett både här och på t.ex. tyska forum, men det är inget Peugeot tar på sig.

Rostskyddsgarantin gäller ej (är bara ett reklamtrick, helt värdelös garanti)
Goodwill verkar svårt.

BYEBYE Peugeot, vet att detta är ett peugeotforum, men min personliga åsikt är full avrådan till 407, en enda stor problemmodell.
freda155

Post by freda155 »

flake wrote:Var på verkstaden idag och tyvärr så tror inte det att det går på rostgarantin.

Från förr hoppas jag att du menar före 1988. För efter det är de ta mig f*n bland de bästa. I alla fall 205:an. Vilken mumsbit.
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
Post Reply